Byggahus.se

Måste golvet luta i en tvättstuga?

1. B
    Medlem Nivå 7
    Hejsan!

Jag skall strax till och gjuta platta för ett förråd som bl.a. ska inrymma en tvättstuga. jag ska i tvättstugan ha golvavlopp, tvättmaskin och diskbänk. tanken är att lägga plastmatta med uppvik utan lutning.

nu är jag väldigt fundersam på vilka regler som gäller hurvida jag MÅSTE ha lutning på golvet i en tvättstuga eller ej?

Följande info har jag funnit:
    2006-12-21 Boverkets Byggregler, BBR 06 – NÅGRA VIKTIGA KRAV /RÅD FÖR VÅTRUM

4. BBRs krav om fall mot golvbrunn: I utrymmen med golvavlopp skall golvet och dess vat-tentäta skikt ha fall mot avloppet i de delar av utrymmet som regelmässigt blir utsatta för vattenbegjutning eller vattenspill. Bakfall får inte förekomma i någon del av utrymmet. (6:5335)

...Övriga golvytor bör luta mot golvavlopp..... (6:5335)

Detta är dock ifrån 2006.

på träguidens hemsida fann jag:

I branschreglerna står följande: "Golvlutningen ska vara minst 1:100 (cirka 0,6º). På golvytor under badkar och kring golvavlopp ska dock lutningen vara minst 1:50 (cirka 1,1º). Speciella konstruktioner kan avtalas vid fasta installationer, såsom till exempel duschvägg. Branschreglernas krav på golvlutning utgör en skärpning av kraven i BBR (Boverkets byggregler)".
    Observera att branschreglerna ställer kravet på lutningen i tätskiktsnivån.

Jag är lika osäker som innan jag började leta. kan faktiskt inte finna det ordagrannt om jag måste ha lutning eller ej. förstatexten inklistrad ovan säger att jag inte behöver.
    enligt träguiden så står det att branschreglerna är en skärpning av kraven i BBR.

Men vad är det egentligen som gäller? måste jag eller måste jag inte ha lutning? Måste veta då jag helst slipper arbetet med att gjuta och ta hänsyn till lutning i den blivande tvättstugs-delen.

mvh Henke

2. L
    Medlem · Nivå 11
    Plastmatta borde följa gvk, http://www.gvk.se/upload/SakraVatrum2011Februari.pdf
    sid 9
    "fall mot avloppet i de delar av utrymmet som
    regelmassigt blir utsatta for vattenbegjutning eller vattenspill"
    sedan några rader under
    "Övriga ytor i vatrummet ska ha ett fall mot golvbrunn inom
    intervallet 1:500 –1:100 (2 – 10 mm/m)."

skratta eller gråta ??! hur tänker dom? betyder "ska" "ska" eller menar dom "bör" ?
    1a stycket är ju färgmärkt så jag skulle gå på det. Plastmattan och dess skarvar / uppvik ger ju ett tätt golv. En lutning på 2 mm/m gör knappast att vattnet rinner mot brunnen så jag förstår inte vad en sådan golvlutning skulle ha för betydelse

Kanske någon annan kan göra en tolkning ?

Redigerat 4 maj 2011 23:02
  3. P
    Medlem Nivå 12
    Jag lade min tvättstuga utan fall förutom 1m runt golvbrunnen, detta ågrar jag, det blir vatten på ställen där man tror det är plant. Dels för att "utan fall" innebär att det skall vara helt plant i övrigt vilket det sällan är, det innebär istället att man inte vet vart det lutar, i värsta fall mot tröskeln.

Så oavsett regler så hade jag sett till att kontrollera fallet och då är det enklaste att göra lite grann mot golvbrnnen på hela ytan. Sedan om du gör det i gjutningen eller med flytspackel efteråt vet jag inte vad som är bäst. Det är så lite merjobb så varför inte göra rätt från början.

4. B
    Medlem Nivå 7
    Nu blir jag ännu mer fundersam... läser i länk ovan:

2.1. RÖRGENOMFÖRINGAR
    Förutom avloppsrör och golvbrunnar tillåts inga andra rörgenomföringar
    att bryta golvets tätskikt.

Jag har inkommande 32mm vatten i tvättstugan. ska jag förlägga den i väggen? måste ju isf sätta 90graders vinklar i väggen och det vill jag verkligen inte göra. hur faen ska jag få in mitt vatten om jag inte går igenom golvet? eller gäller detta enbart badrum?

mvh Henke

Redigerat av moderator 8 maj 2011 09:52
  5. H
    Medlem · Nivå 9
    Enligt min tolkning av reglerna skall hela golvet i tvättstugan räknas i princip som våtzon 1 enligt BBV 10:1 och måste därmed ha lutning mot golvbrunnen samt ha tätskikt eller våtrumssäkrad plastmatta på golvet. Enda genomförningarna av tätskiket får vara golvbrunn eller avloppsrör. Om du vill följa de reglerna så måste du förlägga vattnet i väggen.

Här kan du läsa reglerna:
    http://www.bkr.se/fileArchive/branschregler/Branschregler_web_2010.pdf

Här är regeln:
    "2.4 Övriga utrymmen
    I toaletter, tvättstugor och utrymmen med
    varmvattenberedare ska golvet förses med
    tätskiktssystem av folietyp (VTgF) eller övrigt
    godkänt tätskiktssystem (VTg). Tätskikt ska
    dras upp på vägg min 50 mm."

6. L
    Medlem · Nivå 11
    Man får göra avsteg. Dra vattnet genom golvet. Du har betongplatta under, dvs det gör ingenting om det någon gång under husets livstid skulle läcka ner vatten där. Man svetsar och tätar mattan runt röret. Inga problem.
    Om man har stor tvättstuga (jag har 7.5x3.5 = 26 m2) så är det ganska svårt att få ett jämnt fall på hela golvet. Det är bättre att göra det där det behövs (dusch, hoar, vv-beredare kanske etc) tycker jag iallafall.

Sedan ska busgraab lägga plastmatta så blanda inte in BKR som används för keramiska skikt. Det är GVK som gäller (se post 2). Sedan kan man följa säkert vatten också avseende rördragning, men om det är opraktisk samt inte medför någon ökad säkerhet så kan man bortse från det (tex inkommande ur golv vilket är mkt bättre än i vägg (vinklar i väggen kan läcka vilket är mkt sämre än ett läckage på golvet).

7. B
    Medlem Nivå 7
    Hejsan

Jag pratade precis med ansvarig för detta på Boverket.

Han sade, precis som det står i (6:5335). om golvet inte är avsett för spolning o.dyl så behövs INTE lutning, även om du har golvbrunn. alltså är det ok att skippa lutningen.

gällande inkommande vatten i golv så gällde detta i badrum, alltså zoner som utsätts för vattenbegjutning. i tvättstuga gällde det ej.

mvh Henke

8. O
    Medlem Nivå 8
    våtrum blir de om de finns en dusch i rummet.

9. H
    Medlem · Nivå 9
    busgraab dubbelkolla också med ditt försäkringsbolag

10. B
    Medlem Nivå 7
    Skulle dom få bestämma skulle tvättstugan stå emot en vattenbombande helikopter... :)

skämt åsido, har pratat med dom och dom verkar inte ha stenkoll, bygger hellre enligt regler som jag följer, även om försäkringsbolagets rekomendationer är högre. dumt, ja kanske det, men har jag följt reglerna så har jag det, då får jag ta den diskussionen vid behov (hoppas jag slipper).

mvh Henke

11. H
    Medlem · Nivå 9
    Låter smart, det är ju fortfarande frivilligt om man vill följa försäkringsbolaget regelverk, har man tur får man ingen vattenskada.

12. L
    Medlem · Nivå 11
    Tur ?! Det låter väldigt pessimistiskt. Tur har man i kärlek o dobbel :)
    I detta fall om man följer sunt förnuft, regelverk, inga dolda rörskarvar, bra bygg material etc så har man en väldans stor otur om det någonsin blir någon skada som man behöver hjälp av f-bolaget.