Jag är i färd med att projektera ett större förråd/verkstad där det idag står ett fallfärdigt förråd. Det går bara en 10A dit idag och jag är intresserad av betydligt mer, inte minst för att säkra upp för framtida elbilsladdare osv då det är vid carporten.

Dagens säkringsskåp ligger väldigt långt ifrån, ca 20 meter, men mitt emellan det och förrådet sitter skåpet med huvudsäkringarna.

Så jag funderar på, kan man dra från huvudsäkringsskåpet och sätta en ny tavla i förrådet? Eller måste det gå via den nuvarande säkringstavlan?

Givetvis ska en elektriker få bestämma det, men jag är nyfiken på hur mycket (eller lite) grävjobb det ger mig.

Tack på förhand. Luftbild av en fastighet med markerade platser för ett nytillkommande förråd, befintliga huvudsäkringar och säkringsskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Självlärd
  • Laddar…
Det är inga problem att ha två kablar inkopplade på huvudsäkringarna. Det du däremot måste ha är godkänd area på kabeln för dina huvudsäkringar. Tex minst 4mm2 för 25A.
Vad jag däremot är lite osäker på är om det krävs två grupper med 3 säkringar? Jag har det så på landet. Garaget där är 10 meter från huvudsäkringarna.
Men det känns som att det kan krävas att elnätsägarna kommer ut för att koppla på.
 
  • Gilla
yens
  • Laddar…
tommib
Silver78 Silver78 skrev:
Det du däremot måste ha är godkänd area på kabeln för dina huvudsäkringar. Tex minst 4mm2 för 25A.
Ja, men vanligen använder man 6 kvmm som area för huvudledningar under G2 mätartavlor. Det kanske går att räkna hem 4 kvmm men det är en så ovanlig area att det sannolikt ändå blir dyrare för kabeln.

Silver78 Silver78 skrev:
Vad jag däremot är lite osäker på är om det krävs två grupper med 3 säkringar?
Nej, det behövs inte.

Silver78 Silver78 skrev:
Men det känns som att det kan krävas att elnätsägarna kommer ut för att koppla på.
Nej, det behövs inte, om inte mätarskåpet är gravt avvikande.

Det går utmärkt att dra direkt från mätarskåpet i de allra flesta fall. Ett undantag är om du vill ha en effektvakt eller liknande som kan stänga av laster, då blir det mer komplicerat med två separata huvudcentraler.
 
  • Gilla
yens
  • Laddar…
@tommib Varför har jag då två grupper där tre går till huset och tre till garaget?
Aldrig tänkt på varför förrän nu. Är det vanligt eller bara konstigt?
 
  • Gilla
Jotsat
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ja, men vanligen använder man 6 kvmm som area för huvudledningar under G2 mätartavlor. Det kanske går att räkna hem 4 kvmm men det är en så ovanlig area att det sannolikt ändå blir dyrare för kabeln.


Nej, det behövs inte.


Nej, det behövs inte, om inte mätarskåpet är gravt avvikande.

Det går utmärkt att dra direkt från mätarskåpet i de allra flesta fall. Ett undantag är om du vill ha en effektvakt eller liknande som kan stänga av laster, då blir det mer komplicerat med två separata huvudcentraler.
Tack!

Jag har svårt att tro att mätarskåpet är avvikande. Det enda jag ser som utmaning är att ta sig ur det fasadmonterade skåpet och ner i marken på ett snyggt sätt eftersom det är betongväggar, men man får väl trixa sig ut och dölja en kabel längs fasaden ner i marken. Det får elektrikern fatta beslut om.
 
Silver78 Silver78 skrev:
@tommib Varför har jag då två grupper där tre går till huset och tre till garaget?
Aldrig tänkt på varför förrän nu. Är det vanligt eller bara konstigt?
Ena uppsättningen säkringar är huvudsäkringarna och den andra uppsättningen sitter efter dom och avsäkrar garaget? Antagligen för att kabeln till garaget är för klen för att sitta direkt efter huvudsäkringarna (dvs man snålade och drog 4 kvadrat fast huvudsäkringarna har gänga II och kan vara upp till 25 A)?
 
useless useless skrev:
Ena uppsättningen säkringar är huvudsäkringarna och den andra uppsättningen sitter efter dom och avsäkrar garaget? Antagligen för att kabeln till garaget är för klen för att sitta direkt efter huvudsäkringarna (dvs man snålade och drog 4 kvadrat fast huvudsäkringarna har gänga II och kan vara upp till 25 A)?
Det är 6 mm2 på bägge kablarna. Det finns dessutom ett skåp med diazed i garaget. Det var min far som köpte stället och han är inte längre i livet, liksom de förra ägarna. Varför det sitter två 3 fas grupper i skåpet med huvudsäkringarna lär man nog aldrig få svar på.
 
Förhoppningsvis sitter dom inte parallellt så du kan dra 20A från varje...
 
Silver78 Silver78 skrev:
@tommib Varför har jag då två grupper där tre går till huset och tre till garaget?
Aldrig tänkt på varför förrän nu. Är det vanligt eller bara konstigt?
Det är inget konstigt med det är i princip så det både i bland görs och framförallt har gjorts i såna fall. Här på forumet däremot brukar rådet vara att lägga utgående parallellt till centraler för tex bodar, garage osv istället för som grupper under andra centraler. Och det är ett bra råd där det passar att göra så i fallen vi rör oss med här dvs bostäder och små anläggningar.

I fallet där man utgår från mätarplatsen kan man tänka sig båda sätten om man ser fördel med skilda säkringar. Det är när det börjar talas om undercentraler avsäkrade i/efter varandra det börjar bli snett med 25 A max vid källan.
 
Jag har en idé om varför man har gjort på detta vis. Kabeln till garaget är endast 10 meter. Medan det är minst 40 meter på den kabeln in till huset. Det är således skillnad i längd på kabeln
 
Längden har nog lite med det att göra snarare som sagt vanan av hur det brukade göras. Med 6 mm2 kablar på båda är det knappast längden som påverkat dessutom verkar det utfört före tiden då utlösningsvillkoret var så i fokus som numera.

Har du skåp för max 25 A säkring där? Många typer skåp från 40-50 år tillbaka var utförda med plats för avsäkrade utgående grupper 1-2 trepolig. Och längre tillbaks var de byggda individuellt "på plats" och ännu mer vanligt med säkring för varje utgående ledning då.
 
GK100 GK100 skrev:
Längden har nog lite med det att göra snarare som sagt vanan av hur det brukade göras. Med 6 mm2 kablar på båda är det knappast längden som påverkat dessutom verkar det utfört före tiden då utlösningsvillkoret var så i fokus som numera.

Har du skåp för max 25 A säkring där? Många typer skåp från 40-50 år tillbaka var utförda med plats för avsäkrade utgående grupper 1-2 trepolig. Och längre tillbaks var de byggda individuellt "på plats" och ännu mer vanligt med säkring för varje utgående ledning då.
Ja du. Det skåpet har suttit där sedan farsan köpte stället på 70-talet. Det har varit ett gammalt torp där den mindre ladan är omgjort till garage. Det är två hektar åkermark som tillhör men som arrenderas ut i dagsläget till en lokal bonde. Det kan ha varit någon form av djurhållning men det är så fall bra länge sedan. Det verkar mer troligt att själva ladan användes som sädförvaring då övre våningen har har en lucka och en gammal säcklyft som fortfarande sitter kvar där. Det är avsäkrat med 20A om jag inte kommer ihåg fel.
 
Det kan ju finnas vissa fördelar att lätt kunna frånskilja den ena kabeln medans den andra obruten får vara i drift.
 
E elmont skrev:
Det kan ju finnas vissa fördelar att lätt kunna frånskilja den ena kabeln medans den andra obruten får vara i drift.
Du menar att det talar för att man inte skulle bara "koppla in" tavlan i förrådet på de tre huvudbrytarna, utan sätta något "mellan"?
 
Du har ju även en kabel mellan mätaren och centralen samt det är inte givet att det sitter en huvudbrytare i alla centraler och man kan vilja in och jobba med tex en trasig huvudbrytare mm.
 
  • Gilla
yens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.