25 389 läst ·
51 svar
25k läst
51 svar
Massor med fina bryggor - får jag nyttja dem?
Det kan nog finnas situationer där några timmars uppehälle även får anses som okej.harry73 skrev:
Men du får alltså tillfälligt förtöja båten, för att gå iland och exempelvis äta. Hur lång tid tar det?
Du får också hoppa i och ta ett dopp, och sedan torka dig och gå hem. Hur lång tid tar det?
Det är inte tillåtet att förtöja vid bryggan och stanna där flera dagar.
Det är inte heller tillåtet att ta med familjen och solbada hela dagen på bryggan.
Måste ha missat lagtexten som definierar vad du får göra och dessutom hur lång tid det tar. Men du har ju hittat den, så länka eller citera den gärna. Finns egentligen inget som hindrar att hela släkten kommer och solbadar på bryggan, sålänge inte ägaren hindras använda den.A AG A skrev:
Ursäkta, men din märkliga interpunktering gör texten svårläst.L Liteavvarje skrev:OM du tänker vara lite tjurgubbe , så kolla in de lagliga tomtgränser som finns , tror inte det finns något bygglov på kommunens mark , för annan än ägaren av denna , skulle förvåna mig mycket om kommunen gett något tillstånd , men man vet aldrig , det är nog något som har blivit ett vedertag av de som gjort det , har han kan jag , men vem startade , vad händer om du skulle sätta dig och hinka öl där då , med polarna , skulle tro det inte blev populärt , men var går gränsen för att göra det , kan man fråga sig , och att kolla upp med kommunen om dessa ev . svartbyggen , är nog att väcka den björn som sover , men troligtvis kommer den att vakna för eller senare
Så här funkar det:
Du ska aldrig ha mellanrum före ett skiljetecken. Kommatecken ska alltså sättas direkt efter ordet.
Meningar ska alltid avslutas med punkt – eller utrops- eller frågetecken om det krävs.
Inte direkt någon lagtext utan något som Naturvårdsverket har skrivit;Valkyr skrev:
"Båtar får förtöjas vid strand som inte utgör tomt och inte heller är fridlyst enligt andra regler, till exempel till skydd för fågellivet. Helt tillfällig förtöjning är tillåten till och med vid annans brygga utanför tomtmark, om inte ägaren hindras i sin användning. Också tillfällig ankring på annans vatten får i regel godtas. Det är däremot tveksamt hur man bör se på mera varaktig eller regelbunden förtöjning eller ankring. Ifall strandägaren direkt hindras från att använda sin egen båtplats, är det tänkbart att intrånget kan straffas som egenmäktigt förfarande. Man bör alltså vara försiktig vid längre uppehåll med båt. Hur pass länge man får förtöja vid annans strand är oklart. Över huvud taget är det också i dessa fall bäst att ta kontakt med ägaren, om man känner tvekan. Förtöjning och ankring som medför olägenhet för ägaren till stranden eller vattenområdet kan i varje fall förbjudas vid vite, varvid förbudet måste riktas mot viss person."
Som det påpekas i tråden så verkar det vara en bedömningsfråga...
Det var dessutom tveksamt. Så det räcker inte med att definiera det begreppet.
Interpunktion var det.J J-stedt skrev:
Det behöver inte vara ett svartbygge, jag har själv en egen brygga på kommunens mark. Det står i mitt servitut att jag får ha det. Däremot kan jag inte köra bort någon därifrån om jag inte är där, men de får heller inte hindra mig att nyttja den fritt som jag vill.P pingis skrev:Jag kom nyss på att hitta.se har fina kartor med tydligt uppmärkta tomtgränser. Precis som jag trodde har ingen av fastigheterna en tomt som sträcker sig längre än till den allmänna vägen. På hitta's flygfoto syns flera av de svartbyggda soldäcken. Skulle de som byggt anläggningarna ens kunna kräva att jag och mina öl-kompisar flyttar på oss? Om vi sätter oss på kommunal mark i glesbygden oavsett om någon byggt en brygga eller inte borde vi väl få sitta kvar där så länge vi inte skrålar så illa att vi håller de permanentboende vakna. Eller tänker jag fel?
Hur kan du köra bort någon därifrån om du inte är där?T Tohatsu skrev:
Gäller nyttjanderätten personligen för bryggägaren, eller kan den utsträckas till bryggägarens släkt, vänner eller t.o.m. personer som betalar bryggägaren (B)?
Exempel 1: B ger tillåtelse till sina syskon med familj att använda bryggan
Exempel 2: B låter sina kompisar träffas på bryggan för att dricka öl
Exempel 3: B hyr ut stuga inkl brygga till en familj
Dvs, får de (syskon/kompisar/hyresgäst) i exemplen köra bort eventuella befintliga (utomstående) bryggäster när de vill nyttja bryggan?
T
TechMark
Hobbysnickare
· Stockholm
· 196 inlägg
TechMark
Hobbysnickare
- Stockholm
- 196 inlägg
Fiske ingår inte i allemansrätten, däremot får du förtöja vid bryggan.J j-o75 skrev:
T
TechMark
Hobbysnickare
· Stockholm
· 196 inlägg
TechMark
Hobbysnickare
- Stockholm
- 196 inlägg
Inte helt korrekt, det beror nämligen på om det är allmänt eller enskilt vatten.J j-o75 skrev:
Vilket dessutom regleras i förhållande till öar mm (se definitioner längre ned).
Generellt krävs fiskerättsinnehavarens tillstånd för att få fiska på "enskilt vatten" oavsett redskap.
Vissa enskilda vatten på ostkusten (Stockholms skärgård) samt Vänern, Vättern, Hjälmaren och Mälaren omfattas av "fria handredskapsfisket" och där får du fiska fritt med ETT handredskap per person.
Definitioner av allmänt och Enskilt vatten:
Enskilt och allmänt vatten
Alla vattenområden i Sverige är antingen enskilt vatten eller
allmänt vatten. I enskilt vatten tillhör fiskerätten fastighetsägaren exv
gäller det sjöar och skärgård. I allmänt vatten tillhör fiskerätten
staten som dock i stor utsträckning låter fisket utnyttjas av envar
exv gäller det i ytterskärgården och i öppna havet, se nedan. Gräns
mellan enskilt och allmänt vatten i skärgården bestäms av:
Kilometerregeln
(1)
Enskilt vatten är, allt vatten som saknar förbindelse med öppna
havet genom sund större än en kilometer räknat från fastland eller
ö av minst 100 m längd.
Strandvattenregeln
(2)
Enskilt vatten är allt vatten inom 300 m från fastland eller från
öar som är minst 100 m långa. Vid långgrunda stränder gäller den
sammanhängande 3-metersdjupkurvan istället som gräns om den
finns utanför 300-metersgränsen.
Enklavregeln
(3)
Om vattenområden innesluts av enskilt vatten enl. regel 1) och 2)
är även det inneslutna vattnet enskilt vatten. Kartor där allmänt
och enskilt vatten är markerat finns längre bak i guiden.
På "allmänt vatten" (dvs "statens vatten" ) gäller reglerna enligt nedanstående.
Rätt till fiske i allmänt vatten
•
I allmänt vatten har svensk medborgare och utlänning som bor i
Sverige fiskerätt med 6 rörliga redskap dock med vissa begräns
-
ningar: Långrev max 6 st med 100 krokar/st. Nätfiske med max
180 m nät.
•
Flytnät skall ha minst 157 mm maskstorlek (78 mm stolpe).
Torsk- och plattfisk-nät skall ha minst 110 mm maska.
•
S.k. trollingfiske och annat sportfiske är tillåtet.
Särskilda regler gäller för licensierade yrkesfiskare.