2 179 läst ·
16 svar
2k läst
16 svar
måste ett pris avtalas och godkändes?
Sida 1 av 2
Under ett renoveringsprojekt hade jag några små tjänster, flytta lite jord på gården eller bära en tung låda från grannen, men entreprenören föreslog att hjälpa och göra dem själv.
Ingen betalning pratades eller överenskommits, och det blev aldrig överenskommet som tilläggsarbete.
Nu vill entreprenören att vi ska betala för dessa tjänster,
Vi håller inte med eftersom vi aldrig kommit överens om att han skulle göra dem om betalningen var inblandad, och det var självklart inget som godkändes av oss.
vad tror du?
Ingen betalning pratades eller överenskommits, och det blev aldrig överenskommet som tilläggsarbete.
Nu vill entreprenören att vi ska betala för dessa tjänster,
Vi håller inte med eftersom vi aldrig kommit överens om att han skulle göra dem om betalningen var inblandad, och det var självklart inget som godkändes av oss.
vad tror du?
Och har den som utför jobb hos dig erbjudit sig att hjälpa till med nått annat och du sagt ja tack ska du naturligtvis betala för hjälpen, inte minst moraliskt. INGEN företagare åker väl ikring och utför gratisjobb hos sina kunder. När du tackar ja så sluter ni ju ett avtal och varje människa måste väl förstå att det kommer att kosta.
men igen var är gränsen? Han debiteras också för ett kort telefonsamtal om jobbet och för accepterar en leverans i vårt namn på dörren och andra små ärenden - talade aldrig om kostnaden.
Å andra sidan för många andra ändringar insisterade han på skriftligt godkännande, och vi betalade dem lyckligt.
Ska jag betala för kaffet erbjöd han mig?
Å andra sidan för många andra ändringar insisterade han på skriftligt godkännande, och vi betalade dem lyckligt.
Ska jag betala för kaffet erbjöd han mig?
Moderator
· Stockholm
· 56 236 inlägg
Att han ville ha skriftligt på ändringar i det som var det beställda arbetet är inte så konstigt. Där fanns ju ett avtal med beskrivning, som då ändrades.
Men de saker du beskriver borde ju sammantaget inte handla om mer än timme avrundat uppåt?
Men de saker du beskriver borde ju sammantaget inte handla om mer än timme avrundat uppåt?
Och vilken total tid får du dessa arbetsmoment till om du räknar? Missa inte att räkna med resetid till och från er till hans företag om det skedde på andra dagar än då han redan utförde arbete hos er. Där ligger rimligen grunden för beräkning av vad ni tycker är skäligt att betala honom.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Om det är så mycket penga för småsaker låter det ju som mer än att bära en tung pryl och skyffla lite jord. Så då kan man ju motsatsvis fråga hur ni trodde att det skulle göras gratis?
Sen ska förstås kostnaden vara skälig, men står ÄTA-överenskommelser bör vara skriftliga i avtalet är det ju det mest en rekommendation, inte ett tvingande formkrav.
Sen ska förstås kostnaden vara skälig, men står ÄTA-överenskommelser bör vara skriftliga i avtalet är det ju det mest en rekommendation, inte ett tvingande formkrav.