Nu har jag gått ett tag på min möbelsnickarkurs och sinkat på lite olika sätt. Helt manuellt vilket är både utmanande och kul. Jag kommer säkert jobba helmanuellt i något möbelbygge bara för att det går. Fast om jag ska ge mig på lite större projekt vill jag kunna fräsa istället, så att resultatet blir konsekvent bra och jag blir färdig innan pensionen.

Det är alltså för hobbybruk, men jag har inte orimligt med tid i snickeriet och har råd att köpa leksaker om det hjälper till. Där finns handöverfräs och vertikalfräs med möjlighet att använda "vanliga" frässtål. Jag har sett en en del youtubesnickare som har diverse olika tricks och fix att göra det "enkelt", men jag är inte helt övertygad. Sedan finns såklart Olas superjig, men jag är osäker på om jag har den tiden och tålamodet att bygga jiggen. Och så finns det lite olika färdiga jiggar att köpa. En del kostar några hundra och andra som t ex UJK och Leigh ett antal tusen. De ser rätt lika ut, men jag gissar att det är skillnader som jag bara inte ser.

Hur gör ni andra som sinkar med elektricitet? Både amatör- och proffsmetoder är intressanta att veta?
 
Antar att du sett den här redan:


bara att öva :-)

/Ivar
 
  • Gilla
hobbs och 1 till
  • Laddar…
Inte innan, men nu har jag sett den. Jag tog en kaffe medan jag tittade och undrar om det är den extra koppen kaffe eller videon som är mest skyldig till att pulsen gick upp så mycket. Riktigt coolt att se. Mest att han får till det så snyggt trots att det går fort. Om jag får till det resultatet på tio gånger den tiden tar en låda två timmar i bara sinkning. Det är med andra ord fullt möjligt om jag får fogarna snygga nog. När jag tränat på skolan, kan jag ju antingen kasta de bitarna som inte blir bra nog, eller såga bort det fula och göra lådan lite mindre. Funkar inte riktigt lika bra om byråns stomme redan är klar.

För att bli lite mer seriös. Det är mer "äkta" att göra det för hand och jag ska träna och hitta min bästa metod innan jag släpper det manuella. Går det riktigt bra kanske jag släpper idén om att fräsa, men satsa inga pengar på det. När jag tränat i skolan har jag bara rensat med stämjärn. Han sågar först och tar stämjärn efteråt. Är det för att det går snabbare, eller finns det andra fördelar?
 
Hep Hep skrev:
För att bli lite mer seriös. Det är mer "äkta" att göra det för hand och jag ska träna och hitta min bästa metod innan jag släpper det manuella. Går det riktigt bra kanske jag släpper idén om att fräsa, men satsa inga pengar på det. När jag tränat i skolan har jag bara rensat med stämjärn. Han sågar först och tar stämjärn efteråt. Är det för att det går snabbare, eller finns det andra fördelar?
Tror att det är en ren fråga om tid och vad man är van vid. Såg är ju en klassiker när det gäller att ta bort mycket material. Har även sett videos där man borrar ur stora delar av det som ska bort, allt handlar väl om att så enkelt som möjligt få bort så mycket med material så att ritslinjen inte flyttar sig när man till slut går in med stämjärnet.

Tyvärr så har jag inget direkt att komma med angående original frågan om vilken jigg som är "bäst" och vad som skiljer de åt, men jag vet att jag stör mig mer på om en jigg inte producerar bra resultat än om jag sjävl misslyckas med sågen eller stämjärnet ibland*. Jag antar att man måste upp en go bit i prisklass innan man får en jigg till fräsen som producerar laxstjärtar i finsnickerklass varje gång.

* med "ibland" menas typ 50%, men man blir snabbt bra på att gömma sina sina misstag.
 
Ja, en jigg som inte ger riktigt bra resultat är ju bara ett dyrt sätt att köpa sig svordomar oavsett pris. Om jag visste att jag skulle få bra resultat varje gång för hand så skulle det nog räcka, men om jag t ex har en noga utvald genomgående ådring på några lådfronter bredvid varandra finns inte direkt utrymme för misstag. Så antingen en riktigt pålitlig jigg, eller så får det bli en väldig massa träning och kanske någon sån där magnetstyrning eller liknande för att motverka snesågning när fokuset tryter.
 
K
Hep Hep skrev:
Ja, en jigg som inte ger riktigt bra resultat är ju bara ett dyrt sätt att köpa sig svordomar oavsett pris. Om jag visste att jag skulle få bra resultat varje gång för hand så skulle det nog räcka, men om jag t ex har en noga utvald genomgående ådring på några lådfronter bredvid varandra finns inte direkt utrymme för misstag. Så antingen en riktigt pålitlig jigg, eller så får det bli en väldig massa träning och kanske någon sån där magnetstyrning eller liknande för att motverka snesågning när fokuset tryter.
Har inte använt den själv men ska man tro Katz-Moses så är ju hans lilla magnetiska plastjigg mycket bra. Borde gå väldigt lätt att göra en egen liknande.
 
  • Gilla
ivp
  • Laddar…
K kniv skrev:
Har inte använt den själv men ska man tro Katz-Moses så är ju hans lilla magnetiska plastjigg mycket bra. Borde gå väldigt lätt att göra en egen liknande.
Den är sjukt bra när man sinkar för hand, hade gjort en egen också innan men köpesvarianten är på en helt annan nivå. Funkar nog bäst om man redan kör med japansåg, jag har en lie-nielsen dovetail och man kan inte såga så djupt innan "ryggen" tar i jiggen på debn men det är ju de första centimetrarna som är viktigast, resten brukar funka utan.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
En mellanväg är att såga med vinklad specialslipad klinga på bordsågen. Annan mellanväg är att såga sinkorna med superenkel jigg på bandsågen, gör jag själv ibland. Tredje mellanväg är att såga linjerna o fräsa bort ner till baselinesen mellan tapparna för att slippa stämjärnsbankandet. Finns fler mellanvägar om du är intresserad.

Fräsjiggarna kan väl inte göra riktigt tajta snobb-dovetails?

Jag gör handsågade dovetails ibland men bara om det är typ 1 låda, tycker inte det är jättekul om det ska göras många o orkar inte hålla motivation o kvalitet uppe o är ingen större fan av stämjärnsbankande.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
I ivp skrev:
Den är sjukt bra när man sinkar för hand, hade gjort en egen också innan men köpesvarianten är på en helt annan nivå. Funkar nog bäst om man redan kör med japansåg, jag har en lie-nielsen dovetail och man kan inte såga så djupt innan "ryggen" tar i jiggen på debn men det är ju de första centimetrarna som är viktigast, resten brukar funka utan.
Om du har just den varianten får du gärna mäta hur hög den är, så jag vet om jag kan såga första biten med någon ryggsåg jag har. Jag föredrar dem före japansåg, men om det inte funkar med någon med rygg jag har får jag väl lära om.
 
Ola C Ola C skrev:
En mellanväg är att såga med vinklad specialslipad klinga på bordsågen. Annan mellanväg är att såga sinkorna med superenkel jigg på bandsågen, gör jag själv ibland. Tredje mellanväg är att såga linjerna o fräsa bort ner till baselinesen mellan tapparna för att slippa stämjärnsbankandet. Finns fler mellanvägar om du är intresserad.

Fräsjiggarna kan väl inte göra riktigt tajta snobb-dovetails?

Jag gör handsågade dovetails ibland men bara om det är typ 1 låda, tycker inte det är jättekul om det ska göras många o orkar inte hålla motivation o kvalitet uppe o är ingen större fan av stämjärnsbankande.
Flera möjliga uppslag alltså. Bara en fråga: När du skriver "riktigt tajta snobb-dovetails" - menar du de där den ena halvan består av riktigt tunna tappar (eller vad det heter)? De tillhör inte mina favoriter, så om inte de funkar gör det mig inget.

Jag frågade min lärare i går kväll och då fick jag höra något som jag tolkade till att jag var en fegis som borde öva mer. Jag kanske får börja där, men gärna med något litet hjälpmedel som gör resultatet mer användbart medan jag övar.
 
S
De snobbigaste sinkorna är så kallade Stockholmssinkning där tapparna nästan i princip är spetsiga. Det är både svårt eftersom man inte får plats med ett stämjärn, bara ett sågblad och det är en sämre konstruktion. Namnet kommer från den tiden de vassaste snickarna höll till i Stockholm.

Det som brukar särskilja handsinking mot maskinsinkning är att med handsinkning så gör man sinkorna och tapparna olika stora.

Om du har intresse för handverktyg och tränar lite så kommer du handsinka snabbare än att ställa in fräsjiggar.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Microkatten
Hep Hep skrev:
Jag frågade min lärare i går kväll och då fick jag höra något som jag tolkade till att jag var en fegis som borde öva mer.
:D

Jag tror att det är en stor fördel som finsnickare att vara duktig med grundläggande manuella verktyg som såg, stämjärn och hyvel. För mig i alla fall har det gett större självförtroende och inte minst en enorm frihet i att veta att jag kan producera saker som är svåra att göra med maskiner eller som skulle kräva alla möjliga och omöjliga jiggar.

Det utesluter förstås inte att man använder maskiner eller jiggar. Däremot så får man större möjligheter att välja rätt metod till rätt tillfälle.

Så jag kan nog hålla med din lärare, även om jag nog hade uttryckt det på annat sätt än din tolkning. ;)
 
S sinuslinus skrev:
Om du har intresse för handverktyg och tränar lite så kommer du handsinka snabbare än att ställa in fräsjiggar.
Det där är jag väldigt tveksam till. Kanske om det ska göras 3-4 dovetails men ska det göras till en eller flera lådor och man är vass på fräsjiggen så är jag övertygad att den vinner. Speciellt om man inte accepterar nåt annat än perfekt resultat. När Paul Sellers sågar dovetails på 3 minuter o viftar snabbt med bitarna framför kameran o raljerar över fräsjiggar så är det långtifrån perfekta dovetails han (inte) visar upp. Ska det bli perfekt behövs handpåläggning o trimning. Vad som heller inte visas på film är tiden som läggs på att bryna stämjärnen, vilket kan va ganska ofta om man jobbar i hårda träslag.

...som av en slump kör väl även alla 5-minutersdovetailare på youtube med minst ena delen i furu eller annat mjukt träslag. Går ju att mosa ihop hur knackigt sågade dovetails som helst då.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
A
Alla snickare är nog väldigt olika. Jag personligen avskyr all form av träslöjdande med stämjärn etc. Tror jag i princip bara använder dom till att ta bort lim med på skåpstommar. När vi gör trälådor C-tappar vi ihop dem, möjligen fräser vi in fuskzinkor framtill (om det är en 4-sidig låda med löst förstycke vill säga). Jag vet inte, det är nog ngn diagnos, jag tröttnar helt enkelt på projekten om de ska fortgå för länge.
 
S
Ola C Ola C skrev:
Det där är jag väldigt tveksam till. Kanske om det ska göras 3-4 dovetails men ska det göras till en eller flera lådor och man är vass på fräsjiggen så är jag övertygad att den vinner. Speciellt om man inte accepterar nåt annat än perfekt resultat. När Paul Sellers sågar dovetails på 3 minuter o viftar snabbt med bitarna framför kameran o raljerar över fräsjiggar så är det långtifrån perfekta dovetails han (inte) visar upp. Ska det bli perfekt behövs handpåläggning o trimning. Vad som heller inte visas på film är tiden som läggs på att bryna stämjärnen, vilket kan va ganska ofta om man jobbar i hårda träslag.

...som av en slump kör väl även alla 5-minutersdovetailare på youtube med minst ena delen i furu eller annat mjukt träslag. Går ju att mosa ihop hur knackigt sågade dovetails som helst då.
Jag tänkte att när det är hobbysnickeri är ställtiden på maskinsinkning mycket större än om man gör det regelbundet.

För övrigt, på mitt jobb beställer vi alla trälådor i massivträ med blum-beslag, ytbehandlade och ihopsatta helt klara bara att skruva fast lådreglarna i stommen. Kostnaden är cirka beslagskostnaden plus en timmes jobb.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.