3 056 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Måste jag sätta plasten under läkten?
Kortfattat beskrivit så är min fundering om jag kan sätta ålderbeständig plast under takstolarna istället för ovanför , under läkt.
Det gick lite snabbt i bygget och då jag hade min svärfar till hjälp och jag inte är så kunnig så körde han lite över mig.
Bygger en farstukvist, oisolerat, och ska ha innertak med spottar. 27graders lutning på taket.
Kan jag stifta plasten längs takstolarna underifrån så det ändå rinner åt rätt håll så att säga. Eller måste jag bort med plåt, läkt, och börja om?
Hade dit en snickarvän som sa att jag kan stifta den underifrån. Vad säger ni?
Det gick lite snabbt i bygget och då jag hade min svärfar till hjälp och jag inte är så kunnig så körde han lite över mig.
Bygger en farstukvist, oisolerat, och ska ha innertak med spottar. 27graders lutning på taket.
Kan jag stifta plasten längs takstolarna underifrån så det ändå rinner åt rätt håll så att säga. Eller måste jag bort med plåt, läkt, och börja om?
Hade dit en snickarvän som sa att jag kan stifta den underifrån. Vad säger ni?
Om det är ett plåttak så bör man ha något under som tar kondensdropp, men det ska ju ha lutning så att kondensen rinner ut, inte sitta under takstolarna. Man bör nog ha det oavsett material, men behovet är störst med plåt.
Tack för era svar!
Här kommer lite mer information.
Det är ett plåttak trp20, och det är inte isolerat. Orsaken till plast eller något liknande som följer takstolarna är för att jag tänker att om de blir kondens dropp vill jag inte ha det i innertaket och på spottarna i innertaket.
Som sagt är amatör och blir lite osäker
Här kommer lite mer information.
Det är ett plåttak trp20, och det är inte isolerat. Orsaken till plast eller något liknande som följer takstolarna är för att jag tänker att om de blir kondens dropp vill jag inte ha det i innertaket och på spottarna i innertaket.
Som sagt är amatör och blir lite osäker
Självbyggare
· Stockholm
· 8 591 inlägg
Ligger inte papp under plåttaket ?Z Zizhou skrev:Tack för era svar!
Här kommer lite mer information.
Det är ett plåttak trp20, och det är inte isolerat. Orsaken till plast eller något liknande som följer takstolarna är för att jag tänker att om de blir kondens dropp vill jag inte ha det i innertaket och på spottarna i innertaket.
Som sagt är amatör och blir lite osäker
Fär lägger du plast på eller under takstolarna så kanske det fångar upp dropp - men var skall vattnet ta vägen sen ?
Klicka här för att svara
