151 288 läst ·
2 049 svar
151k läst
2,0k svar
Maskin och hjälp tråden.
vet inte hur det är med Stihl,men Jonsered är det insexnycklar,en avdragare och nån tång...N Niq skrev:
beroende på hur mycket du vill skruva isär.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 969 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 969 inlägg
Dilemmat är ju att den drar mer. Jag kan köra E85 i min bil, men då drar den cirka 30% mer och tycker man bensin/diesel blivit dyr så är det inget mot E85.Maskintok skrev:
För snart 10 år sen åkte vi till fjällen med bil. E85 kostade då 9,99, bensin 15,99.
min Volvo skulle ha dragit ca 0.5 l per mil..Fairlane skrev:
Men jag har en förbrukning 0.70 l per mil.
helt klart godkänt för min del..
Nä min nuvarande kostade inkl arbetskostnad ca 7500 kr att laga och det var betydligt mera jobb med den än det är med denna...N Niq skrev:
Har köpt en gammal lövsug och tänkte framför allt göra en komplett service på motorn innan jag tar den i bruk. Dvs. luft-, olje-, bränslefilter och tändstift. Eventuellt någon tätning om det behövs. Sen saknas det någon rattmutter till kåpan över luftfiltret. Slutligen är jag lite sugen på att komplettera den med elstart.Maskintok skrev:
Det är en 16HP Vanguard 303442-1134-A1.
Har inga problem med vart jag skall söka, men har (än så länge) inte bildat mig någon uppfattning om något inköpsställe sticker ut med bra sortiment och pris. I synnerhet om vi pratar eftermarknadsprylar där jag utgår från att de varierar i kvalitet. Använder förvisso gärna originaldelar, men när man får ett komplett servicekitt inklusive motorolja för samma pris som ett original luftfilter är det ju så klart lockande.
Jag brukar säga så här..C cpalm skrev:Har köpt en gammal lövsug och tänkte framför allt göra en komplett service på motorn innan jag tar den i bruk. Dvs. luft-, olje-, bränslefilter och tändstift. Eventuellt någon tätning om det behövs. Sen saknas det någon rattmutter till kåpan över luftfiltret. Slutligen är jag lite sugen på att komplettera den med elstart.
Det är en 16HP Vanguard 303442-1134-A1.
Har inga problem med vart jag skall söka, men har (än så länge) inte bildat mig någon uppfattning om något inköpsställe sticker ut med bra sortiment och pris. I synnerhet om vi pratar eftermarknadsprylar där jag utgår från att de varierar i kvalitet. Använder förvisso gärna originaldelar, men när man får ett komplett servicekitt inklusive motorolja för samma pris som ett original luftfilter är det ju så klart lockande.
Köp billigt, byt lite oftare..
Köp dyrt, byt lika ofta... Då grejerna kommer från samma ställe men har andra mellanhänder...
SERVICE KIT för Briggs Stratton Vanguard Motor OHV 303707 303777 filterolje- och oljeljus : Amazon.se: Fordon
https://www.amazon.se/SERVICE-Strat...s+and+stratton+vanguard&qid=1633979068&sr=8-3
Detta är bra grejer..
Jag köpte från samma säljare till en kund.
https://www.amazon.se/SERVICE-Strat...s+and+stratton+vanguard&qid=1633979068&sr=8-3
Detta är bra grejer..
Jag köpte från samma säljare till en kund.
Om jag skruvar isär den så långt att jag byter cylinder så vill jag nog passa på att byta alla lager o packningar samtidigt. Skulle vilja göra det men har inte riktigt tid o plats. Det är inte populärt att skruva isär den vid köksbordet.skoge skrev:
N Niq skrev:
029 och 039 är samma såg endast cylindern skiljer.. 56cc 029. och 64 cc 039..
men du kan montera i en förgasare från en stihl 044 eller 046 så blir det mer klös.. Med en 066a blir det åka av..
öppna upp dämparen lite också...
själva motorn är separat från vevhuset..N Niq skrev:
Så resten kan ligga i en låda..
Det är vevaxeln och cylindern med botten kåpan som är det viktigaste..
Den är fixad på ca 1 Tim om allt finns hemma
passa på medans frugan är iväg..