Hej
I mitt uthus har jag ett fast monterat tvåfas element. Nu är jag nyfiken på hur mycket energi som går åt för att värma upp det rummet. Elcentralen har tyvärr inte plats för en trefas elmätare (om det inte finns sådana som är mindre än 4 moduler, jag har inte hittat det).
Finns det tvåfas energimätare, nån möjlighet att mäta på ena fasen (av de två) eller har någon nån annan idé hur man kan mäta elförbrukningen?

Har du enfasmätare kan du mäta på en av faserna dvs dra strömmen från den genom mätaren och koppla in nollan som vanligt enligt schemat. Mätvärdet får du sen multiplicera med 1.7.

• Gilla
lnilsson
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Har du enfasmätare kan du mäta på en av faserna dvs dra strömmen från den genom mätaren och koppla in nollan som vanligt enligt schemat. Mätvärdet får du sen multiplicera med 1.7.
Men då måste väl den mätaren vara klassad för 400V?

R Robert-san01 skrev:
Finns 3m.

[länk]
Tack, förstår inte hur jag kunde missa den...

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
lnilsson lnilsson skrev:
Men då måste väl den mätaren vara klassad för 400V?
Nej den är inkopplad mellan ena av faserna till elementet och nollan dvs 230 V precis som vanligt bara att ta registreringen x 1.7 pga att lasten är lagd mellan faserna 400 V (230 x 1.7 = 400).

Hmm, intressant.
Men jag förstår fortfarande inte hur den kan mäta mot nollan, det går väl ingen ström till nollan när man har två faser? Eller hur mäter den en sån här elmätare strömmen egentligen?

Mätaren bryr sig inte om vart strömmen tar vägen om det är till nollan eller en annan fas.
Om man kopplar som det är tänkt med last fas - nolla så kommer mätaren att multiplicera ström gånger spänningen gånger tiden och få fram förbrukningen.

Det här specialfallet så kommer mätaren att multiplicera strömmen gånger fasspänningen, men lasten matas av en spänning som är 1,73 ggr högre.
Multiplicera mätarens värde med 1,73 (SQR3) så får du förbrukningen. Det här förutsätter att spänningarna är någorlunda symmetriska.

Protte

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
Och strömmen är ju den samma i bägge faserna, så mäter man den ena fasen vet man strömmen i den andra fasen.

Elmätaren mäter strömmen i fasledaren och spänningen mellan fas och nolla. Spänningen behöver den för att kunna räkna ut aktiv (nyttig) effekt då strömmen i fasledaren kan vara lite högre än vad som faktiskt förbrukas effektmässigt. Men fasspänningen ligger 30 grader ur fas med huvudspänningen så man får ett mätfel här. Man behöver lägga på 1/cos(30) på mätvärdet förutom faktorn 1.73 dvs faktorn 2 totalt, om jag tänker rätt...

• Gilla
Bjober och 2 till
  • Laddar…
Citerar Peter Dalle, ”Tänkte jag inte på.....”
Fasvridningen på 30 grader tänkte jag inte på.
Blir fel med ca 15 %.

Till TS, byt elementet till ett enfas 230 volt, klart enklast innan vi har räknat ut alla korrektionsfaktorer.

Protte

Ett enkelt sätt, lita på elementets effekt, operera in en timräknare som går när termostaten är på och multiplicera med effekten.

Protte

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Elmätaren mäter strömmen i fasledaren och spänningen mellan fas och nolla. Spänningen behöver den för att kunna räkna ut aktiv (nyttig) effekt då strömmen i fasledaren kan vara lite högre än vad som faktiskt förbrukas effektmässigt. Men fasspänningen ligger 30 grader ur fas med huvudspänningen så man får ett mätfel här. Man behöver lägga på 1/cos(30) på mätvärdet förutom faktorn 1.73 dvs faktorn 2 totalt, om jag tänker rätt...
Helt riktigt x 2 får vi ta, åtminstone om det är en vettig mätare som de flesta numera bör vara.

Ah, nu förstår jag hur den funkar, strömmen mäts på fasen och spänningen gentemot nollan. Tack!

Det blev en trefasmätare iallafall. Resten av elförbrukningen i det rummet är försumbart i förhållande till elelementet.

Men då undrar jag var man sätter elmätaren, före eller efter jfb? Och om man sätter före, var ska man ta nollan?

[QUOTE="
Till TS, byt elementet till ett enfas 230 volt, klart enklast innan vi har räknat ut alla korrektionsfaktorer.

Protte[/QUOTE]

Hehe, jag tycker om två och trefasprylar eftersom dom sprider lasten. Jag har inte så stort hus och bara två elelement, annars om jag hade många skulle man kunna sprida lasten på så sätt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.