154 685 läst ·
2 049 svar
155k läst
2,0k svar
Maskin och hjälp tråden.
Förresten,en kvarts arbetstid...det tar ju samma tid att få till en stensågad kedjaF fribygg skrev:
Jo den kommer säkert...F fribygg skrev:
I 0.325 men för tillfället finns den endast i 3/8 utförande..
Även 3/8 finns med 1.3mm..
nu är frugans buss färdig.
förutom att tömma ur och hälla i ny olja..
motorn fick en service på en gång också.
olja, stift, nya spolar, luftfilter, ny glykol.
nedlagd tid totalt : 14 Tim effektiv tid.
kostnad för delar ca 3200 kr.
arbetskostnad..
7700 kr inkl moms.
svårighetsgrad: medel.
Kan man bara skruva och förstå hur delarna hänger ihop så kan man fixa detta.
nästa objekt...
bromsrörsbyte..
samt demontering av bromsar..
på en suzuki grand vitara..
förutom att tömma ur och hälla i ny olja..
motorn fick en service på en gång också.
olja, stift, nya spolar, luftfilter, ny glykol.
nedlagd tid totalt : 14 Tim effektiv tid.
kostnad för delar ca 3200 kr.
arbetskostnad..
7700 kr inkl moms.
svårighetsgrad: medel.
Kan man bara skruva och förstå hur delarna hänger ihop så kan man fixa detta.
nästa objekt...
bromsrörsbyte..
samt demontering av bromsar..
på en suzuki grand vitara..
Redigerat av moderator:
jag körde äldsta dottern till skolan imorse..
såg en bil stå på bussfickan och ha varningsblinkers på..
Tänkte att står den kvar när jag kommer tillbaka så ska jag fråga vad som är fel..
mycket riktigt.. bilen stod kvar.
I satt en kvinna som kunde beskriva att motorn hade dunkat till och sedan smällt 2 gånger innan den gav upp... sista metrarna gick den knappt..
Jag anade vad som var fel men ville ändå kolla..
bad henne att öppna huven..
Och mycket riktigt..
vevaxeln rörde sig men med mejsel så var det tyst i topplocket..
(lägger mejsel emot som ett stetoskop)
Så jag kunde säga med största sannolikhet att hennes kamrem hade gett upp..
Jag skäms över vad jag gjorde sen..
hon fick en kopp kaffe och macka..
Och då fick hon se att jag hade bilverkstad..
Jag svarade att jag hade fullt, när hon frågade om jag kunde hjälpa henne...

Jag såg att det stod opel på märket men motorn stod det Renault på... Så jag ville inte ha en repris på frugans buss så pass tidigt..
Men jag skämdes efter hon hade åkt med bärgare...
gjorde jag fel?
såg en bil stå på bussfickan och ha varningsblinkers på..
Tänkte att står den kvar när jag kommer tillbaka så ska jag fråga vad som är fel..
mycket riktigt.. bilen stod kvar.
I satt en kvinna som kunde beskriva att motorn hade dunkat till och sedan smällt 2 gånger innan den gav upp... sista metrarna gick den knappt..
Jag anade vad som var fel men ville ändå kolla..
bad henne att öppna huven..
Och mycket riktigt..
vevaxeln rörde sig men med mejsel så var det tyst i topplocket..
(lägger mejsel emot som ett stetoskop)
Så jag kunde säga med största sannolikhet att hennes kamrem hade gett upp..
Jag skäms över vad jag gjorde sen..
hon fick en kopp kaffe och macka..
Och då fick hon se att jag hade bilverkstad..
Jag svarade att jag hade fullt, när hon frågade om jag kunde hjälpa henne...
Jag såg att det stod opel på märket men motorn stod det Renault på... Så jag ville inte ha en repris på frugans buss så pass tidigt..
Men jag skämdes efter hon hade åkt med bärgare...
gjorde jag fel?
En bil med pajad motor är inte värdelös. Ofta kan det löna sig att montera en ny motor.
Nej, jag tycker inte du gjorde fel. Du kan ju inte hinna med allt och alla.Maskintok skrev:jag körde äldsta dottern till skolan imorse..
såg en bil stå på bussfickan och ha varningsblinkers på..
Tänkte att står den kvar när jag kommer tillbaka så ska jag fråga vad som är fel..
mycket riktigt.. bilen stod kvar.
I satt en kvinna som kunde beskriva att motorn hade dunkat till och sedan smällt 2 gånger innan den gav upp... sista metrarna gick den knappt..
Jag anade vad som var fel men ville ändå kolla..
bad henne att öppna huven..
Och mycket riktigt..
vevaxeln rörde sig men med mejsel så var det tyst i topplocket..
(lägger mejsel emot som ett stetoskop)
Så jag kunde säga med största sannolikhet att hennes kamrem hade gett upp..
Jag skäms över vad jag gjorde sen..
hon fick en kopp kaffe och macka..
Och då fick hon se att jag hade bilverkstad..
Jag svarade att jag hade fullt, när hon frågade om jag kunde hjälpa henne...
Jag såg att det stod opel på märket men motorn stod det Renault på... Så jag ville inte ha en repris på frugans buss så pass tidigt..
Men jag skämdes efter hon hade åkt med bärgare...
gjorde jag fel?![]()
Nä det är sant..T Tullen127 skrev:
Men jag känner varje gång jag säger ifrån att jag borde ha tagit jobbet..
får ofta en känsla om att många blir lurade..
Jag ringde ju själv runt och frågade pris när frugans buss gick sönder..
Men 35.000 kr som lägsta tycker jag inte är okej.... dock inkl delar.. Men ändå..