Hej. Sitter o funderar lite, jag ska sätta upp ett gäng nya uttag på en vägg, där kablarna kommer komma inifrån väggen i en flexslang, o sen är tanken att de ska ut ur väggen, in i en kopplingdosa o sen från kopplingsdosan kommer det gå två utanpåliggande kablar till två uttag. Går det att bara dra fram flexslangen ur väggen och sätta en kopplingsdosa direkt på, eller måste man ha en dosa inne i väggen först där flexröret slutar?

J
En Schneider utanpåliggande kopplingsdosa eller liknande borde funka..

Vit utanpåliggande kopplingsdosa med skruv framtill, passande för kabelinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Elemente
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
En Schneider utanpåliggande kopplingsdosa eller liknande borde funka..

[bild]​

Det är exakt det som är planen, men jag blev lite konfunderad om det är okej att låta flexslangen komma ut direkt i den rackaren utan att ha en dosa bakom, men du tror det är okej?

Bästa svaret

Det är okej!

• Gilla
Elemente
  • Laddar…
J
E Elemente skrev:
Det är exakt det som är planen, men jag blev lite konfunderad om det är okej att låta flexslangen komma ut direkt i den rackaren utan att ha en dosa bakom, men du tror det är okej?
Ja!

Ossian K Olsson
E Elemente skrev:
Hej. Sitter o funderar lite, jag ska sätta upp ett gäng nya uttag på en vägg, där kablarna kommer komma inifrån väggen i en flexslang, o sen är tanken att de ska ut ur väggen, in i en kopplingdosa o sen från kopplingsdosan kommer det gå två utanpåliggande kablar till två uttag. Går det att bara dra fram flexslangen ur väggen och sätta en kopplingsdosa direkt på, eller måste man ha en dosa inne i väggen först där flexröret slutar?
Då finns det två produkter från Elektroskutt du kan använda dig av

Antingen dessa
https://www.elbutik.se/product.html/dutts-clips-flexslang-16mm

Eller dessa
https://www.elbutik.se/product.html...9pvCFgMW_IVTwCD6_c44c2Jxq6fdncD0aAirOEALw_wcB

• Gilla
Elemente
  • Laddar…
Att gå rakt in i dosan från väggen går bra, bara borra ett hål 16 mm, men slangen ska ankras i dosan så den inte kan åka ur. Sen en klick silikon bakom dosan och kring slangen är inte fel, då blir tätt och inget vatten kan rinna in. Det med kablarna ut, så ska dom komma in i dosan underifrån. Det är lösa genomförningar upp och på sidorna då och dras ut, lite silokon i spåret och sätts tillbaka. Då har du fått både livrem och hängslen mot väta i dosan.

• Gilla
Elemente
  • Laddar…
Om det är utomhus så är det faktiskt bättre att till och med borra ett litet hål så eventuell kondens eller vatten som av någon anledning ändå hittar in, kan ta sig ut, än att samlas i dosan.

mexitegel mexitegel skrev:
Om det är utomhus så är det faktiskt bättre att till och med borra ett litet hål så eventuell kondens eller vatten som av någon anledning ändå hittar in, kan ta sig ut.
Det är inomhus.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.