yonna skrev:
Suck: det finns maskintillverkade knutna mattor där man använder maskinvävstolar och där knutarna görs mer eller mindre för hand. De slås därmed mycket hårt, kvaliten i många fall mycket hög (allt beroende på materialkvaliten) och synnerligen slitstarka. Ofta med kopierade klassiska orientaliska mönster. Att dessa mattor inte har något konstnätårligt värde är en helt annan sak. Men det är fel att kalla det fusk.
Vi köpte en av dessa som hallmatta då den behövde vara 6*1 meter och det fanns olika täthet man kunde välja bland. Samma mönster, men de "dyrare"(tätare) hade också lite längre garn som gjorde den mjukare vilket blev avgörande för valet. Har haft den i ca 10 år där hundar och tidigare barn huserat och det syns inte på den.
Kan inte så mycket om mattor men tycker att de är riktigt prisvärda om man ser till kvalite, sedan kanske inte de passar i alla hem.

Om man väver mattan och sen gör knutarna för hand så blir det väl en maskintillverkad knuten matta?

Sen är det ju knappast så att det är omöjligt att tillverka en maskin som knyter mattor, det finns ju maskiner som både kan sticka och virka.

Sen får jag ju säga att jag är lite förvånad över de höga krav en del verkar ställa på att mattan ska hålla i flera generationer. I det här fallet var det en matta för max 2500 spänn, om den är slut efter 10 år är det väl knappast hela världen? Ställer ni samma krav på en dunjacka för 2500 spänn? Att den ska hålla i flera generationer?

Nerre skrev:
Om man väver mattan och sen gör knutarna för hand så blir det väl en maskintillverkad knuten matta?

Sen är det ju knappast så att det är omöjligt att tillverka en maskin som knyter mattor, det finns ju maskiner som både kan sticka och virka.

Sen får jag ju säga att jag är lite förvånad över de höga krav en del verkar ställa på att mattan ska hålla i flera generationer. I det här fallet var det en matta för max 2500 spänn, om den är slut efter 10 år är det väl knappast hela världen? Ställer ni samma krav på en dunjacka för 2500 spänn? Att den ska hålla i flera generationer?
Det skulle faktiskt ta mer tid att leta reda på garnet för att knyta i efterhand.

Nu räknar du svenska pengar, 2500 kr efter att importörerna fått sin del är en enorm summa i landet mattan producerades. Och ja, jag skulle ha en hel del krav på en 2500 kr jacka, jag är nämligen inte korkad. Fjädrar är dessutom inte samma material som ren ull (ull hittar man ju i bronsåldersgravar, så uppenbarligen är fibern hållbar).

Tänk på att jag har siktat på beg matta och därför satte jag gränsen vid 2500 kr. Min förhoppning är att man kan få en beg men bra matta för de pengarna. Jag är väl införstådd med att handknutna mattor av högre kvalité är riktigt dyra, man har ju sett priser på 10 000 - 20 000 kr.

Idag har vi billigare ryamattor(2000 kr nya), där kan man dra ur trådarna vilket antagligen betyder att de är maskintillverkade.

Jag anser inte att en matta för 2000 kr ska hålla resten av livet men iallafall 5-10 år är min förhoppning.

Ikea säljer handknutna mattor också men i angiven storlek så kostar de en hel del minst sagt. Såg någonstans att de mattorna Ikea säljer är redan 70 år gamla? Men jag antar att det är påhitt?

Det är inte ryamattor, för ryamattor har en ryaknut, dvs garnet går inte att dra loss. De bara ser ut som ryamattor på ytan.

• Gilla
Bygger i betong och 1 till
  • Laddar…
snowjim skrev:
Tänk på att jag har siktat på beg matta och därför satte jag gränsen vid 2500 kr. Min förhoppning är att man kan få en beg men bra matta för de pengarna. Jag anser inte att en matta för 2000 kr ska hålla resten av livet men iallafall 5-10
Vad jag förstår passar storleken dig och tycker du om mattan ska du naturligtvis bjuda på den. Men försök deala ner priset först :)
Får säljaren 1500 bör hen vara mycket nöjd.
Tidsaspekten är inte helt försumbar om man inte har letandet som hobby.
Mattan kommer hålla långt mer än 10 år! Vilket inte dunjackan gör :(

Har oxå kikat lite på den mattan.. letar oxå stora beg mattor i den prisklassen! :thumbup:

Hemmakatten
Själv skulle jag tusen gånger hellre ha en äkta knuten matta inköpt på auktion för samma pris som en en maskinktuent matta.. Har haft en äkta handknuted matta från Turkiet men den passade i vårt nya hem så ena sonen med familj fickden och för pryder sin plats 20 tjugo år sedanre.Mattam är30-40-årgammal och har varit på tvätt en gång, Fortfarande fortfarande felfri med bevarde textilfärger

Redigerat:
Hittade denna : http://www.blocket.se/malmo/Akta_matta_63921641.htm?sa=1

Visserligen klart dyare men om äkta betyder handknuten så kan det kanske vara värt det. Min fråga är såklart hur man enklast ser skillnad på en maskinknuten och handknuten matta? Och finns det något vis för en lekman som mig att reda ut om det är okay eller dålig kvalité?

Be säljaren om ett nytt foto från mattans framsida med hörnas baksida uppvikt. Om den är relativt ny brukar det finnas en etikett någonstans och den kan (men behöver inte) ge mer information. Om den nya bilden är tillräckligt tydlig kan man se om den är hand-eller maskintillverkad.

Det är av bilderna omöjligt bedöma vad det är för mattyp. Kvalitet kan bara avgöras med "handpåläggning".

Gå in på Nessims i Malmö och ställ massor av frågor och be dem visa dig olika alternativ - då lär du dig mycket!

Redigerat:
Om man är på plats, hur ser man då om den är hand eller maskintillverkad?

Redigerat:
snowjim skrev:
Om man är på plats, hur ser man då om den är hand eller maskintillverkad?
Enklaste test : om fransarna inte är av varpen men separat bundna till mattans kant efteråt så är mattan med mycket stor sanolighet inte knuten.
Man kan ta i en enkel tråd och försöka lyfta upp hela mattan - dras tråden ut så är mattan inte knuten.
Köper man en matta fex på Lauritz så deklarerar dom om den är knuten eller ej och man kan lita på det.

Haft en gammalt knuten matta från 70-talet köpt på auktion för ca 3000kr och den håll för 13 år , 3 stora hundar och mycket spill. Blev av med den för den passade inte in till nytt boende.
Själva luggen var tunt på mer använda ställen men hade fortfarande en viss glans och bra slitstyrka. Det var ingen värdefull matta att spendera pengar på reparationer ( fransar var slitna) men fantastisk som en bruksmatta.
Det var min bästa matta att hålla rent och dammsuga eftersom gruset log alltid på ytan.

Min erfarenhet är att maskinvävda mattor har luggen som står rakt upp och smutsen kan leta sej ner till botten på mattan och är svår att suga upp därifrån. I knutna mattor är luggen mer eller mindre vinklat. Har enhandknuten ikea men ullkvalitet är mycket tråkigare dvs utan glans och "rufsig" på gränsen att noppa sej ?
Skulle hellre välja en handknuten och begagnat än maskinvävd och ny om den gamla är i god skick :).
gaia

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Var på Ikea en sväng idag och hittade den handvävd ALMSTED, köpte 2 st 170x240 cm mattor för otroliga 2591 kr, vanliga priset skulle vara 6000 kr. Såg ut att kunna sy ihop den till en matta relativt osynligt.

Färgen är lila så det återstår att se om det går att matcha in den : http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20191678/#/40191696

Nu vet jag dock inte vad skillnaden på en handvävd och handknuten innebär, någon som kan förklara? Hoppas på att luggen står emot robotdamsugaren iallafall.

gaia skrev:
Köper man en matta fex på Lauritz så deklarerar dom om den är knuten eller ej och man kan lita på det.
Nej, min erfarenhet av Lauritz.com är att de inte är vidare duktiga på mattor - däremot funkar det bra om man reklamerar vid uthämtningen. Det gäller naturligtvis att man själv är medveten om vad som är fel just då. Bukowski Market har däremot kunniga säljare. Priserna dessutom inte så upphåssade.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.