5 255 läst ·
23 svar
5k läst
23 svar
mäta belastning
Sida 1 av 2
Det finns billiga lastmätare som man kopplar i ett uttag fast då mäter man ju inte lasten på säkringen utan lasten efter uttaget. Är det den enda lasten på säkringen så är det ju samma som lasten på säkringen. Kolla clasolsson t.ex.
Ska du mäta lasten på säkringen som är kopplad till flera uttag t.ex. så måste du koppla in mätaren direkt efter säkringen och det är inte nått man gör själv utan lite mera kunskaper.
Ska du mäta lasten på säkringen som är kopplad till flera uttag t.ex. så måste du koppla in mätaren direkt efter säkringen och det är inte nått man gör själv utan lite mera kunskaper.
Du kan ju köpa en tångamperemeter och mäta i centralen.
Du måste då lossa kåpan och vara bland trådarna och rota, med spänning på, så jag hoppas att du vet vad du gör.
Tyvärr kostar en tångamperemeter värd namnet en hel del. 600 balubas hos Classe för denna:
Om du har en "gammaldags" central med porslinssäkringar finns det propphuvar med en bygel inbyggd, där du kan mäta med amperemetern, då slipper du öppna kåpan. Dom propphuvarna kostar en del också.
Och du får ju förstås svaret i Ampere.... 10A x 230V=2300W.
Du måste då lossa kåpan och vara bland trådarna och rota, med spänning på, så jag hoppas att du vet vad du gör.
Tyvärr kostar en tångamperemeter värd namnet en hel del. 600 balubas hos Classe för denna:
Om du har en "gammaldags" central med porslinssäkringar finns det propphuvar med en bygel inbyggd, där du kan mäta med amperemetern, då slipper du öppna kåpan. Dom propphuvarna kostar en del också.
Och du får ju förstås svaret i Ampere.... 10A x 230V=2300W.
det har jag, vart får jag tag på en sådan då?bax skrev:
sökte på propphuv på google men hittade inget..
Jaa du, dom är ganska svåra att finna. Dom finns inte i någon vanlig elbutik, om man inte har en jävla röta.
Fast jag är i elbranschen har jag inte lyckats hitta någon sådär på rak arm. Vet inte rätta benämningen heller.
Kanske du kan låna en av någon installatör... :question
Annars är nog det enklaste att ta bort kåpan och veta vad du håller på med.
Fast jag är i elbranschen har jag inte lyckats hitta någon sådär på rak arm. Vet inte rätta benämningen heller.
Kanske du kan låna en av någon installatör... :question
Annars är nog det enklaste att ta bort kåpan och veta vad du håller på med.
Jamenfanvadumjagär!
ELFA, naturligtvis. Här är den: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=5186.htm
607 spänn var dock ingen rolig läsning.
Då köper jag hellre en dyrare (bättre) tångamperemeter och kör utan kåpa.
ELFA, naturligtvis. Här är den: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=5186.htm
607 spänn var dock ingen rolig läsning.
Då köper jag hellre en dyrare (bättre) tångamperemeter och kör utan kåpa.
hmm... får inte upp något nu heller när jag provade igen, verkar inte kunna söka på någoting på google!! :-?Betong skrev:
Jo enklast blir nog att räkna ihop, men kruxet är att jag inte vet riktigt vad som ligger vart..
ok, har nu skippat mätinstruments-idén och körde på att dra ur propparna och se vad som slocknade, har en säkring (10 amp) som har ett elemen på 750w och en 25 w lampa på sig allt som allt, då borde jag väl kunna koppla en frys och ett 500 w element samt lite lampor på ca 300 w på denna säkring och ändå vara inom ramen för vad säkringen klarar? :-?
TN-Funkis, har inte hittat någon bra borr än för nästa ventil som ska upp då fönsterkonstruktionen på andra väggen ser lite annorlunda ut... måste ha en låååång borr!
TN-Funkis, har inte hittat någon bra borr än för nästa ventil som ska upp då fönsterkonstruktionen på andra väggen ser lite annorlunda ut... måste ha en låååång borr!