finns det någon makapär för att mäta belastningen på olika säkringar?
t.ex något man jackar i ett uttag och ser att på den här säkringen ligger det 1200 watt eller något liknande...

Det finns billiga lastmätare som man kopplar i ett uttag fast då mäter man ju inte lasten på säkringen utan lasten efter uttaget. Är det den enda lasten på säkringen så är det ju samma som lasten på säkringen. Kolla clasolsson t.ex.

Ska du mäta lasten på säkringen som är kopplad till flera uttag t.ex. så måste du koppla in mätaren direkt efter säkringen och det är inte nått man gör själv utan lite mera kunskaper.

• Gilla
Patrik Backman
  • Laddar…
Du kan ju köpa en tångamperemeter och mäta i centralen.
Du måste då lossa kåpan och vara bland trådarna och rota, med spänning på, så jag hoppas att du vet vad du gör.
Tyvärr kostar en tångamperemeter värd namnet en hel del. 600 balubas hos Classe för denna: 361771_X_2006-07-03_134546_374.jpg
Om du har en "gammaldags" central med porslinssäkringar finns det propphuvar med en bygel inbyggd, där du kan mäta med amperemetern, då slipper du öppna kåpan. Dom propphuvarna kostar en del också.

Och du får ju förstås svaret i Ampere.... 10A x 230V=2300W.

bax skrev:
Om du har en "gammaldags" central med porslinssäkringar finns det propphuvar med en bygel inbyggd, där du kan mäta med amperemetern, då slipper du öppna kåpan. Dom propphuvarna kostar en del också.

Och du får ju förstås svaret i Ampere.... 10A x 230V=2300W.
det har jag, vart får jag tag på en sådan då?
sökte på propphuv på google men hittade inget..

Jaa du, dom är ganska svåra att finna. Dom finns inte i någon vanlig elbutik, om man inte har en jävla röta.
Fast jag är i elbranschen har jag inte lyckats hitta någon sådär på rak arm. Vet inte rätta benämningen heller.

Kanske du kan låna en av någon installatör... :question

Annars är nog det enklaste att ta bort kåpan och veta vad du håller på med.

swecul skrev:
det har jag, vart får jag tag på en sådan då?
sökte på propphuv på google men hittade inget..
726 träffar! Din google måste vara censurerad, har du internetabonnemanget i ett kinesiskt bolag? Sök igen eller titta på Elfa!

annars kan man ju kolla vilka förbrukare som ligger på säkringen och addera ihop effekten på dem ::)

Betong skrev:
726 träffar! Din google måste vara censurerad, har du internetabonnemanget i ett kinesiskt bolag? Sök igen eller titta på Elfa!
hmm... får inte upp något nu heller när jag provade igen, verkar inte kunna söka på någoting på google!! :-?

Jo enklast blir nog att räkna ihop, men kruxet är att jag inte vet riktigt vad som ligger vart..

swecul skrev:
Jo enklast blir nog att räkna ihop, men kruxet är att jag inte vet riktigt vad som ligger vart..
De är ju bara att rycka ur säkringen och se vad som slocknar :-?

Mjaaa...det kan vara ganska råddigt att kolla vad som ligger på vilken grupp.
Men det är bra att ha gjort det, så man har det i bakhuvudet. (eller så är jag yrkesskadad)

citactiva skrev:
De är ju bara att rycka ur säkringen och se vad som slocknar :-?
jo men är det vår pump som ligger där så tar det flera timmar innan den är igång igen... men men, kanske kan chansa och klara mig utan vatten några timmar.

T
Observera att elfagrejen för 607:- är EX MOMS, blir alltså 758.75:- ink moms, sen tillkommer också kostnaden för mätinstrumentet. Hur gick det med din fönster-ventilation förresten ..?

ok, har nu skippat mätinstruments-idén och körde på att dra ur propparna och se vad som slocknade, har en säkring (10 amp) som har ett elemen på 750w och en 25 w lampa på sig allt som allt, då borde jag väl kunna koppla en frys och ett 500 w element samt lite lampor på ca 300 w på denna säkring och ändå vara inom ramen för vad säkringen klarar? :-?

TN-Funkis, har inte hittat någon bra borr än för nästa ventil som ska upp då fönsterkonstruktionen på andra väggen ser lite annorlunda ut... måste ha en låååång borr! :)

BTW, såg att spisen ligger på 3 st säkringar om 10 amp samt vattenpumpen likaså...
hur sjutton kommer det sig att den ligger på 3 st olika? brukar det vara så?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.