Jag skall bygga nytt kök i lägenhet och lägga prisolrören bakom skåpen.
Vattenrören låg förut under de gamla hurtsarna, och är något krokiga.
De nya hurtsarna ger (och lagarna om genomföringar) inte möjlighet att nu lägga rören under de nya hurtsarna.
Till frågan; måste vattentrycket i prisolrören vara avstängt, då jag nu skall justera prisolrören så de nu får en rak och horisontell dragning, eller kan jag justera vattenrören med fullt vattentryck?

I Ingvar Persson1 skrev:
och lagarna om genomföringar
Vad är det för lagar?

K Kane skrev:
Vad är det för lagar?
Man får inte släppa upp rören från diskbänkshurtens botten = tätningen för vattenskada.
Rören skall kommer in från sidan eller bakifrån

I Ingvar Persson1 skrev:
Man får inte släppa upp rören från diskbänkshurtens botten = tätningen för vattenskada.
Källa på det?

I Ingvar Persson1 skrev:
Försäkringsbolaget förordar att plattråget under diskbänken skall vara så tätt som möjligt, helst bara hål för avloppet som sedan tätas noggrant

I Ingvar Persson1 skrev:
Försäkringsbolaget förordar att plattråget under diskbänken skall vara så tätt som möjligt, helst bara hål för avloppet som sedan tätas noggrant
Har du länk till det kravet?

I Ingvar Persson1 skrev:
Jag skall bygga nytt kök i lägenhet och lägga prisolrören bakom skåpen.
Vattenrören låg förut under de gamla hurtsarna, och är något krokiga.
De nya hurtsarna ger (och lagarna om genomföringar) inte möjlighet att nu lägga rören under de nya hurtsarna.
Till frågan; måste vattentrycket i prisolrören vara avstängt, då jag nu skall justera prisolrören så de nu får en rak och horisontell dragning, eller kan jag justera vattenrören med fullt vattentryck?
Nej.
Ja.

K Kane skrev:
Har du länk till det kravet?
ej det har jag inte, men IF uppgav det då de beaktat mitt hus

Magnus E K
Rent tekniskt borde väl risken att råka göra en för snäv böj vara lägre med fullt vattentryck, men samtidigt är det ju risk för en kraftig läcka om något skulle gå fel och gå sönder under arbetet. Du behöver åtminstone ha beredskap för att snabbt kunna stänga av vattnet.

• Gilla
Ingvar Persson1
  • Laddar…
I Ingvar Persson1 skrev:
ej det har jag inte, men IF uppgav det då de beaktat mitt hus
Dubbelkolla det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.