snaggletooth skrev:
Det är inte tillåtet att gå till TN-C efter TN-S, så i de fallen när nätägaren drar fram en ny servis med 5-ledare så viker dom helt enkelt undan och isolerar blå ledare för ev. framtida bruk och kör TN-C (enligt EON).

Men om man inte använder och inte ansluter inkommande nolla så kan man ju betrakta det som ett TN-C system, även om nätägaren har anslutit det på sin plint?!.

Min nätägare såg inte nått problem med att lägga ett TN-C system i skåpet även om inkommande är ett TN-S.

Hur blir det med reservkraftomkopplaren? Med eget jordtag så får man ju en ändå bara en PEN ledare att ansluta på då man kör på reservkraft.

Skulle vara bra med en ritning att titta på när det gäller detta skåp men det verkar inte finnas på Garos hemsida.

dom rejälare elverk jag har sett (>80A), har varit med fyrledare på utgången.

mrfrenzy skrev:
dom rejälare elverk jag har sett (>80A), har varit med fyrledare på utgången.
vad har det vart för handske då?? eller var det plint för fast anslutning?
ja elverket "skapar" ju inte jorden, det är ju bara så att på elverk som har ett CEE-uttag så är nolla och jord sammankopplade till generatorns mittpunkt, och om man skiter i att slå ner ett jordspett till sitt elverk och bara ansluter t.ex. vedkapen till det så har man skapat sig ett IT-nät utan jordpotential, som till skillnad från TN-nätet vi annars har är mer isolerat och skyddat från fel, MEN om man har kopplat en byggcentral med JFB till elverket så kommer jfb inte att fungera om det blir ett jordfel med läckström mot marken.

Det är ingen handske, en plint med en gummikabel fast ansluten med lösa trådar i änden. Elverket transporteras till byggnaden där det ska användas och ansluts i ett skåp i fyra terminaler, sedan slås en reservkraftsomkopplare om inne i elcentralen.

Elverk upp t.o.m. 125A får ha stickproppsanslutning.

Att ansluta elverk korrekt är inte helt enkelt. Beroende på förutsättningarna kan man behöva ta till olika lösningar för att det ska bli säkert i alla driftsfall.

Den unversiella lösningen är att ha en isolationstransformator och bygga en ny nolla från ett lokalt jordtag på sekundärsidan. Den lokala jorden kopplas till nollan både på transformatorns sekundärlindning och på generatorn. Inga problem med vagabonderande jordströmmar, ingen risk för strömbelastad PEN-ledare osv. Tyvärr kostar en isolationstransformator i den större klassen en hel del.

Om du har en inkommande TN-C matning kan du efter att ha rådgjort med nätägaren i vissa fall få använda inkommande PEN-ledare tillsammans med ett lokalt jordtag som nolla+skyddsjord för generatorn. I vissa fall kan detta vara farligt för linjearbetare då PEN-ledaren i vissa fall kan vara strömbelastad vid generatordrift.

Tala med en elektriker eller el-firma som har erfarenhet av reservkraft.

Vad behöver man normalt för att klara värdena på ett jordtag?

Jag har lagt ca 70 m CU 25 kvadrat lina i en schakt och de sista 20 metrarna kommer att ligga i en mosse som är blöt året om.
I övrigt ligger linan i en blandning av pinnmo jord och lera.

Jag har inte mätt jordtaget ännu men funderar på om det räcker med bara linan eller om jag skall lämna en bit av schakten öppen i slutet så att det går att komplettera med jordspett?

Hur mycket brukar man få plöja ner när man gör ett jordtag i en mosse?

Någon som har erfarenhet?

om du exponerar minst 3meter av linan för grundvatten året om så kommer du få ett bra jordtag, men CU-lina?? kommer inte den utsättas för galvaniska strömmar om det flyter ner en ström via den? om du har kopplat jordtaget till PEN så kommer det ju alltid flyta ner en mycket liten ström i din lina, jag slog ner en rostfri rundstång 25mm 3 meter ner i marken och grundvatten finns på mindre än 1 meter djup.
mitt jordtag orkar med att leda ner 8A utan spänningsfall, vid 10 A så har jag ca 210V över belastningen ifråga.

det enda sättet att VETA är att mäta jordressistansen det är en relativt enkel procedur som säker "elverket" eller nån elinstallatör kan hjälpa dig med, utan mätning är allt inget annat än gissningar. Jordens ledningsförmåga kan variera rätt mycket beroende på vilka och hur mycket "salter" som finns i marken. Och angående mossen, rent vatten leder INTE ström utan de är dom i vattnet lösta saltet som "leder" strömmen

elmont skrev:
det enda sättet att VETA är att mäta jordressistansen det är en relativt enkel procedur som säker "elverket" eller nån elinstallatör kan hjälpa dig med, utan mätning är allt inget annat än gissningar. Jordens ledningsförmåga kan variera rätt mycket beroende på vilka och hur mycket "salter" som finns i marken. Och angående mossen, rent vatten leder INTE ström utan de är dom i vattnet lösta saltet som "leder" strömmen

Jo naturligtvis skall detta mätas och protokollföras men jag ville bara veta vad som är normalt eftersom jag inte får någon mätning på ett tag och grävningen pågår nu.

Kan ju vara bra att lämna de sista 10 metrarna öppna om man måste slå ner en massa spett.

• Gilla
Bengt i Berget
  • Laddar…
electrocuted skrev:
om du exponerar minst 3meter av linan för grundvatten året om så kommer du få ett bra jordtag, men CU-lina?? kommer inte den utsättas för galvaniska strömmar om det flyter ner en ström via den? om du har kopplat jordtaget till PEN så kommer det ju alltid flyta ner en mycket liten ström i din lina, jag slog ner en rostfri rundstång 25mm 3 meter ner i marken och grundvatten finns på mindre än 1 meter djup.
mitt jordtag orkar med att leda ner 8A utan spänningsfall, vid 10 A så har jag ca 210V över belastningen ifråga.

CU lina och jordspett med CU beläggning är väl ganska vanligt om jag har fattat saken rätt.

Om jag går till "mitt" jordtag för min inkommande matning så sitter där en 25 kvadrat kopparlina. Varför skulle man få galvaniska strömmar, det måste ju vara större risk med rostfritt i kombination med annan metall.

Jag TROR att det är bättre att lägga ner några kopparplåtar med nån m² yta än att slå ner jordspett

electrocuted skrev:
Ska vi byta jordtag med varann? :) Håller på med ett reservkraftsintag hos en släkting just nu. Fastigheten ligger på en platå på en bergknalle och att försöka driva ner jordspett där är lönlöst (ca 50-60cm är det packad jord med mycket sten, sedan 30-40cm stenhårt packat grus/sand och sedan berget och på många ställen ligger berget i dagen). Ska försöka att mäta markens resistivitet (http://www.elpress.se/elpress/fckImages/File/Jordning.pdf). Men jag har på känn att det blir till att gräva ett hiskeligt långt dike med Cu-lina för att få ett acceptabelt jordtag (max 50Ω vid ytjordning) :(

snaggletooth skrev:
Ska vi byta jordtag med varann? :) Håller på med ett reservkraftsintag hos en släkting just nu. Fastigheten ligger på en platå på en bergknalle och att försöka driva ner jordspett där är lönlöst (ca 50-60cm är det packad jord med mycket sten, sedan 30-40cm stenhårt packat grus/sand och sedan berget och på många ställen ligger berget i dagen). Ska försöka att mäta markens resistivitet ([länk]). Men jag har på känn att det blir till att gräva ett hiskeligt långt dike med Cu-lina för att få ett acceptabelt jordtag (max 50Ω vid ytjordning) :(
ja det var ju inte direkt gynnsamma förhållanden.. ibland är man glad för att man bor i en dal.. bra jordning och en grävd brunn på ca 2 meter full med vatten för trädgårdsvatten&biltvätt.

Det låter som att ditt jordtag utan problem är godkänt, men som elmont skriver, MÄT!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.