Hej!
Håller på att bygga uterum och behöver en, förmodligen enkel vägledning härifrån att komma ur min byggtanke som just nu står still.
La en mindre regel ovanpå båda bärlinorna som min bild här visar, tog ett vattenpass längst med respektive bärlinas vinkel och markerade ut på min ”test-regel”.
Resultatet blev att regeln blev för kort(!!) när jag sedan testade den.
Vad gör jag för fel?
Evigt tacksam för hjälp att komma vidare 🙂
Håller på att bygga uterum och behöver en, förmodligen enkel vägledning härifrån att komma ur min byggtanke som just nu står still.
La en mindre regel ovanpå båda bärlinorna som min bild här visar, tog ett vattenpass längst med respektive bärlinas vinkel och markerade ut på min ”test-regel”.
Vad gör jag för fel?
Markerar du både upp och nere samtidigt utan att lägga till det du först kapade bort så blir den ju för kort med aå mkt du kapade bort. Börja med övre vinkeln, sedan lägger du upp den igen och markerar nedre så blir det rätt.L leachim skrev:Hej!
Vad gör jag för fel?
Ska jag då hålla den övre vinkeln i sitt rätta läge för att markera den nedre?T Tompafix skrev:
Dessvärre är överlängden obefintlig av någon anledning, så jag hoppas det funkar
Om vinkeln stämde på din testregel men att problemet enbart var att den blev för kort så har du redan rätt vinkel.
Det du behöver göra då är bara att flytta snittet i nedre delen lika långt som du kapat av från undersidan på bakkant.
Om vinklarna inte stämde skulle jag vila regeln i framkant och sen höja bakkant till tätt nivå och rita av mot fästpunkt, kapa och lägg upp den på nytt (fäst tillfälligt) och rita sedan främre delen som önskat. Kapa framkanten och lägg upp på nytt. Sen har du en mall för resterande reglar.
Det du behöver göra då är bara att flytta snittet i nedre delen lika långt som du kapat av från undersidan på bakkant.
Om vinklarna inte stämde skulle jag vila regeln i framkant och sen höja bakkant till tätt nivå och rita av mot fästpunkt, kapa och lägg upp den på nytt (fäst tillfälligt) och rita sedan främre delen som önskat. Kapa framkanten och lägg upp på nytt. Sen har du en mall för resterande reglar.
Du kan beräkna vinkeln.L leachim skrev:Hej!
Vad gör jag för fel?
Mät höjden för den vertikala sträckan och dela den med längden. Kvoten blir mindre än 1. Använd en teknikräknare för att beräkna arctg för kvoten. Svaret blir vinkeln.
Exempel:
H 92 cm och L 410.
92/410 = 0,2244. Arctg 0,2244 = 12,6 grader.
Förutsätter att vinkeln är 90 gr där vertikala och horisontella linjerna skär varandra.
Klicka här för att svara