Tänkte ge mig på att hyvla ner 45 regel till 38 kanske är det görbart med liknande planhyvel.
Farsan har en luna eller något sådant lite äldre.
Tyvärr är han inte hemma så jag kan fråga hur man gör.
Hur mycket kan man ta per gång ungefär? Ska man hyvla 1,5 meter långa ämnen på ovansidan eller "igenom maskinen"
Farsan har en luna eller något sådant lite äldre.
Tyvärr är han inte hemma så jag kan fråga hur man gör.
Hur mycket kan man ta per gång ungefär? Ska man hyvla 1,5 meter långa ämnen på ovansidan eller "igenom maskinen"
Först bör du rikta ämnet. Därefter är det bara att köra dem genom planhyveln. Du kan ta mellan 0,5-3mm åt gången skulle jag gissa på. Själv hade jag nog tagit kanske 2 och sedan sista millimetern i en eller två omgångar. Reglar är rätt tradiga vad gäller urlslag. Har du tillgång till bordscirkelsåg och det inte rör sig om finsnickeri hade jag klyvt den på sågen i stället.
Mer detaljerat, och var väldigt försiktig, hyvlar är farliga: För att rikta ämnet, det vill säga göra två närliggande sidor raka, kör dem där uppe. Jag skulle inte ta mer än 0.5-1 mm per gång. Så kör först den bästa sidan som skall bli 38 mm ett par gånger (den kant som är rakast, eller om sådan inte finns, konkav). Kör sedan på samma sätt den bästa breda sidan en eller två gånger, och nyttja då att du har en riktad kant genom att pressa den först riktade kanten mot anhållet. Med detta gjort, kör en eller två gånger till på den kant du tog först, men nyttja nu den nyss gjorda breda sidan mot anhållet. Kör en sista gång på den breda sidan. Nu har du två raka sidor, som ligger jämte varandra.phl skrev:Först bör du rikta ämnet. Därefter är det bara att köra dem genom planhyveln. Du kan ta mellan 0,5-3mm åt gången skulle jag gissa på. Själv hade jag nog tagit kanske 2 och sedan sista millimetern i en eller två omgångar. Reglar är rätt tradiga vad gäller urlslag. Har du tillgång till bordscirkelsåg och det inte rör sig om finsnickeri hade jag klyvt den på sågen i stället.
Nu när du har två raka sidor att utgå ifrån, skulle jag om det gick köra motstående 2 sidor i en såg, så att du har bara runt 2 mm kvar till önskade mått. Om det gick eller inte kvittar, nästa steg är ändå samma.
Nu skall du köra "igenom maskinen". Först kör du med den breda sidan liggandes platt. Detta gör du tills tjockleken är 38 mm. Sedan kör du den sista sidan, tills bredden är den önskade.
-- Mats ---
Hur man gör beror ju lite på vad man skall ha virket till. Phl och Mats beskriver hur man gör när det är noga, t.ex. för tillverkning av möbler. När du skriver regelvirke inbillar jag mig att det inte handlar om möbelsnickeri. I så fall skulle jag bara köra reglarna genom planhyveln och ta lika mycket på båda sidor, gärna omväxlande, kanske 1-2 mm på ena sidan, och sedan lika mycket på andra sidan, tills du är nere på 38 mm. Om reglarna inte är alltför breda skulle jag försöka med 2+2, 1+1, 0,5+0,5. Om det går för tungt med 2 mm skärdjup så får man köra 1+1,1+1,1+1, 0,5+0,5. Bara genom planhyveln alltså.
Tänkte ju faktiskt göra ett bord. Så kallat kryssbord eller bockbord men utan vidare noggrannhet. Därför billigast möjliga material ungefär. Har sett Ernst på tv göra något liknande tidigare.
Var nere och provkörde lite i eftermiddags. Hyveln visade sig vara en Scheppach och ville till en början inte va med på annat än lite vanlig hyvling på ovansidan men efter en stunds funderande kom jag på att det var för hög friktion pga rost som efter lite swinto och polering försvann.
Något åt det här hållet fast ett soffbord är min tanke.
Var nere och provkörde lite i eftermiddags. Hyveln visade sig vara en Scheppach och ville till en början inte va med på annat än lite vanlig hyvling på ovansidan men efter en stunds funderande kom jag på att det var för hög friktion pga rost som efter lite swinto och polering försvann.
Något åt det här hållet fast ett soffbord är min tanke.
Då vill du ha raka brädor. Det får du med min och phls metod. Följer du mattias metod så blir brädorna raka i princip bara om de var raka från början.raveper skrev:Tänkte ju faktiskt göra ett bord. Så kallat kryssbord eller bockbord men utan vidare noggrannhet. Därför billigast möjliga material ungefär. Har sett Ernst på tv göra något liknande tidigare.
Var nere och provkörde lite i eftermiddags. Hyveln visade sig vara en Scheppach och ville till en början inte va med på annat än lite vanlig hyvling på ovansidan men efter en stunds funderande kom jag på att det var för hög friktion pga rost som efter lite swinto och polering försvann.
Något åt det här hållet fast ett soffbord är min tanke.
--- Mats ---
En shaggy.
Brädornas kanter fick sig ju en omgång med hammaren för att få den där riktiga känslan. Nog inget Ernst skulle gjort. Tanken är ju att barnen (eller fulla vuxna) skall kunna stå och hoppa på det i värsta fall utan att man behöver va rädd om det. Ungefär som på krogen.
Brädornas kanter fick sig ju en omgång med hammaren för att få den där riktiga känslan. Nog inget Ernst skulle gjort. Tanken är ju att barnen (eller fulla vuxna) skall kunna stå och hoppa på det i värsta fall utan att man behöver va rädd om det. Ungefär som på krogen.
Klicka här för att svara


