bauhus limmar med ,jag har köpt på ikea och det var inte helt billigt...men blev bra
om du väljer "lågpris alternativet"så var noga med att kolla hur egenskaperna är (reptålig värme mm finns olika bra)

Det är snyggt med trä, men problemet är ju att få det snyggt runt hon, men löser verkligen underlimmad det problemet. Är det en dålig kompromiss att ha trä fram till en hel ståldiskbänk istället?

trä är inte ett bra material att vara fuktigt/torkas helatiden.men förutom det såär det ju fint.
problemet som du har haft beror nog mest på medoden du fäst hon med.
ett bra lim skulle gjort skillnad.
jag tror att en underlimmning skulle funka helt ok dock inget jobb att försöka sig på själv om man inte är kunnig/har maskiner det blir inte snyggt då,
men det går ju att få hjälp med

pb: saken är den att vi (läs frun) behöver ytan till att baka på. Då fungerar det inte att ha hel skiva till en hel diskbänk. Det skulle dessutom se märkligt ut. Det är nog också som yxet säger att första gången vi monterade en diskho så hade vi inte lika bra koll som nu. Så det stämmer att det var siliconet runt hon som blev ful. Den här gången gör vi annorlunda.

Som det är nu så lutar det åt en billigare skiva och fälla ner en ho själva. Det är egentligen lite döfött att fråga om träbänk eller ej, för de som har trä kommer sannolikt inte att dissa sitt val, de som valt annat kommer troligtvis inte medge att det fanns bättre och billigare lösningar. :)

Rostfria hela diskbänkar kan man hitta till vettigt pris.
Bakbord kan man använda då ifall det inte känns kul att baka på plåten.
Klassisk lösning med anor från 30-talet.

Hemmakatten
Vi har erfarenhet av både träbänkar (ek och bok), laminatskivor (billiga Ikea och kvalitetsmärken),rostfria bänkar samt en gammal marmorbänk.

Det vi har nu är en köksö med rostfri ho i vit kvalitetslaminat samt en heltäckande rostfri bänk med ho och gasolhäll. Vi är mycket nöjda. Bakar utan problem på den rostfria bänken (mest matbröd dock) men även pepparkakor fungerar om man har tillräckligt med mjöl på bänken. Den vita laminatskivan är något "skrovlig" i ytan och där vill jag inte ta ut kakor med mått. Men bakar man sådan kakor kan man använda en stor skärbräda.

Ingen av dessa skivor är billiga, tvärtom kostade de alldeles för mycket, så de är kanske inte ett alternativ för dig. Pinebars tips är jättebra. Om ni väljer en träbänk så är min erfarenhet att ek får svarta märken runt kanten på diskhon där det gärna ligger vatten kvar. Boken var bättre på så sätt. En träbänk bör enligt min mening bara vara oljad om man skall baka på den. Det är lätt att med en degskrapa/plåtskrapa göra ren bänken efteråt, först skrapan sedan diskborste o några droppar diskmedel o sedan låta torka. Man får räkna med och acceptera att det blir lite märken på en bänkskiva man arbetar på, vare sig det är trä eller rostfritt.

Milkshaken
Några saker som slår mig är.....
rostfritt.... ack vad tråkigt att beskåda... säkert praktiskt, men ska ett kök inte vara snyggt?
Sten, Granit... Jäklar vad snyggt men jäklar vad opraktiskt... Ett tappat glas eller porslin och det går i tusen bitar.
Trä/laminat borde ju gå att utveckla mera... Eller?

Att tappa ett glas eller porslinstallrik i en bänkskiva oavsett material är väl resultatet detsamma :S Trasigt.........

Vi har laminatskivor och det enda jag kan säga som är positivt med dessa är att de var billiga i inköp.

Om rostfritt är fult eller snyggt, det är ju upp till beskådaren att tycka.
Jag har sett många i mitt tycke väldigt snygga lösningar i rostfritt, tyvärr troligen rätt dyra, men även snygga lösningar med "vanlig" diskbänk i rostfritt också. Det beror ju rätt mycket på stilen på resten av köket.
Men vad gäller att vara praktiskt och lättskött så finns det enligt mig inget bättre än en vanlig rostfri diskbänk.

Milkshaken
Absolut Pinebar. Helt i betraktarens ögon, jag skrev bara som jag känner, lite som en vinkling...
och Tessok: vi har laminat, vi ytappar ibland, men inget mer en något enstaka kristallglas... (Läs mitt
viskeyglas) har gått sönder.

Min fru är tittade konstigt på mig när jag föreslog en hel diskbänk en gång så det går bort. Intressant det här hur olika folk upplever något.

Hemmakatten: vi tänkte behandla med hårdvaxolja. Vi har det på golvet och det verkar väldigt bra. Men att baka på? Erfarenhet?

Paul-Staffanstorp skrev:
Man ska ju bara vara medveten om att ifall man har ett lite komplicerat kök så är det inte hur lätt som helst att varken mäta eller montera granitskivor och få till snygga skarvar.
Vårt kök hade iofs inga krångliga vinklar. Men vi gjorde skivor av masonit i full skala för att kunna kontrollera att vi inte hade missat ngt.

H
Gillar inte inbygg ho, det blir med tiden fult runt kanterna, bättre att lägga pengarna på nya skivor och som är lätta att byta.
Dessutom kan man byta färg, mönster, ek....... så får man nästan ett nytt kök.

Hemmakatten
cederbusch skrev:
Hemmakatten: vi tänkte behandla med hårdvaxolja. Vi har det på golvet och det verkar väldigt bra. Men att baka på? Erfarenhet?
Njae, inte direkt. hade en väninna som hade träbänk som var behandlat meg något som gjorde att den blev blankare och fick en hårdare/glattare yta. Där såg man skrap?märken i ytan. Dvs. det syntes fler märken med denna behandling än utan. (Vet inte vad det var.)

En annan aspekt är att jag personligen inte skulle vilja baka på en bänk som är behandlad med för mycket kemikalier. På våra träskivor vi har idag (ej i köket) använder vi "Danish Oil" men det skulle jag aldrig ha på en bänk där matvaror behandlas.

Vi hade bokskiva i vårt förra kök. Den var behandlad med Osmo, det funkade hur bra som helst. Efterbehandling 1-2ggr/år, när den väl hade sugit i sig den första oljan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.