kai_robert skrev:
Är det nån som har något bra tips?

/ Kai
Prova med oxalsyra.... troligvis kan du köpa den på apoteket. Garanterar inget men en bekant blev av med svarta fläckar som bildades på ekgolv under en blomkruka :)
gaia

gaia skrev:
Prova med oxalsyra.... troligvis kan du köpa den på apoteket. Garanterar inget men en bekant blev av med svarta fläckar som bildades på ekgolv under en blomkruka :)
gaia
Tack för tipset, sökte på oxalsyra och hittade massa intressant info. Oxalsyra finns bla. i rabarber, kanske funkar att gnida in fläckarna med rabarber, ska prova i sommar.

/ Kai

underbart- ännu en debatt där det blir svart eller vitt
Är uppväxt med hel rostfri bänk, men nu blir det massiv skiva i granit med infälld bänk. Jag tror båda alternativen är bra.

Göran skrev:
underbart- ännu en debatt där det blir svart eller vitt
Hur läser du egentligen?? ;)

Här är väl inget "svart eller vitt" och dessutom var det massiva träskivor det initialt handlade om ;)

MVH//Christina.

Är det nån som har något bra tips?

/ Kai
Är det järnmärken kan du även prova med vätersuperoxid, annars är oxalsyra patentlösningen på problemet.

Det är nu länge sedan tråden var aktiv, men eftersom den träffar högt på sökmotorerna vill jag lägga till:

- Oxalsyra - fungerar bra för att ta bort mörka fläckar av plåtburkar, järngrytor, frukt och bär på bänkskivor av t.ex. ek. Köp oxalsyra på färgaffären, blanda ca 1 msk/dl och lägg med en tesked vätskan på fläckarna. Låt ligga i cirka 15 min eller så länge det behövs. Torka bort med trasa och rikligt med vatten. Använd handskar och sunt förnuft. Det är en syra och att få i ögonen kan göra *väldigt* ont. Vet ej hur andra träslag än ek reagerar, men t.ex. mahognybåtar piffas ofta upp på samma sätt. Kemiskt sett är oxalsyran "reducerande", vilket innebär att träet lämnas nästan utan påverkan, sånär som på fläckarna. Oxalsyra kan skada bänkskivor av sten, särskilt kalksten. Rostfritt stål (bestick, kastruller) blir däremot som nytt.

- Väteperoxid, vätesuperoxid - har ej provat. Kemiskt oxidationsmedel vilket ofta passar sämre för fläckar i köket. Kan även bleka själva träet. Väteperoxi används t.ex. vid miljövänlig blekning av papper. Så mitt tips är att prova oxalsyran först om/när du vill ta bort fläckar från din bänkskiva.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.