Mikael_L
pelpet skrev:
Lidl har just nu en batteritestare för 29,90:-. Här är manualen. PAWSB 12 A1 verkar den heta. Edit: Som jag förstår det mäter den bara batterispänningen.
Den verkar bara mäta spänning utan att belasta batteriet, jag får iaf inget annat intryck av manualen.
Då är den rätt meningslös för mig iaf då jag hellre mäter med multimetern.

Känns som det är två frågor som blandas i inläggen:
* Den ena är att kunna mäta och avgöra om man behöver ladda batteriet med utgångspunkt att det fortfarande är i god kondition. Här finns det lite enkla och billiga instrument, samt anslutningssatser till batteriladdare som kan monteras permanent, se t.ex. från CTEK, m.fl.
* Fråga 2 är hur man kan mäta upp ett batteris förmåga att ta till sig laddning och dess kapacitet. Här behöver man andra typer av utrustning och då är i de flesta fall de billiga batteritestarna otillräckliga.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Den verkar bara mäta spänning utan att belasta batteriet, jag får iaf inget annat intryck av manualen.
Då är den rätt meningslös för mig iaf då jag hellre mäter med multimetern.
Det var mitt intryck också. "Batteritestaren" är i princip en handikappad multimeter. Å andra sidan kanske man inte kan förvänta sig mycket mer för 30 spänn.

Jag kör inte min bil så ofta, så jag har monterat en CTEK med uttag, så jag kan plugga in bilen när den står i garaget för underhållsladdning. Innan det att jag köpte CTEK:en, så kostade det batterier, så även om den kostar en slant i inköp, så är den lönsam i längden. Det är mycket trevligare med ett uttag, så man slipper öppna huven o fippla med klämmor, så det rekommenderas starkt!

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
-MH- skrev:
Den här mäter CCA också. Gör den belastningstest, eller fuskar den till ett värde utan att belasta?

[länk]
Den måste belasta batteriet på något sätt för att kunna ge någon vettig information. Liknande testare hos Aliexpress anger att de testar med 100 Hz (pulser), men de är mycket dyrare än Biltemas! 79:90 är otroligt billigt, så jag funderar på om Biltema gjort en tabbe. Det kanske är passande 2-pack med pappersrullar som kostar 79:90 ?

-MH- skrev:
Den här mäter CCA också. Gör den belastningstest, eller fuskar den till ett värde utan att belasta?

[länk]
Den har väldigt dåligt arbetsområde gällande omgivningtemperaturen, 0-50°, man står kanske ute i -20° när man vill kolla orken i ett startbatteri till bilen.

Mikael_L
Demmpa skrev:
Den har väldigt dåligt arbetsområde gällande omgivningtemperaturen, 0-50°, man står kanske ute i -20° när man vill kolla orken i ett startbatteri till bilen.
Men om den ligger i det varma garaget när den inte används och tas ut i kylan precis vid mätning så funkar det säkert jättebra. :)

Eftersom batteriets effekt varierar med temperaturen, får man inte"dåligt batteri" om man mäter på ett kallt?

Mikael_L
Det krävs nog lite erfarenhet för att mäta och tolka bilbatteriers kapacitet.

Goddag yxskaft! :)

Mikael_L
OK, jag missförstod din fråga.

Nä, man får inte sämre batteri för att man mäter på det, vare sig det är kallt eller varmt.
Men laddar man ur det under mätningen måste man kanske ladda direkt efter för att inte få ett sämre batteri.

@-MH-, ett exempel: du har en bil som stått ute över natten i -20°, när du på morgonen försöker starta så går startmotorn knappt runt, du plockar fram kapacitetsmätaren för att kolla om det är batteriet eller något annat. Om kapacitetsmätaren har ett arbetsområde på 0-50° så finns det risk att den visar rätt när det är -20° ute.

Man får *resultatet* ett sämre batteri, det trodde jag framgick? Dvs mätinstrumentett utgår från att det är normal temperatur och uppskattar prestandan efter det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.