Efter en tripp på Ikea igår för att köpa stommar så började frun plötsligt snegla på hela diskbänkar. Ja så nu vet jag inte alls vart vi står. Vi ska undersöka saken iaf. Jag minns att jag precis i starten av vårt planerande föreslog en hel diskbänk men det var ju då jag fick den där konstiga blicken, så i rena förskräckelsen har jag inte närmat mig ämnet igen.

Frågan är då, ni som vet, blir det snyggt med en bänkskiva (bok) på kanske 60-80 cm, sedan en hel diskbänk på 120 cm och till sist en liten snutt med bokskiva på 40 cm?

Att jag inte vill ha en diskbänk över hela längden är för att på andra sidan (parallell-)köket så ska vi ha en träskiva med infälld häll och en liten rund diskho för att hälla av varmvatten, tänkte att de skulle hänga ihop på något vänster.

en blick säger mer än tusen ord,undrar hur många stackars hunsade killar som sett BLICKEN
skönt att vi alla sitter i samma båt:D

Var lite vaken på de olika djupen och höjderna som skiljer sig åt mellan leverantörer. Ikeas skivor är 62cm djupa, medans en diskbänk från en annan leverantör är 60cm, det samma gäller tjocklekar.

pb: bra poäng, ska tänka på det. Just nu har jag fullt upp med att tänka på hur jag ska dra elen hemma, som tur är kan man ju vänta relativt länge med själva bänkeriet.

cederbusch skrev:
Efter en tripp på Ikea igår för att köpa stommar så började frun plötsligt snegla på hela diskbänkar.
Då är det täcken att hon börjat tänka .... praktiskt :). Det kommer hon inte att ångra för bättre arbetsyta finns inte att få! Anses som dyr lyx på kontinenten och här i Sverige avstår man frivilligt från det bästa valet som man kan få för moderata priser. För billigt?

Rekommenderar henne att besöka ifö sidan och kolla deras mått på standardbänkar till rimliga priser. Contura är min favorit och jag har 2m bänk både i kök och i tvätt - inga konstiga korgsilar, stora och djupa höar! Svensk lösning när det är som bäst, tycker jag. Rimliga priser också men om du vill lyxa till så går det att beställa måttanpassat med urtag för häll... i en annan prisnivå. Där kan man i alla fall planera sin egen diskbänk och jämföra priser .....

Om man nu tycker att ifö är full och tråkig så kan man pryda den med fräcka kökspryllar för att avleda blicken. Man får mycket pengar över för lyxiga köksmaskiner om man avstår från granit för xx xxx kr :). Om man är ekonomisk begränsad och måste tänka på priser ....
gaia

Vi har granit, rostfri diskbänk, granti och vi tycker det är snyggt. Men det är vi det. Det gäller att se till att de är lika höga och lika djupa naturligtvis.

Idag har vi ett bakbord i granit för bakning, men när vi bodde i lägenhet och hade en stor härlig rostfri bänk hade jag en bakskiva som jag tog fram. Måtten var precis sådana att när man la träskivan på diskbänken så hölls den på plats av diskbänkens upphöjda kanter. Det var väldigt bra faktiskt.

Jag kollade på heltäckande diskbänkar förut men det slutade med en en laminatskiva + ho från IKEA innan det var färdigt pga leveranstiden (tre veckor tror jag) och att jag var osäker på vilka mått jag behövde innan skåpen var på plats (speciallösningar) så jag inte kunde beställa innan köket i princip var monterat. Kanske jag byter ut den någon gång i framtiden.

Hur som helst så fick jag veta att om ni måttbeställer en diskbänk från Stala via Hornbach i Fittja/Sthlm så får ni 20% rabatt, dvs exklusive moms-priset. Då blir det väldigt billigt.

http://www.stala.se

Hemmakatten: vi tänkte behandla med hårdvaxolja. Vi har det på golvet och det verkar väldigt bra. Men att baka på? Erfarenhet?

Alla köksbänkar går att baka på. Det hänger på mjölet under degen och var man jäser de färdiga bullarna. Det är väldigt praktiskt att städa av en rostfribänk efter baket. Eftersom man kan ha andra material på arbetsytorna runt diskbänken så blir det snyggt också. Det är jobbigt att hålla "fina" material snygga runt hoar och då blir det mer sällan några hembakta bullar..

cederbusch skrev:
Att jag inte vill ha en diskbänk över hela längden är för att på andra sidan (parallell-)köket så ska vi ha en träskiva med infälld häll och en liten rund diskho för att hälla av varmvatten, tänkte att de skulle hänga ihop på något vänster.
Vad ska ni ha för andra färger, material och träslag i köket (Handtag, bänkskivor, fläkt, kyl/frys, golv). Jag tror att det du föreslår blir plåttrigt och att man kan skapa en helhet på många andra sätt.

Nu har vi funderat några turer fram och tillbaka och kommit fram till att det får bli en heltäckande diskbänk med en kant baktill vilket blir den bästa (dock långt ifrån billigaste) lösningen med tanke på att den ska vara framför fönster som kommer hamna lägre än bänken och hållbarheten.

Det drar iväg i kostnad, men ändå inte så farligt. Skulle med den här lösningen hamna på runt 10 tkr hos Stala för en bänk 230 cm med en enkel ho.

Tack för alla inlägg som hjälpt oss på vägen.

P
Vilka mått pratar vi om? och vad är ett rimligt pris och vad är "apdyrt"?

Förra huset fick en askskiva och vi ångrade oss efter några månader.. Snygg men man behövde underhålla den så himla mycket..

Nu skaffade vi ca 6meter laminat i vinkel med alu-kant + en underlimmad XL-stor ho för 17'. Tror bara hon+utsågning/limning stod för halva kostnaden. Hällen sågade jag själv ut för dom ville inte göra det för skivan skulle bli så svår att transportera pga många brottmöjligheter.
Sen detta med laminat. Jag kan byta ett par gånger innan man kommer upp i kostnaden för ett annat material som kanske varar längre + att man kan välja mellan många färger.

Ingvar: Snyggt, men mer arbete är inget jag behöver just nu. Sen har jag (läs hon) hört för mkt negativt om betong som arbetsyta i kök.

TheStills: Det jag behöver är en bänk, normaldjup, ca 230 cm lång. På andra sidan, parallellkök, en bänk ca 200 cm, djup ca 70 cm. Apdyrt är allt över 20 tkr för detta. Hade egentligen velat hamna på 7-8 tkr. Nu blir det troligen mer åt 14 tkr. Hel diskbänk på den längre sidan, massivt trä på den andra.

Finns det svarta diskbänkar? En svart planlimmad diskbänk på svart granit kanske inte skulle bli helt fel? (ska ha luckor i trä, så träskiva går bort)

BoByggarBogge skrev:
Finns det svarta diskbänkar? En svart planlimmad diskbänk på svart granit kanske inte skulle bli helt fel? (ska ha luckor i trä, så träskiva går bort)
Jodå, det finns svarta diskbänkar.
Blanco har sin "silgranit" som är otroligt slitstark. http://www.blancosverige.com/
Klarar fint allt slitage från grytor och knivar.
En fin kombination med mattslipad svart diabas (Nero Assoluto) som är
behandlad mot fläckar ser bra ut.
Se de två bilderna längst ner till vänster: http://www.cgksten.se/tillverkning_planlimning.html

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.