651 läst ·
22 svar
651 läst
22 svar
Mars och effekttarifferna
Det fick jag också eftersom man ALLTID får effekttoppar de tre första dagarna i VARJE MÅNAD då det räknas den högsta toppen varje dag. Sedan ändras detta om någon timme nästa dag ( eller nästa eller nästa...) överstiger någon av det tre tidigare högsta topparna.B Boende45 skrev:
Har du funderat på att bryta strömmen till disk eller tvätt, om belastningen är för hög? En shelly av de senare generationerna bryter vid 0 punkten, så det borde väl bli mindre störning. Går ju att få till det med automatik. Mina maskiner fortsätter programmet när strömmen är tillbaka.pacman42 skrev:
Generellt ska man ju inte göra hårda bryt så, men jag undrar om det är nån fara för elektroniken.
Jag har låtit bli just disk och tvätt, men varmvatten och värme stängs av (kontrollerat, inte hårt med kontaktor) om elpris eller effekttak gör att man riskerar att gå över taket.
Oftast är det matlagning + disk/tvätt som är min högsta effekttopp (på den tid som effektaxan räknas). Är säkert nån micro och kaffebryggare med som körs. Så jag brukar försöka se till att total inkl. Värme ligger under den gränsen innanför effektpristimmarna, och utan effektgränser utanför såklart.
Skojar du?R roli skrev:
Jag skrev inlägget 8 mars.
Fortfarande den 15 mars är de tre högsta topparna de tre första dagarna i månaden.
Varför tror du att det är så?
Har funderat, men det riskerar att skapa andra problem. Torktumlaren däremot, den går inte igång igen efter att strömmen brutits.B BSOD skrev:Har du funderat på att bryta strömmen till disk eller tvätt, om belastningen är för hög? En shelly av de senare generationerna bryter vid 0 punkten, så det borde väl bli mindre störning. Går ju att få till det med automatik. Mina maskiner fortsätter programmet när strömmen är tillbaka.
Generellt ska man ju inte göra hårda bryt så, men jag undrar om det är nån fara för elektroniken.
Jag har låtit bli just disk och tvätt, men varmvatten och värme stängs av (kontrollerat, inte hårt med kontaktor) om elpris eller effekttak gör att man riskerar att gå över taket.
Oftast är det matlagning + disk/tvätt som är min högsta effekttopp (på den tid som effektaxan räknas). Är säkert nån micro och kaffebryggare med som körs. Så jag brukar försöka se till att total inkl. Värme ligger under den gränsen innanför effektpristimmarna, och utan effektgränser utanför såklart.
Jag har just driftsatt en sådann effektvakt av tvättmaskinens uppvärmningscykel. Vanlig blandning på 50W eller centrifiguering på 400W låter jag vara. Bryter efter 2min uppvärmning ifall en ny effekttopp riskeras.B BSOD skrev:Har du funderat på att bryta strömmen till disk eller tvätt, om belastningen är för hög? En shelly av de senare generationerna bryter vid 0 punkten, så det borde väl bli mindre störning. Går ju att få till det med automatik. Mina maskiner fortsätter programmet när strömmen är tillbaka.
https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/tibber_shelly_plug_power_limiter.py
Jag har också gjort en ny lösning i området, fast tvärtom. Jag stänger av LLVPn om diskmaskinen drar mer än 1000W (micron ligger på samma säkring också). På det sättet så slipper jag riskera huvudsäkringen om jag laddar samtidigt. Mätningen på diskmaskinen reagerar snabbare än vad mätningen på laddningen gör. Dessutom mycket enklare logik för att styra på det sättet (styrningen av laddboxarna är krånglig nog som den är). Tvättmaskinen, torktumlaren mm riskerar inte huvudsäkringarna och effekttariffen är aldrig ett problem eftersom jag styr både badtunna och LLVP mot denna.Attitudeswe skrev:
Klicka här för att svara