71 189 läst ·
45 svar
71k läst
45 svar
Mäta hur bra eller dåligt ett bilbatteri är?
Den verkar bara mäta spänning utan att belasta batteriet, jag får iaf inget annat intryck av manualen.pelpet skrev:
Då är den rätt meningslös för mig iaf då jag hellre mäter med multimetern.
Känns som det är två frågor som blandas i inläggen:
* Den ena är att kunna mäta och avgöra om man behöver ladda batteriet med utgångspunkt att det fortfarande är i god kondition. Här finns det lite enkla och billiga instrument, samt anslutningssatser till batteriladdare som kan monteras permanent, se t.ex. från CTEK, m.fl.
* Fråga 2 är hur man kan mäta upp ett batteris förmåga att ta till sig laddning och dess kapacitet. Här behöver man andra typer av utrustning och då är i de flesta fall de billiga batteritestarna otillräckliga.
* Den ena är att kunna mäta och avgöra om man behöver ladda batteriet med utgångspunkt att det fortfarande är i god kondition. Här finns det lite enkla och billiga instrument, samt anslutningssatser till batteriladdare som kan monteras permanent, se t.ex. från CTEK, m.fl.
* Fråga 2 är hur man kan mäta upp ett batteris förmåga att ta till sig laddning och dess kapacitet. Här behöver man andra typer av utrustning och då är i de flesta fall de billiga batteritestarna otillräckliga.
Det var mitt intryck också. "Batteritestaren" är i princip en handikappad multimeter. Å andra sidan kanske man inte kan förvänta sig mycket mer för 30 spänn.Mikael_L skrev:
Jag kör inte min bil så ofta, så jag har monterat en CTEK med uttag, så jag kan plugga in bilen när den står i garaget för underhållsladdning. Innan det att jag köpte CTEK:en, så kostade det batterier, så även om den kostar en slant i inköp, så är den lönsam i längden. Det är mycket trevligare med ett uttag, så man slipper öppna huven o fippla med klämmor, så det rekommenderas starkt!
Den måste belasta batteriet på något sätt för att kunna ge någon vettig information. Liknande testare hos Aliexpress anger att de testar med 100 Hz (pulser), men de är mycket dyrare än Biltemas! 79:90 är otroligt billigt, så jag funderar på om Biltema gjort en tabbe. Det kanske är passande 2-pack med pappersrullar som kostar 79:90 ?-MH- skrev:
Verkar som det är rullen som kostar 79:90!
Och det går inte att köpa testaren vad jag kan se, utgående modell antagligen.
Jula har något liknande, men Hamron är väl inte mitt förstahandsval...
http://www.jula.se/catalog/bil-och-...or/batteritestare/batteri-laddtestare-604178/
Jula har något liknande, men Hamron är väl inte mitt förstahandsval...
http://www.jula.se/catalog/bil-och-...or/batteritestare/batteri-laddtestare-604178/
OK, jag missförstod din fråga.
Nä, man får inte sämre batteri för att man mäter på det, vare sig det är kallt eller varmt.
Men laddar man ur det under mätningen måste man kanske ladda direkt efter för att inte få ett sämre batteri.
Nä, man får inte sämre batteri för att man mäter på det, vare sig det är kallt eller varmt.
Men laddar man ur det under mätningen måste man kanske ladda direkt efter för att inte få ett sämre batteri.
@-MH-, ett exempel: du har en bil som stått ute över natten i -20°, när du på morgonen försöker starta så går startmotorn knappt runt, du plockar fram kapacitetsmätaren för att kolla om det är batteriet eller något annat. Om kapacitetsmätaren har ett arbetsområde på 0-50° så finns det risk att den visar rätt när det är -20° ute.