645 läst ·
22 svar
645 läst
22 svar
Mars och effekttarifferna
Sida 1 av 2
Idag är elen som billigast just nu - mitt på dagen. Men då det är effekttariff så kan jag inte ladda bilen utan att betala skjortan för laddningen. Solpanelerna i södra Tyskland gör sitt jobb bra idag, men tyvärr kan jag inte dra nytta av det.
Mars månad är lite knepig, ena dagen kan det vara kallt, nästa dag varmt och soligt. Lite synd att man inte kan dra nytta av de låga priserna...
Mars månad är lite knepig, ena dagen kan det vara kallt, nästa dag varmt och soligt. Lite synd att man inte kan dra nytta av de låga priserna...
Mars är en hemsk månad.
Kalla nätter och morgontimmar gör oss som har Ellevio till riktiga förlorare.
Jag fick tre effekttoppar 1:a, 2:a och 3:e mars klockan 6-7, de var samtliga högre än snittet för mars 2025.
Allt beroende på kylan på morgonen. Jag vägrar att avstå kaffe och dusch bara för att det är svinkallt ute.
Hatar verkligen den här regeringen.
Visst nu behöver jag inte bry mig om resten av månaden och kul för Ellevio som fixade en jackpot iaf här i stockholmsområdet.
Jag fick tre effekttoppar 1:a, 2:a och 3:e mars klockan 6-7, de var samtliga högre än snittet för mars 2025.
Allt beroende på kylan på morgonen. Jag vägrar att avstå kaffe och dusch bara för att det är svinkallt ute.
Visst nu behöver jag inte bry mig om resten av månaden och kul för Ellevio som fixade en jackpot iaf här i stockholmsområdet.
Nu har ju effekttarifferna inget med denna regeringen att göra.B Boende45 skrev:Mars är en hemsk månad.
Nej, det har de inte. Det är EI som infört dem baserat på ett EU-direktiv. Men om vi skall skylla på politikerna så ligger det till så här:B Boende45 skrev:
- Regeringen Löfven II (S+MP): Under 2018–2021 lades grunden genom arbetet med att implementera EU:s ren energipaket. Man gav Ei i uppdrag att se över hur elnäten kunde användas mer effektivt.
- Regeringen Andersson (S): Det var under denna tid (2022) som de faktiska föreskrifterna från Ei klubbades och började rullas ut på allvar.
Utformningen är definitivt nuvarande regering ansvariga för.pacman42 skrev:
Nej, det har de inte. Det är EI som infört dem baserat på ett EU-direktiv. Men om vi skall skylla på politikerna så ligger det till så här:
- Regeringen Löfven II (S+MP): Under 2018–2021 lades grunden genom arbetet med att implementera EU:s ren energipaket. Man gav Ei i uppdrag att se över hur elnäten kunde användas mer effektivt.
- Regeringen Andersson (S): Det var under denna tid (2022) som de faktiska föreskrifterna från Ei klubbades och började rullas ut på allvar.
Ei har varit alldeles för slapphänta vad gäller hur utformningen, där elnätsbolagen har fått alldeles för stor frihet.
T ex borde kravet på tidsdifferentiering varit mer precist och inte något som bolagen själva ska få bestämma.
Kul för dom tyska pensionärerna som får mer deg på ålderns höst när tyska E.ON r*vkn*llar svenska elkonsumenter.
Nej, nuvarande regering har ingenting med utformningen att göra. Det är EI och elnätsbolagen som ligger bakom detta.B Boende45 skrev:Utformningen är definitivt nuvarande regering ansvariga för.
Ei har varit alldeles för slapphänta vad gäller hur utformningen, där elnätsbolagen har fått alldeles för stor frihet.
T ex borde kravet på tidsdifferentiering varit mer precist och inte något som bolagen själva ska få bestämma.
Kul för dom tyska pensionärerna som får mer deg på ålderns höst när tyska E.ON r*vkn*llar svenska elkonsumenter.
Det enda nuvarande regering har gjort är att inte stoppa det som de två socialdemokratiska regeringarna och EI har infört.
Teknisk fråga: om det blir minuspris- kan du då ladda på hårdare (än vid pluspris) pga effekttoppar.pacman42 skrev:
Idag är elen som billigast just nu - mitt på dagen. Men då det är effekttariff så kan jag inte ladda bilen utan att betala skjortan för laddningen. Solpanelerna i södra Tyskland gör sitt jobb bra idag, men tyvärr kan jag inte dra nytta av det.
Alltså vad händer med effektoppen vid minuspris?
Måste ändå säga mars månad har varit riktigt bra när vi är halvvägs. Ligger på nästan halverad förbrukning per dag jämfört med jan/feb samt effektavgift hittills på 2kW jämfört med runt 6kW tidigare.
Solcellerna börjat producera en hel del. Elpriset nästan halverat jämfört med tidigare månader. Mars månad känns som en lättnad jämfört med tidigare månader.
Och snart 1/4 och då slipper man effektavgiften på ett tag, så skönt!
Solcellerna börjat producera en hel del. Elpriset nästan halverat jämfört med tidigare månader. Mars månad känns som en lättnad jämfört med tidigare månader.
Nästan så att jag kommer sakna effekttariffen i april. Mina optimeringar kommer att behöva vila ända till november innan de får jobba igen, eller iofs - jag optimerar ju på elpris också...A Akerfeldt skrev:Måste ändå säga mars månad har varit riktigt bra när vi är halvvägs. Ligger på nästan halverad förbrukning per dag jämfört med jan/feb samt effektavgift hittills på 2kW jämfört med runt 6kW tidigare.
Hoppas lite du är ironisk men vet det inte är så, jag tycker det ska bli fantastiskt skönt slippa tänka lite ett tag.pacman42 skrev:
Det var lite ironiskt, men jag är rätt nöjd över hur det fungerar för mig. Jag behöver inte tänka så mycket på effekttarifferna då en dator gör det åt mig. Det är bara det med att inte tvätta/diska samtidigt som vi lagar middag som vi har behövt tänka på. Men det behövde vi tänka på tidigare också, det är risk att huvudsäkringen går annars. Det är inte alltid min övervakning (var tionde sekund) hinner stänga av värme mm när man gör mycket samtidigt.A Akerfeldt skrev:
Har man allt automatiserad är det väl inget problem. Tycker det ska bli skönt kunna göra saker när man vill, inte när effektpriset säger åt mig att göra saker.pacman42 skrev:
Det var lite ironiskt, men jag är rätt nöjd över hur det fungerar för mig. Jag behöver inte tänka så mycket på effekttarifferna då en dator gör det åt mig. Det är bara det med att inte tvätta/diska samtidigt som vi lagar middag som vi har behövt tänka på. Men det behövde vi tänka på tidigare också, det är risk att huvudsäkringen går annars. Det är inte alltid min övervakning (var tionde sekund) hinner stänga av värme mm när man gör mycket samtidigt.
Allt är inte automatiskt, men mycket. Huvudsäkringarna kan ryka ibland ändå, exempelvis om man kör disk, tvätt och mat samtidigt.A Akerfeldt skrev: