2 747 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Massivt trägolv – lägga sista brädan i rummet.
Hallå där!
Ska ge mig på att lägga ett massivt grangolv (25x135 som skruvas i befintliga spånskivor) i huset och känner att jag har hyfsad koll på läget sånär som på när det kommer till sista brädan i rummen.
– Hur klyver jag den på bästa sätt för att få den acceptabelt rak?
– Kan jag limma den istället för att skruva? Tror jag får svårt att komma åt att skruva tillräckligt nära väggen för att dölja skruvarna med golvlist.
Och om det är någon som har andra bra tips som man kanske inte tänker på som förstagångsgolvläggare tas dom såklart tacksamt emot
Tack!
Ska ge mig på att lägga ett massivt grangolv (25x135 som skruvas i befintliga spånskivor) i huset och känner att jag har hyfsad koll på läget sånär som på när det kommer till sista brädan i rummen.
– Hur klyver jag den på bästa sätt för att få den acceptabelt rak?
– Kan jag limma den istället för att skruva? Tror jag får svårt att komma åt att skruva tillräckligt nära väggen för att dölja skruvarna med golvlist.
Och om det är någon som har andra bra tips som man kanske inte tänker på som förstagångsgolvläggare tas dom såklart tacksamt emot
Tack!
Klyva gör du i bordsågen eller ännu enklare med cirkelsågen + parallellanslag. Funkar utmärkt. Har du ingen såg, köp den billigaste på Jula, vadsom helst kommer fungera för denna enda bräda.
Det blir en liten balansgång mellan att kunna dölja skruvskallar och ha tillräckligt mellanrum till väggen för rörelseexpansion. Tror det är klokt att skruva även sista brädan.
Det blir en liten balansgång mellan att kunna dölja skruvskallar och ha tillräckligt mellanrum till väggen för rörelseexpansion. Tror det är klokt att skruva även sista brädan.
Tusen tack för svar! Guld värt för mig.MathiasS skrev:
Klyva gör du i bordsågen eller ännu enklare med cirkelsågen + parallellanslag. Funkar utmärkt. Har du ingen såg, köp den billigaste på Jula, vadsom helst kommer fungera för denna enda bräda.
Misstänkte att skruva även sista brädan var att föredra
Har fått rekommenderat att använda skruv PWS 47, men den verkar vara lite knepig att få tag på. Du har möjligtvis inget förslag på alternativ?
Är verkligen ingen expert på grabberskruvar, men vilken PWS-skruv är det som är rekommenderad? Om jag minns rätt från när jag skruvade golv så använder man någon med väldigt liten skalle? Typ samma som för att skruva panelbrädor.
Beijer, Hornbach, Bauhaus mfl har ju rätt hyggligt sortiment av grabber så om du bara vet exakt vilken PWS du ska ha så ska det nog gå att hitta...
Beijer, Hornbach, Bauhaus mfl har ju rätt hyggligt sortiment av grabber så om du bara vet exakt vilken PWS du ska ha så ska det nog gå att hitta...
Produkter som diskuteras: "golvskruv"
Golv- & listskruv
Golv- och listskruvar är specialdesignade för att användas vid fästning av golv, lister och socklar. Dessa skruvar har ofta en tunn profil och en liten huvuddiameter för att minimera synligheten när de är på plats, samtidigt som de ger en
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden