Hej
Har en Inca major såg som jag behöver ställa på hjul för att kunna flytta eftersom det är så trångt i snickarboa. För er som inte vet så står sågen på ett trästativ med 4 ben. AA
Vad för hjul ska man ha? Stora, små, gummi, plast, låsbara, fasta, vridbara?

Större hjul tar sig lättare fram än små över skräp och sladdar mm som kan drälla på golvet.

Gummihjul kan vara vettigt att undvika då de kan bli platta om maskinen står stationärt en längre tid; flyttar du den ofta har det kanske ingen betydelse. Nu är ju inte Incan jättetung så det kanske skulle gå med gummihjul men det känns onödigt att chansa.

Det är smidigast att flytta maskinen om alla fyra hjulen kan snurra/är vridbara, då kan du flytta den diagonalt eller trycka den i sidled utan att behöva svänga en ände som du måste göra med två fasta hjul.

Samtliga hjul bör ha broms av säkerhetsskäl så att maskinen står stilla när du jobbar med den.

Mina tio cents.
//Ronnie

• Gilla
LRSvensson
  • Laddar…
Hej!

Kan rekommendera dessa från ClasOlle. Har dessa på några maskiner i verkstaden samt på mitt stora MFT-bord och dom fungerar bra. Gummit torkar inte som vissa andra.
Gör en ram nertill på benen och fäst hjulen i den.

Dag

Dubbelhjul från Clas Ohlson på en webbsida med information om pris och funktioner, rekommenderade för användning på verktyg och bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Big builder och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.