38 065 läst ·
49 svar
38k läst
49 svar
Masonit i Trossbotten? Varför inte?
Amatörbyggaren, starta en egen tråd så får du nog bättre hjälp. Du får gärna hänga här med frågor, d^_^b, men jag tror att trådrubriken gör att du inte får rätt läsare.
kamilenski skrev:Ville inte såra dig. Ber om ursäkt.
Min väns hus Älvsbyhus är utrustat med en PD150. Som fungerade ganska dåligt. Golvet i huset har ålderbeständig plast som stoppar luftvandringen ner. Så tom Acetec vet att deras avfuktare inte är den bästa. Enlig en person som vill inte bråka med de, det bästa vare en sorpsionsavfuktare vintertid och en kondens sommartid. PDn fungerar hur bra som helst i låga temperaturer och då, får lov att suga in den kalla torra luften. Medan sommartid skulle en kondens avfukta den instängda luften.
En tryghetsvakt kan vara bra. Men det är bara en värme kabel.
Hade jag haft en krypgrund, som du, hade jag installerat båda avfuktare och sprayat på bensaltensid. Sen bara väntat o kollat vad händer. Får du under 60% RH, avstannar fuktproblematiken. Om man ser stopp på det är det bara att måla blindbotten med lite tjockare färg blandat med den förbjudna bensaltensiden.
Lycka till.
Det är lungt. Lackar bara på meningslösa inlägg.
Bensaltensid, vad gör den?
Härligt att du tycker som jag.v-g skrev:Aldrig i livet att jag skulle byta trossbotten, tvätta upp den och se vad som händer innan du gör något såpass drastiskt. Som sagt får man dit en avfuktare så försvinner ju möjligheterna för möglet så att säga.
Avfuktare vet jag inte så mycket om annat än att de billiga bara fungerar bra om det är högre temp i grunden, detta vet man som husägare bäst själv.
Stäng allt, plasta om avfuktare sen tvätta bort möglet. Så skulle jag gjort iaf.
Tvättat med vad? Har hållit på en del med Boracol men den är snordyr och Alg-och-mögelmedel känns lamt.
Produkter som diskuteras: "mögel tvätt"
Mögel-Fri Inne Jape
Tvätta bort mögel inomhus
86 kr inkl moms
Läs mer
Oljehärdad masonite är fortfarande doppad i oljebad , inte vaxad .ferd123 skrev:
Däremot används inte oxblod i badet längre , bara tallolja .
Till trossbotten är den vaxade 6,4mm optimal .
Dels är det ett extra tjockt vaxlager på skivan , dels
är det en annan fibermix i den för att tåla fukt bättre .
Morfars sommarstuga har klarat sig sedan -48 utan att
trossbottenskivorna deformerats nämnvärt .
Nu kommer ni väl att tro att jag skojar och hittar på men en bra trossbottenskiva som är mycket beständig mot möss och råttor är en gammal husvagn som kapas upp i 55 cm breda skivor. I trakterna runt Dorotea förekommer tom nya skivor av denna typ.
En bra tiger/sticksåg kan användas och sedan bygger man en släpvagn av chassiet eller säljer på blocket kanske.
/ LOB
En bra tiger/sticksåg kan användas och sedan bygger man en släpvagn av chassiet eller säljer på blocket kanske.
/ LOB
Det tror jag nog är en riktigt bra lösning, både styv och motståndskraftig mot fuktlob skrev:Nu kommer ni väl att tro att jag skojar och hittar på men en bra trossbottenskiva som är mycket beständig mot möss och råttor är en gammal husvagn som kapas upp i 55 cm breda skivor. I trakterna runt Dorotea förekommer tom nya skivor av denna typ.
/ LOB
En nackdel är väl att om man ska köpa motsvarande skivor nya så kostar dom en hel del men samtidigt så får man ju en del av isoleringen man behöver i golvet.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 929 inlägg
ursäkta om jag lyfter en gammal tråd, men jag har lite samma frågeställning ..
Håller på och ska byta trossbotten och isolering då den gamla cuprinolbehandlade stinker rejält efter 40 år i fuktig luft ... har installerat en Acetec PD400 och har inga problem med fukt längre (dock med lukt). Har bytt 4-5 kvadrat och då satt "klädselbrädor" 22x120 och masonit (eller board som de kallar´t) mellan, utan någon plast.
Frågan är om detta är "dugligt"? Såg att någon pratat om att fästa cellplast under golvbjälkarna, vilket borde vara smidigt för att göra det i ett steg, och öka på isoleringen något, då det "bara" är 200mm i golvet i vårt hus byggt -73...
Håller på och ska byta trossbotten och isolering då den gamla cuprinolbehandlade stinker rejält efter 40 år i fuktig luft ... har installerat en Acetec PD400 och har inga problem med fukt längre (dock med lukt). Har bytt 4-5 kvadrat och då satt "klädselbrädor" 22x120 och masonit (eller board som de kallar´t) mellan, utan någon plast.
Frågan är om detta är "dugligt"? Såg att någon pratat om att fästa cellplast under golvbjälkarna, vilket borde vara smidigt för att göra det i ett steg, och öka på isoleringen något, då det "bara" är 200mm i golvet i vårt hus byggt -73...