VI har i vårt hus en ny luft-vatten värmepump mitsubishi hma100v och sedan en lastgammal varmvattenberedare från Nibe. Jag undrar om jag faktiskt måste använda min varmvattenberedare? min HMA100V har jag dels övervakad så jag ser exakt vad den drar men den är ju även betydligt nyare. Den har någon form av varmvatten mode.
hade ju varit gott att stänga av en pryl som står och kostar pengar om den andra kan hantera det effektivare. Kan ju ha den om det skulle vara något speciell man behöver typ bada badkar eller så.
Vad tror ni?
hade ju varit gott att stänga av en pryl som står och kostar pengar om den andra kan hantera det effektivare. Kan ju ha den om det skulle vara något speciell man behöver typ bada badkar eller så.
Vad tror ni?
Den kanske är ditsatt för att kunna bada stort badkar eller flera som ska duscha länge efter varandra? Det ni förlorar energimässigt är främst värmeförlusterna till rummet den står om den laddas med varmvatten från värmepumpen.
Varmvattenberedaren står där sedan länge. Inan vi flyttade hit hade de eluppvärmt hus med elelement för 250 m2J Josth skrev:
Är nog inte helt med på vad du säger? Jag borde alltså kunna stänga av varmvattenberedaren och köra enbart på luft-vatten. Vi har ju en knapp för att tillfälligt bumpa värmen om man behöver extra med ju?
Bästa svaret
Faktum är att jag fick tag på de som lagt in allt som förklarade hur det var kopplat. Och precis som du säger så behöver man den eftersom det går igenom den. Lägger på övervakning på den istället så får den puttra på.J Josth skrev:
Tack för hjälpen
Klicka här för att svara