F fribygg skrev:
Jag kan inte se att ökad avverkningskapacitet kan motivera 90 spänn extra för filen och en kvart arbetstid att anpassa en standardkjedba, ser man det som en hobby kan man ju självklart prova oavsett kostnad men då är det väl lika bra att gå all in och köpa hexa kjedja oxå?
Förresten,en kvarts arbetstid...det tar ju samma tid att få till en stensågad kedja
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
Hexa kedja finns bara i 1,6 spårbredd om jag minns rätt,de passar inte mina sågar
Jag har inte kollat men utgått från att det går att byta drev, svärd och kjedja och fil om man vill prova;)

Själv har jag nog ett par förp 4,8mm filar kvar så jag filar med dem tillsvidare
 
skoge skoge skrev:
Förresten,en kvarts arbetstid...det tar ju samma tid att få till en stensågad kedja
Ja, det är sant och därför funderar jag på att prova Grimsholmskjedjan för 79kr i tiopack och slänga kjedjan när jag hittar taggtråd, sprängsten eller liknande i träden.
 
P
T Tullen127 skrev:
Nån som testat fila med någon eller några 1/10 mm grövre fil än den avsedda. Typ 5.0mm isf 4,8 mm ?
Jag filade 0.325 kedjor med 5.5mm fil i många år tidigare..
Det var smidigare än att hålla på med mall i skogen..
 
  • Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
P
F fribygg skrev:
Jag har inte kollat men utgått från att det går att byta drev, svärd och kjedja och fil om man vill prova;)

Själv har jag nog ett par förp 4,8mm filar kvar så jag filar med dem tillsvidare
näpp passar inte sågen.

0.325 har inte samma svärdsfäste som 3/8..
 
Maskintok skrev:
näpp passar inte sågen.

0.325 har inte samma svärdsfäste som 3/8..
Nähäpp, när hexkjedjan marknadsförde i sommras/höstas skrevs det iaf att den skulle komma i både 1,3 och 1,6mm och den testades på nån skapligt stor sthih med 18" svärd vill jag minnas
 
P
F fribygg skrev:
Nähäpp, när hexkjedjan marknadsförde i sommras/höstas skrevs det iaf att den skulle komma i både 1,3 och 1,6mm och den testades på nån skapligt stor sthih med 18" svärd vill jag minnas
Jo den kommer säkert...
I 0.325 men för tillfället finns den endast i 3/8 utförande..
Även 3/8 finns med 1.3mm..
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
P
nu är frugans buss färdig.
förutom att tömma ur och hälla i ny olja..
motorn fick en service på en gång också.

olja, stift, nya spolar, luftfilter, ny glykol.


nedlagd tid totalt : 14 Tim effektiv tid.
kostnad för delar ca 3200 kr.

arbetskostnad..
7700 kr inkl moms.

svårighetsgrad: medel.
Kan man bara skruva och förstå hur delarna hänger ihop så kan man fixa detta.

nästa objekt...
bromsrörsbyte..
samt demontering av bromsar..
på en suzuki grand vitara..
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Tule54 och 6 till
  • Laddar…
P
jag körde äldsta dottern till skolan imorse..
såg en bil stå på bussfickan och ha varningsblinkers på..

Tänkte att står den kvar när jag kommer tillbaka så ska jag fråga vad som är fel..

mycket riktigt.. bilen stod kvar.
I satt en kvinna som kunde beskriva att motorn hade dunkat till och sedan smällt 2 gånger innan den gav upp... sista metrarna gick den knappt..

Jag anade vad som var fel men ville ändå kolla..
bad henne att öppna huven..
Och mycket riktigt..

vevaxeln rörde sig men med mejsel så var det tyst i topplocket..
(lägger mejsel emot som ett stetoskop)

Så jag kunde säga med största sannolikhet att hennes kamrem hade gett upp..

Jag skäms över vad jag gjorde sen..

hon fick en kopp kaffe och macka..
Och då fick hon se att jag hade bilverkstad..
Jag svarade att jag hade fullt, när hon frågade om jag kunde hjälpa henne...
:seenoevil:
Jag såg att det stod opel på märket men motorn stod det Renault på... Så jag ville inte ha en repris på frugans buss så pass tidigt..

Men jag skämdes efter hon hade åkt med bärgare...
gjorde jag fel? :worried:
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Maskintok skrev:
Jag såg att det stod opel på märket men motorn stod det Renault på... Så jag ville inte ha en repris på frugans buss så pass tidigt..

Men jag skämdes efter hon hade åkt med bärgare...
gjorde jag fel? :worried:
Nä, låt nån annan som har både tid och lust fixa den motorn
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Nä, låt nån annan som har både tid och lust fixa den motorn
har jag rätt så löser nog försäkringsbolaget in bilen... hon hade maskinskadeförsäkring..
Den var ca 10 år gammal den bilen..
Och värdet finns inte med verkstädernas priser att åtgärda...
 
En bil med pajad motor är inte värdelös. Ofta kan det löna sig att montera en ny motor.
 
P
K Karl Olssvan skrev:
En bil med pajad motor är inte värdelös. Ofta kan det löna sig att montera en ny motor.
mja jo det kan det men i dagens samhälle så är det nästan lika dyrt som att åtgärda motorn från början..

skiljer inte många tusen emellan byte och renovering..
 
T
Maskintok skrev:
jag körde äldsta dottern till skolan imorse..
såg en bil stå på bussfickan och ha varningsblinkers på..

Tänkte att står den kvar när jag kommer tillbaka så ska jag fråga vad som är fel..

mycket riktigt.. bilen stod kvar.
I satt en kvinna som kunde beskriva att motorn hade dunkat till och sedan smällt 2 gånger innan den gav upp... sista metrarna gick den knappt..

Jag anade vad som var fel men ville ändå kolla..
bad henne att öppna huven..
Och mycket riktigt..

vevaxeln rörde sig men med mejsel så var det tyst i topplocket..
(lägger mejsel emot som ett stetoskop)

Så jag kunde säga med största sannolikhet att hennes kamrem hade gett upp..

Jag skäms över vad jag gjorde sen..

hon fick en kopp kaffe och macka..
Och då fick hon se att jag hade bilverkstad..
Jag svarade att jag hade fullt, när hon frågade om jag kunde hjälpa henne...
:seenoevil:
Jag såg att det stod opel på märket men motorn stod det Renault på... Så jag ville inte ha en repris på frugans buss så pass tidigt..

Men jag skämdes efter hon hade åkt med bärgare...
gjorde jag fel? :worried:
Nej, jag tycker inte du gjorde fel. Du kan ju inte hinna med allt och alla.;)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
T Tullen127 skrev:
Nej, jag tycker inte du gjorde fel. Du kan ju inte hinna med allt och alla.;)
Nä det är sant..
Men jag känner varje gång jag säger ifrån att jag borde ha tagit jobbet..
får ofta en känsla om att många blir lurade..
Jag ringde ju själv runt och frågade pris när frugans buss gick sönder..
Men 35.000 kr som lägsta tycker jag inte är okej.... dock inkl delar.. Men ändå..
 
  • Ledsen
Tullen127
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.