Tja

Jag skjuter en fas (huvudsäkring) lite då och då och är nyfiken på hur många Watt alternativt Ampere varje inkommande ledare belastas med. Så jag undrar helt enkelt om någon har något fyndigt verktyg att mäta detta med? Bifogar en bild på vad jag kommer åt i proppskåpet ute utan att bryta någon plombering. Vad blir enklast att installera och vad kan man göra själv? Tångamperemetrar per kabel? Nackdelen är att en kabel är gömd under plomberad plåt. Kom med förslag!
Bara som en parentes så är jag villig att ta hit en elektriker som monterar en hyfsad enkel och billig utrustning om någon har ett bra förslag.

• Inkommande elledningar och säkringsterminaler i ett öppet proppskåp, oplomberat och tillgängligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
En del elmätare presenterar den momentana belastningen per fas i displayen. Enklaste och billigaste sättet :)

Det spelar ingen roll att en av de inkommande är oåtkomlig. Du kan i stället mäta runt båda EK-ledarna som går från den plinten.

S
Hur är belastningarna , kolla gruppförteckningen om det finns
Har du automatsäkringar , räkna säkringarna från vänster 1 2 3 . 1 är fösta fas L1 o.s.v 4 5 6 nästa
där 4 är samma inkommande som 1 , då kan du se om det är större förbrukare på samma fas
Tex spis är vanligt med 3 säkringar ( om det inte är en platta på bänken då är den 2 fas ) tvättmaskin torktummlare e.t.c Ligger dom lite större förbrukarna på samma så knäcker det säkringen
Då ska det omfördelas i EL-centralen , då flyttar man tex plats på 5 och 6 utgående ledare

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Börja med att kolla om den befintliga elmätaren har den funktionen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.