1 508 läst ·
22 svar
2k läst
22 svar
Marockanskt klinker på bärlager och flis
Sida 1 av 2
Går det att lägga marockanskt klinker direkt på bärlager och stenmjöl/flis på samma sätt som man lägger vanligt marksten. Då kan man ju inte använda fix såklart men skulle det va möjligt att lägga så och sen fylla med sand i skarvarna eller är det bara att glömma?
Nej inte med fix utan man kan gjuta eller mura in dom med cementbruk.F fiskarn87 skrev:
Hur tjocka är plattorna samt är dom frostskydsklassade, alltså anpassade till vårat uteklimat som är lite extremt?
Jag tänkte att man kanske kunde klara sig utan vare sig fix eller cement utan bara lägga de på ett tillräckligt stabilt underlag. Alltså typ packad 0-32 med något ovanpå (flis eller stenmjöl) Och utan att gjuta en platta först. Tror de är 20 mm men kan kolla. Vet ej om de är frostskyddade men de ska va under tak så tänker att de inte ska bli blöta.Rejäl skrev:
Nej det kommer inte att hålla..F fiskarn87 skrev:Jag tänkte att man kanske kunde klara sig utan vare sig fix eller cement utan bara lägga de på ett tillräckligt stabilt underlag. Alltså typ packad 0-32 med något ovanpå (flis eller stenmjöl) Och utan att gjuta en platta först. Tror de är 20 mm men kan kolla. Vet ej om de är frostskyddade men de ska va under tak så tänker att de inte ska bli blöta.
Ja ok.Rejäl skrev:
Men jag läser om uteklinker som kan ställas på några slags fötter?
https://www.bkr.se/kunskapsbanken/inspiration/smart-satta-klinker-pa-fotter
Då tycker man ju det skulle duga med en stabil grund av grus också.
Men du har säkert rätt.
Ja det finns granitkeramik som är belastningståligt på det sättet men där ställer man fötterna allt som oftast på balkonger med lutning och att det är betong som underlag..F fiskarn87 skrev:
Det håller inte att ställa på grus..
Enligt det jag länkade kan man ställa dessa fötter på packat grus. Men det kanske är andra sorts plattor helt enkelt. Att ställa upp det på fötter gör det ju knappast mer tåligt eller?Rejäl skrev:
I den länken ovan. "Det är ok att ställa fötterna på fast underlag som packat grus" nåt sånt står det. Men det kanske är helt andra typer av plattor, vad vet jag. Annars ser jag inte att fötter på grus blir bättre än rätt på packat grus.Rejäl skrev: