Hej
Rev ner gammal kakel i köket och all fix är kvar på väggen som är en stenhård betongvägg. Testat med mejsel och multiverktyg men det är väldigt jobbigt och dammar och verkar tidskrävande. Vill lösa detta relativt snabbt

Ska köpa klinker 60x60 och undrar, kan jag bara köra ny fix på det befintlig och sätta fast klinkersen ? Känns lättare med klinkers och måtten blir perfekt
Eller måste jag först spackla och sedan fix och klinkers ?

Tar gärna emot tips på andra lösningar väggen är 3,6 lång

• Köksvägg med rester av gammalt kakelfix synligt ovanför en träbänkskiva och diskho. Fixet är ojämnt och delvis bortskrapat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Borttagen kakel i kök med fix kvar på betongvägg ovanför en trämålade bänkskiva, en diskho till höger, och elsladd hängande från taket.
    Skapa konto
  • Bilden visar en betongvägg i ett kök där gammal kakelfix har blivit kvar efter att kaklet tagits bort. Fixet är stenhårt och ojämnt fördelat över ytan.
    Skapa konto
  • En påse med blå etikett som innehåller kakelfix med texten "Multi Fliseklæb" och "Grå Grey", står på ett trägolv med vita kakelplattor bredvid.
    Skapa konto
Väggen behöver vara så jämn som möjligt för att inte plattorna ska sitta, så att säga, olika långt ut från den, om du förstår vad jag menar.

Testa att trycka en pappskiva mot väggen. Om den inte vill bukta vare sig ut eller in någonstans så är väggen tillräckligt slät. Men gammalt fix som vill lossna måste givetvis bort.

Om du ska spackla så använd inte vanligt väggspackel, det håller inte, men det visste du ju redan. Här är ett bättre alternativ:
https://www.clasohlson.com/se/Quick-Cement-RK,-1-kg/p/Pr411783000

• Gilla
PatrikA77
  • Laddar…
Blanda lite fix och använd det som spackel.

• Gilla
PatrikA77 och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
I ditt fall när du har bänkskiva och skåp kvar så skulle jag nog spacklat upp det med fix till slät yta och sedan sätta plattorna mot det.
Men tänk på att du bör kamma på väggen och bakstryka plattorna om det är granitkeramikplattor du ska sätta.

I andra fall är detta en maskin som tagit bort det på typ 5min så då hade jag hyrt en sådan ;)

https://www.beijerbygg.se/privat/sv...rmaskiner/saneringsfras-rg80-e-plus-005734021

• Gilla
PatrikA77
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Väggen behöver vara så jämn som möjligt för att inte plattorna ska sitta, så att säga, olika långt ut från den, om du förstår vad jag menar.

Testa att trycka en pappskiva mot väggen. Om den inte vill bukta vare sig ut eller in någonstans så är väggen tillräckligt slät. Men gammalt fix som vill lossna måste givetvis bort.

Om du ska spackla så använd inte vanligt väggspackel, det håller inte, men det visste du ju redan. Här är ett bättre alternativ:
[länk]
Tänkte köra ny fix bara blir mer jobb att spackla

Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
I ditt fall när du har bänkskiva och skåp kvar så skulle jag nog spacklat upp det med fix till slät yta och sedan sätta plattorna mot det.
Men tänk på att du bör kamma på väggen och bakstryka plattorna om det är granitkeramikplattor du ska sätta.

I andra fall är detta en maskin som tagit bort det på typ 5min så då hade jag hyrt en sådan ;)

[länk]
Det blir 60x60 klinkers eller om jag kör 60x120 kör . Tror jag hör som du föreslår fixar till med fix så det blir slät och slänger på klinkersen

Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:

[länk]
Tack alla för era tips .
Körde fix på hela och bakom klinkersen. Blev bra . Skulle jag göra om så skulle jag kolla papperstioset överallt. Blev några små kanter som inte är slät vid skarvarna. Men med kakelgogning syns det inte mkt. Med tanken på hur det såg ut innan så är jag nöjd .

Bäst att riva allt och höra rätt. Jag ville behålla kaklet först och det blir lite mer jobb. Hade varit bättre att riva och innan montering av ”nya” skåpen

• Köksrenovering med överskåp, ny fix bakom klinkers och arbetsyta täckt med skyddsplast. Verktyg ligger på kanten av arbetsbänken.
    Skapa konto
  • Renovering av kök med nya kakelplattor, verktyg och skyddstäckning. Bakom köksbänken syns pågående arbete med att arrangera plattorna.
    Skapa konto
  • Nyinstallerad diskbänk med träbänkskiva, ljus kakelvägg med synliga fogar och stålkran. I diskhon ligger en rosa köksredskap.
    Skapa konto
  • Renovering av ett kök där två personer arbetar, en med att montera köksskåp och den andra med att fixa ovanskåp. Väggen är delvis utan kakel och verktyg ligger på bänken.
    Skapa konto
  • Renovering av kök med borttagna bänkskåp, exponerade väggar och några kvarvarande kakelplattor. Verktyg och material på golvet, vissa elkablar synliga.
    Skapa konto
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
P PatrikA77 skrev:
Tack alla för era tips .
Körde fix på hela och bakom klinkersen. Blev bra . Skulle jag göra om så skulle jag kolla papperstioset överallt. Blev några små kanter som inte är slät vid skarvarna. Men med kakelgogning syns det inte mkt. Med tanken på hur det såg ut innan så är jag nöjd .

Bäst att riva allt och höra rätt. Jag ville behålla kaklet först och det blir lite mer jobb. Hade varit bättre att riva och innan montering av ”nya” skåpen
Det blev väl bra till slut men nu vet du till en annan gång att om du huggit ner plattorna och kört bort fixet med en fräs när du rivit bort den gamla köksinredningen så hade det tagit typ 30min att få en helt slät vägg att sätta nya plattor på efter att det nya köket var uppsatt. ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.