Vi har ett Godkänt Bygglov på vårat hus med dubbel garage och detta ligger utanför detaljplanerat område och det var inga problem att få bygglovet, vi har inga grannar mer än min Far som bor i huset mitt emot vår tomt.
Så nu till frågan måste man verkligen skicka in och ansöka om ett helt nytt bygglov för att få flytta upp huset 4 meter ? :cool:
Till min fars hus är det en bra bit så han blir verkligen inte påverkad och till vår egna tomtgräns är det ca 20 meter, och sedan kommer där en liten grusväg vilken vi har servitut på idag.
Har förståt att komunerna kan ställa till det om dom vill :mad: men i och med att det är utanför detalj planerat område så borde det inte spela någon roll...tycker vi då ;)
Vad gör man eller hur ska man bete sig i denna frågan?

Tack för era svar :)

O
Tja... jag vet inte om du måste lämna in ett helt nytt bygglov eller om du kan göra en ändring av befintligt....
en kostnad kommer det nog att bli för dig... men har du tur slipper du ett helt nytt bygglov.

Oavsett om det är detaljplan eller ej måste du följa bygglovet... skulle inte förvåna mig om sbk skulle kunna få det till svartbygge med rivning som följd... dumt å chansa!

peternicklas
Är väl mest bara kartan som behöver uppdateras, men det kommer att kosta lite.

Jag skulle inte chansa...

Tack för era svar, då blir det nog att gå på säkerhet och få kartan in skickad :)

Huset är alltså inte byggt än, det ska bara flyttas på kartan?

Jag har gjort en sån ändring av ett bygglov. Det var iofs inte hela huset, det var en bod som inte gick att ha exakt där den var inritad. Men det behövdes bara ett mejl till handläggaren, och det kostade ingenting heller.

När det gäller själva bostadshuset så är det troligen så att kommunens lantmätare kommer att sätta ut det. Så tills dess så måste du ha det rätta läget i handlingarna.

Precis huset är inte byggt än och vi har inte ens kommit till start med grävningen ens ( detta kommer börjas i slutet av december) , så vi vill lösa detta innan det går för långt och det blir försent för att göra något alls, men jag skall ta kontakt med vår Handläggare i morgon och se vad hon säger :)

Då så :) nu tog vi oss till en sk. "kom in" afton på Kommun huset som dom annordnar för alla som har frågor angående Byggen m.m.
Här fick vi super hjälp och vår Handläggare visade sig vara på plats och vi berättade om vårt "lilla" problem och det hela blev så enkelt att hon kunde göra denna ändringen för oss själv, så vi behöver inte ens skicka in om ändring av Bygglov utan hon fixar detta med vår Byggnads ingenjör.
Vilken lättnad :)

Så med detta resultatet i handen så visar det verkligen att krånglar man inte till det själv och man har med rätt människor att göra så går det mesta att lösa smärtfritt och vi hade ett väldigt "enkelt" problem att lösa i och med att huset skulle flyttas på stället 4 meter uppåt och inte åt sidorna så blev det super enkelt ... phu =)
Så nu jäklar ska här Byggas :)

Det där kallas service för kommuninvånarna!

Vilket kanske resulterar i fler inflyttningar och mer skattemedel.

I "min" kommun känns det som dom gör allt för att skrämma bort nybyggare, vilket är väldigt trist.

• Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Kul när det funkar, får man fråga vilken kommun det handlar om?

Ja vi blev så glada då vi tyvärr faktiskt har hört så mkt illa om kommunen sedan innan, men vår syn har faktiskt ändrats till det positiva för det har gått väldigt smidigt ( än så länge ialla fall ) med dom.
Nu gäller det bara Miljö&Hälsa i morgon angående omplacering av avloppet.. så håll tummarna ;)
Vi har Lerums Kommun .

Hemmakatten
Toppen att det gick enkelt att ändra. Men var noga med att få åndringsbeslutet skriftligt. Man vet aldrig vad som händer annars; handläggaren blir långtidssjukskriven eller byter arbete eller så kanske någon granne klagar. Då är det viktigt att ha allting på papper.

Oh ja jisses, vi ska få allt bekräftat på papper, och kommer dom inte så är inte jag den som lär vänta på att dom kommer utav sig självt ;) ... men tack så mycket för varningen :)

Att dokumentera är alltid viktigt. Att underrätta stadsbyggnadsförvaltningen är nödvändigt för att åtgärder ska kunna påbörjas. Glöm inte att det är startbesked som gäller .
Carl M Gertoft kontrollansvarig.

CML 69 skrev:
Att dokumentera är alltid viktigt. Att underrätta stadsbyggnadsförvaltningen är nödvändigt för att åtgärder ska kunna påbörjas. Glöm inte att det är startbesked som gäller .
Carl M Gertoft kontrollansvarig.

Tack för ditt svar Carl :)
Ja vi har bestämt oss för att verkligen inte göra nått på egen hand utan tar det "säkra före det osäkra" och frågar hellre en gång för mycket så inget blir fel... för det vill inte vi ialla fall.
Så nu väntar vi in ett datum för samrådsmötet...därefter får vi se när vi får vårt start datum :) ... det längtar vi till nu =)
Skall även se till i början av nästa vecka efter handlingarna på den nya placeringen av huset.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.