1 835 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Måste det vara samma area hela vägen?
Vi ska byta lite el i samband med en renovering. Delar av vägen finns idag en 2,5 mm2 kabel som skulle kunna förlängas genom skarv i en dosa. Förbrukaren är en vanlig tvättmaskin som normalt säkras 10 A. Kan man fortsätta med 1,5 mm2 efter dosan då det är tillräckligt för förbrukaren och säkringen, eller måste det vara samma area hela vägen?
I framtiden skulle en slarvig installatör kunna luras att det är 2,5 mm2 hela vägen om han bara tittar i centralen, och därmed kunna säkra upp kabeln felaktigt.
Vad gäller?
I framtiden skulle en slarvig installatör kunna luras att det är 2,5 mm2 hela vägen om han bara tittar i centralen, och därmed kunna säkra upp kabeln felaktigt.
Vad gäller?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Skulle det inte vara rimligt att byta hela kabeln så får man gå ned i area om det märks upp i centralen (gruppschemat) att gruppledningen övergår till 1.5 mm². Säkringen ska då givetvis skydda hela kabeln.
Om den totala ledningslängden blir på gränsen så blir det lite krångligare att räkna eftersom alla(?) kabelberäkningsprogram förutsätter att kabeln har samma area utefter hela sin längd. Men då pratar vi om totalt >50 meter.
Om den totala ledningslängden blir på gränsen så blir det lite krångligare att räkna eftersom alla(?) kabelberäkningsprogram förutsätter att kabeln har samma area utefter hela sin längd. Men då pratar vi om totalt >50 meter.
Orsaken är att det finns en fräsch 2,5 mm2 EKK som matat något i en tidigare verkstad. Den är prydligt inmålad och går i taket av två rum som är ganska nyrenoverade. Det är givetvis ett alternativ att köra 2,5 mm2 hela vägen men det blir lite klumpigt, därav frågan.
jag har själv gjort så hemma, pga att jag hade stor tillgång till EKLK 5g2.5 och skulle dra ut en 3fasgrupp och splitta till 2 och1-fasare, drog 2.5 till en utanpåliggande dosa där varmvattenberedaren (rkk 3g1.0) anslöts fast med förskruvning i dosan, samt en fas drogs med en EKLK 3G1.5 till badrummet för handdukstork och uttag.
säkrat 10A 3-pol säkring samt JFB på hela centralen.
säkrat 10A 3-pol säkring samt JFB på hela centralen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Den har jag ju inte kostat på mig...
Klicka här för att svara