29 294 läst ·
44 svar
29k läst
44 svar
Måste Attefallare vara handikappanpassade?
Om den klassas som GÄSTSTUGA (=komplementbyggnad), så borde det väl gälla? Om den sedan ska användas som bostad, så måste ju det till ett riktigt bygglov, för det är ju ändrad användning av byggnad (typ förråd->bostad eller affärslokal->bostad). Eller är jag helt ute och cyklar ?
Där är du lite fel ute, "huset" kan ju hyras ut till en helt annan person än tex en familjemedlem.Kyleman skrev:Förstår inte hur kommunen kan ställa tillgänglighetskrav på ett Attefallshus.
Vad man än kallar huset så är det ju ett komplement till det bostadshus som finns på fastigheten. Det är ju fortfarande bara EN fastighet med ETT hus som uppfyller kraven, tomten är ju inte styckad i två separata delar med adressen Xa och Xb. Om där "bor" en person i Attefallshuset som av någon anledning plötsligt behöver ha ett anpassat hem så finns ju det tillgängligt.
Han eller hon får flytta in i det godkända huset. Man ställer tex inga krav på ovanvåningen i ett hus eftersom alla bekvämligheter finns på nedanvåningen och den behövande personen får anpassa sig där.
Inte så roligt att Agda 82 flyttar in till dig bara för att du inte gjorde din komplementsbostad tillgänglighetsanpassad.
Ett Attefallshus som ska användas som komplementbostadshus ska innehålla alla funktioner som ska finnas i en bostad, till exempel inredning och utrustning för matlagning och personlig hygien och möjlighet att förvara saker. Boverkets Byggregler, BBR, och Europeiska konstruktionsstandarderna, EKS, ska följas.
Redigerat:
Varför tjata om komplementBOSTADShus, när TS vill bygga en komplementBYGGNAD ?
Om TS senare vill hyra ut som BOSTAD, så får han väl söka bygglov och fixa till all nödvändig anpassning.
Citat: "Ändra användning av en byggnad
Om du ska ändra en byggnad så att det blir någon ytterligare lokal för handel, hantverk eller industri behöver du bygglov. Du behöver också bygglov om du ska använda eller inreda en byggnad till något annat ändamål än det som den senast har använts för, till exempel om du ändrar en bostad till ett kontor eller ett garage till en butik. Det gäller även om du inte kommer att ändra något i själva byggnaden, och även om du bara använder en del av byggnaden på ett nytt sätt."
Om TS senare vill hyra ut som BOSTAD, så får han väl söka bygglov och fixa till all nödvändig anpassning.
Citat: "Ändra användning av en byggnad
Om du ska ändra en byggnad så att det blir någon ytterligare lokal för handel, hantverk eller industri behöver du bygglov. Du behöver också bygglov om du ska använda eller inreda en byggnad till något annat ändamål än det som den senast har använts för, till exempel om du ändrar en bostad till ett kontor eller ett garage till en butik. Det gäller även om du inte kommer att ändra något i själva byggnaden, och även om du bara använder en del av byggnaden på ett nytt sätt."
Redigerat:
Lite rundgång....Min bygglovsanmälan var för komplementbyggnad, men kommunen uppfattar det som komplementhus. Jag uppfattar avsikten med Attefallare var att kunna hyra ut, ska man hyra ut blir det bostad, en sån bostad måste vara handikappanpassad, men sådana Attefallare finns inte på marknaden och det blir bara en stor toalett, 235*170, etc. Tanken var god, men ganska stökigt i praktiken. Och hanteringen blir alltifrån vissa kommuner som säger JA, till andra som säger tvär NEJ.
Medlem
· Stockholm
· 733 inlägg
Specificerade du för kommunen att du hade för avsikt att ha det som en komplementbyggnad och inte för uthyrning. Alltså får man fylla i någon sådan "ruta" i bygganmälan, så att kommunen vet hur de ska bedöma byggnaden? Eller är det bara så att så fort man får in toa och pentry så räknas det inte längre som en komplementbyggnad? Detta borde det ju finnas riktlinjer för hos kommunerna kan tyckas. Ska höra med Boverket.
Det var en "Anmälan för åtgärd som inte kräver bygglov - ny komplementbyggnad / gäststuga". Någon uthyrning har och är det inte frågan om. Plockar jag bort pentryt som blir det med automatik en gäststuga och mitt problem är löst. Men får intryck att det råder en viss missuppfattning om just Attefallare, politikerna hade uppsåt typ; bygg en bostad och hyr ut till t.ex studenter, men med all respekt för handikappade vänner, det funkar inte med den anpassningen på 25 kvm.
Signaturen "Eld" har helt rätt, så för min del är det OK och tråden kan stängas. Men uppfattar ändå budskapet runt Attefallare som fel. Enkelt, inget bygglov, bygg med toa och pentry, hyr ut till typ student. Men icke sa nicke, ska du hyra ut, så är det bostadshus och då gäller alla vanliga byggregler och lagar, ink handikappanpassat.
Skillnaden är väl att ett komplementbostadshus ska kunna fungera som en hel separat bostad, till skillnad från en övervåning. Jag gissar också att kommunen är skyldig att bostadsanpassa ett komplementbostadshus om den som bor där råkar ut för något.
Däremot tycker jag det låter konstigt att kommunen anser det vara ett komplementbostadshus om man själv anser det vara en komplementbyggnad. Då borde ju kommunen vara "friskriven" om man själv har definierat det så vid bygganmälan.
Däremot tycker jag det låter konstigt att kommunen anser det vara ett komplementbostadshus om man själv anser det vara en komplementbyggnad. Då borde ju kommunen vara "friskriven" om man själv har definierat det så vid bygganmälan.
Jag tror det råder en mycket stor osäkerhet på kommunernas stadsbyggnadsavdelningar om hur det här ska hanteras. Ett förtydligande uppifrån hade säkert behövts, men det kanske inte är det mest prioriterade för den nya regeringen..
Vart hittar ni krav för handikappanpassad toalett för bostad? Jag kan bara hitta att kravet gäller för publika lokaler. Där är det ett krav på minst 2,2*2,2 meter.
Tillgänglighetskrav för Attefallshus behöver inte uppfyllas om... "Tillgänglighet till ett en- eller tvåbostadshus behöver inte uppfyllas om det med hänsyn till terrängen inte är rimligt (PBL 8 kap. 6 §)."
Tillgänglighetskrav för Attefallshus behöver inte uppfyllas om... "Tillgänglighet till ett en- eller tvåbostadshus behöver inte uppfyllas om det med hänsyn till terrängen inte är rimligt (PBL 8 kap. 6 §)."
Min kommun ser en toalett, en dusch och ett pentry = bostad. Skitsamma att rubriken är gäststuga. Och då skall det vara handikappanpassat enligt PBL, 8 kap, 1 §. Jag vet att andra kommuner tittar på rubriken; "komplementbyggnad/gäststuga" och då inte bryr sig om vad som är inuti. De anser att rubriken inte ger fastighetsägaren rätt att vid senare tillfälle åberopa bidrag för just handikappanpassning. "case closed" för min del, någon annan får driva denna princip, jag antar ett antal Attefallare är på väg till tinget. Ryktet säger att t.ex på Dalarö är det tvärnit.
Tack HWM för att du visade på dessa skillnader. Intressant att olika kommuner kan tolka lagen olika. Visar på en inte helt genomtänkt lagstiftning av den förra regeringen. De hade förmodligen bråttom för att hinna få in det i valrörelsen.
Undantag från utformnings- och egenskapskraven på byggnadsverk
6 § Kraven på tillgänglighet och användbarhet i 1 § 3 och 4 § första stycket 8 gäller inte i fråga om
1. en arbetslokal, om kraven är obefogade med hänsyn till arten av den verksamhet som lokalen är avsedd för,
2. ett fritidshus med högst två bostäder, och
3. tillgänglighet till ett en- eller tvåbostadshus, om det med hänsyn till terrängen inte är rimligt att uppfylla kraven. Lag (2011:335).
Kanske kan gå att komma ifrån kravet på tillgänglighet om man anger Attefallshuset som ett fritidshus?
6 § Kraven på tillgänglighet och användbarhet i 1 § 3 och 4 § första stycket 8 gäller inte i fråga om
1. en arbetslokal, om kraven är obefogade med hänsyn till arten av den verksamhet som lokalen är avsedd för,
2. ett fritidshus med högst två bostäder, och
3. tillgänglighet till ett en- eller tvåbostadshus, om det med hänsyn till terrängen inte är rimligt att uppfylla kraven. Lag (2011:335).
Kanske kan gå att komma ifrån kravet på tillgänglighet om man anger Attefallshuset som ett fritidshus?