Kan man designa/bygga sitt eget mätarskåp?
Har lite egna idéer på ett skåp.
I skåpet ska det finnas Mätare, Huvudsäkringar och huvudbrytare.
Huvudbrytare ska vara utan Plombering.
Denna HB ska bryta allt.
Sen ska det vara 2 huvudbrytare till 2 andra anläggningar.
1 skåp 1 central med 15 moduler.
Har lite egna idéer på ett skåp.
I skåpet ska det finnas Mätare, Huvudsäkringar och huvudbrytare.
Huvudbrytare ska vara utan Plombering.
Denna HB ska bryta allt.
Sen ska det vara 2 huvudbrytare till 2 andra anläggningar.
1 skåp 1 central med 15 moduler.
Redigerat:
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
De nätägare jag har varit i kontakt med godkänner inte andra skåp eller för små skåp.
Det på bilden brukar de flesta säga att de ska ha.
Infälld eller utanpåliggande.
Det på bilden brukar de flesta säga att de ska ha.
Infälld eller utanpåliggande.
Vad som händer efter mätaren är helt upp till dig och elektrikern att bestämma. Nätägaren ställer vissa krav på utformning och tillgänglighet och ibland även fabrikat.
Har för mig att skenan efter mätaren är på typ 18-22 moduler nånting, varav 2 moduler upptas av "kundens strömbrytare" alltså den huvudbrytare som sitter monterad vid leverans. Så du har minst 16 moduler till godo för säkringar, brytare, plintar m.m.
Har för mig att skenan efter mätaren är på typ 18-22 moduler nånting, varav 2 moduler upptas av "kundens strömbrytare" alltså den huvudbrytare som sitter monterad vid leverans. Så du har minst 16 moduler till godo för säkringar, brytare, plintar m.m.
Garos skåp, det inlänkade, är bra. Inte ohemult dyrt, och gott om plats på DIN-skenan.
Jag inser inte riktigt vad du tänker uppnå förutom vad detta skåp erbjuder dig.
Att bygga något själv torde inte bli billigare på sista raden, det tvivlar jag starkt på.
Jag kan gå ut och mäta i mitt skåp hur många moduler det är, men av vad du hittills skrivit så anser jag att det kommer räcka.
Själv har jag en fördelningsplint, en JFB och tre säkringar på skenan, och jag tror att nästan hälften av platsen är kvar.
Jag inser inte riktigt vad du tänker uppnå förutom vad detta skåp erbjuder dig.
Att bygga något själv torde inte bli billigare på sista raden, det tvivlar jag starkt på.
Jag kan gå ut och mäta i mitt skåp hur många moduler det är, men av vad du hittills skrivit så anser jag att det kommer räcka.
Själv har jag en fördelningsplint, en JFB och tre säkringar på skenan, och jag tror att nästan hälften av platsen är kvar.
2 anläggningar till? ...2 abonnemang till? isf tror jag nätägaren kommer att vilja ha ett markskåp eller liknande...Claesk skrev:
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Finns ju skåp med dubbla mätare.
Dock så tror jag att TS syftar på att han har 3 olika hus han ska dra till..
Hus
Garage
Förråd.
Så länge allt är ditt eget och du har det under samma mätare är det okey.
Dock så tror jag att TS syftar på att han har 3 olika hus han ska dra till..
Hus
Garage
Förråd.
Så länge allt är ditt eget och du har det under samma mätare är det okey.
Japp allt är mitt.
Hus, gästhus, förråd och lite annat.
Blir 3 stora centraler i varje byggnad. sen 1 liten central i mätarskåpet plus 1 liten central där matningen delas mellan förrådet och gästhus.
Huset matas direkt i mätarskåpet. Förrådet och gästhus matas på samma kabel från mätarskåpet.
Allt är 6-10 mm2.
Hus, gästhus, förråd och lite annat.
Blir 3 stora centraler i varje byggnad. sen 1 liten central i mätarskåpet plus 1 liten central där matningen delas mellan förrådet och gästhus.
Huset matas direkt i mätarskåpet. Förrådet och gästhus matas på samma kabel från mätarskåpet.
Allt är 6-10 mm2.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Så köp Garo skåpet.
Sätt in två HB till
Sätt en plint före alla HB eller nyttja den som redan finns i skåpet (även fast jag inte gillar denna.)
Från plinten går du till dina nu 3 HB och därefter kopplar du in matningen till respektive huskropp.
Lite onödigt att säkra av kabeln men vill man det kan man göra det med.
Sätt in två HB till
Sätt en plint före alla HB eller nyttja den som redan finns i skåpet (även fast jag inte gillar denna.)
Från plinten går du till dina nu 3 HB och därefter kopplar du in matningen till respektive huskropp.
Lite onödigt att säkra av kabeln men vill man det kan man göra det med.