M
Jag eldar regelbunder (varje dag) i kakelugn och kamin. Nu har det blivit så att jag kommit över ett par kubik bra torkad blandved. Tyvärr är de i 40-45 cm många oxå längre än det, kanske 50.
Jag behöver ha ned dem i längd. Best är 25 till 28 cm. Men det kommer givetvis bli svårt så målsättningen är att kapa veden på mitten.

Har en rejäl Stihl och en Stiga EL med sladd. Tänker mig att köra med elen.
Testade att få ihop en hemma snickrad sågbock.
Byggde av en mindre lastpall sen med 4 brädor rakt upp, la vedträna mellan dem och sågade av. Blev bra längder.

MEN
Så fort veden var lite smalare än mellanrummet mellan stolparna jag skruvat fast och lägger veden emellan, så skakar veden och hoppar runt.
Det gå att såga men nått kommer snart att skaka sönder eller kommer ett vedträ studsa iväg.

Någon som har tips på hur jag kan kapa dessa 40-50 cm vedträn till hälften utan att de studsar omkring i min hemmabyggda sågbock.

Kan det vara så att det måste vara ett V istället för ett så att säga fyrkantigt U de ligger i.

Alla tips mottages

Du behöver nog något som "låser" veden och förhindrar att den snurrar av kedjan.

401165-2.jpg

M
Jo precis som du säger, nått som låser veden.
Men i get som spontant kommer upp hos mig som lösning.

Måste varit många som varit i samma sits tänker jag

Jag har en gjord för röjningsved där jag kan fylla på med 10-15st längder. Sedan finns ett spännband fastskruvat undertill på mitten som jag drar runt och spänner fast. Kan sedan arbeta mig innåt i de längder jag önskar tills det bara är en halvering kvar.
Principen skulle kunna fungera för dig då du endast vill göra "halveringsdelen".

M
Jo stämmband ligger nog nära att vara det mest rimliga.
Blir ett jävla kopplade bara, haha!

Men ska testa att göra så sågbocken är ett "V" istället för botten och två raka stöttbräder upp som ska hålla fast.

Annars blir det nog spännande som får testas.
Men borde finns massa testade bättre varianter.

Surt med för lång ved helt enkelt

Ja, ett V är bättre än ett U. Kan du tillföra lite extra friktion så är det bra också. En bit gammal filtmatta fastspikad på insidan av V:et till exempel.

Rickard.
Kap och gersåg?

Kanske lite farligt, vet inte

• Gilla
Joonazz och 2 till
  • Laddar…
M
Kan du inte dra några skruv genom brädorna så att de funkar som tänder likt ovan bild?
Skruva dem så att de sticker ut mer och mer ju längre ner i U:et man kommer.

• Gilla
Myckling
  • Laddar…
M
Jag har en gammal kap&ger den fungerar bra om det inte är för grova trä.

Det sliter nog på den men det fungerar. Hade den varit ny hade jag aldrig kört

Tänkte också föreslå en kap/ger. Kommer gå betydligt fortare än att strula med att spänna fast vedträna och såga med motorsåg. Säkrare dessutom.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
M
Jodå.
För de smala fungerar det bra.
Då kapger är gammal och sluten kör jag de tunna med den faktiskt

E
Snabbtving på ena sidan som håller fast veden

M
E epw skrev:
Snabbtving på ena sidan som håller fast veden

Vad är det

C
Jag skulle nog lagt pinnarna på kanten av t.ex. en lastpall, satt ena foten på pinnen och sågat. Se till att ha sågstövlar bara.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.