Går det att lägga marockanskt klinker direkt på bärlager och stenmjöl/flis på samma sätt som man lägger vanligt marksten. Då kan man ju inte använda fix såklart men skulle det va möjligt att lägga så och sen fylla med sand i skarvarna eller är det bara att glömma?

Farstatjej90
Kan du posta några bilder på vad det är du ska lägga?

• Gilla
fiskarn87 och 1 till
  • Laddar…
P
F fiskarn87 skrev:
Går det att lägga marockanskt klinker direkt på bärlager och stenmjöl/flis på samma sätt som man lägger vanligt marksten. Då kan man ju inte använda fix såklart men skulle det va möjligt att lägga så och sen fylla med sand i skarvarna eller är det bara att glömma?
Nej inte med fix utan man kan gjuta eller mura in dom med cementbruk.
Hur tjocka är plattorna samt är dom frostskydsklassade, alltså anpassade till vårat uteklimat som är lite extremt?

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Nej inte med fix utan man kan gjuta eller mura in dom med cementbruk.
Hur tjocka är plattorna samt är dom frostskydsklassade, alltså anpassade till vårat uteklimat som är lite extremt?
Jag tänkte att man kanske kunde klara sig utan vare sig fix eller cement utan bara lägga de på ett tillräckligt stabilt underlag. Alltså typ packad 0-32 med något ovanpå (flis eller stenmjöl) Och utan att gjuta en platta först. Tror de är 20 mm men kan kolla. Vet ej om de är frostskyddade men de ska va under tak så tänker att de inte ska bli blöta.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Kan du posta några bilder på vad det är du ska lägga?
Ja senare

P
F fiskarn87 skrev:
Jag tänkte att man kanske kunde klara sig utan vare sig fix eller cement utan bara lägga de på ett tillräckligt stabilt underlag. Alltså typ packad 0-32 med något ovanpå (flis eller stenmjöl) Och utan att gjuta en platta först. Tror de är 20 mm men kan kolla. Vet ej om de är frostskyddade men de ska va under tak så tänker att de inte ska bli blöta.
Nej det kommer inte att hålla..

• Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Nej det kommer inte att hålla..
Jag måste gjuta först?

P
F fiskarn87 skrev:
Jag måste gjuta först?
Eller lägga dom i betong som en murningsteknik, gjuter du först så behöver du ha fix för fastsättning sedan..

• Gilla
fiskarn87
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Eller lägga dom i betong som en murningsteknik, gjuter du först så behöver du ha fix för fastsättning sedan..
Ja ok.

Men jag läser om uteklinker som kan ställas på några slags fötter?

https://www.bkr.se/kunskapsbanken/inspiration/smart-satta-klinker-pa-fotter

Då tycker man ju det skulle duga med en stabil grund av grus också.

Men du har säkert rätt.

P
F fiskarn87 skrev:
Ja ok.

Men jag läser om uteklinker som kan ställas på några slags fötter?

[länk]

Då tycker man ju det skulle duga med en stabil grund av grus också.

Men du har säkert rätt.
Ja det finns granitkeramik som är belastningståligt på det sättet men där ställer man fötterna allt som oftast på balkonger med lutning och att det är betong som underlag..
Det håller inte att ställa på grus..

Rejäl skrev:
Ja det finns granitkeramik som är belastningståligt på det sättet men där ställer man fötterna allt som oftast på balkonger med lutning och att det är betong som underlag..
Det håller inte att ställa på grus..
Enligt det jag länkade kan man ställa dessa fötter på packat grus. Men det kanske är andra sorts plattor helt enkelt. Att ställa upp det på fötter gör det ju knappast mer tåligt eller?

P
F fiskarn87 skrev:
Enligt det jag länkade kan man ställa dessa fötter på packat grus. Men det kanske är andra sorts plattor helt enkelt. Att ställa upp det på fötter gör det ju knappast mer tåligt eller?
Kommer garanterat att röra sig om du ställer det på grus…

Rejäl skrev:
Kommer garanterat att röra sig om du ställer det på grus…
Beror väl på hur underarbetet är men ja det är väl troligt kanske.

P
F fiskarn87 skrev:
Beror väl på hur underarbetet är men ja det är väl troligt kanske.
Vart hittar du konceptet med att det är ok på grus som underlag?

Rejäl skrev:
Vart hittar du konceptet med att det är ok på grus som underlag?
I den länken ovan. "Det är ok att ställa fötterna på fast underlag som packat grus" nåt sånt står det. Men det kanske är helt andra typer av plattor, vad vet jag. Annars ser jag inte att fötter på grus blir bättre än rätt på packat grus.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.