8 552 läst ·
32 svar
9k läst
32 svar
Marmor vs silestone
Måste säga att jag tycker ni överdriver lite hur känslig marmorn är.
Vår är behandlad med nåt kemiskt som täpper igen porerna. Kommer tyvärr inte ihåg vad det heter men det var gjort redan från Stenhuggaren och vi kan ha spillt både rödvin och blåbärssaft över natten utan att det blir några fläckar.
Därimot gör vatten och diskmedel (tvätta helst med grönsppa) att skivan tappar i lyster och blir mattare med tiden. Men det blir inga regelrätta fläckar.
Vi oljar dessutom in den med parafinolja nån gång om året och då återfår den lite av glansen.
vill man ha marmor tycker jag man ska ta det och se de utseendeändringar som sker som patina.
Vår är behandlad med nåt kemiskt som täpper igen porerna. Kommer tyvärr inte ihåg vad det heter men det var gjort redan från Stenhuggaren och vi kan ha spillt både rödvin och blåbärssaft över natten utan att det blir några fläckar.
Därimot gör vatten och diskmedel (tvätta helst med grönsppa) att skivan tappar i lyster och blir mattare med tiden. Men det blir inga regelrätta fläckar.
Vi oljar dessutom in den med parafinolja nån gång om året och då återfår den lite av glansen.
vill man ha marmor tycker jag man ska ta det och se de utseendeändringar som sker som patina.
Vi har silestone i vårt kök både som skiva och som stänkskydd, det är grymt tåligt och väldigt lätt att hålla rent. Kan jag verkligen rekommendera, även om det inte direkt är gratis. Vill minnas att skivan gick på nästan 60 000 kr.
Har nu grävt och hittade denna amerikanska blogg om marmor
Jag får säga att det ser inte så hemskt ut med de märken som blir. Det är en del av marmorn ju.
Jag skulle kunna leva med att det ser ut så...
http://www.thekitchn.com/what-a-marble-etch-actually-looks-like-205544
https://www.google.se/amp/amp.thekitchn.com/living-with-marble-countertops-one-year-later-203189
htt
Jag får säga att det ser inte så hemskt ut med de märken som blir. Det är en del av marmorn ju.
Jag skulle kunna leva med att det ser ut så...
http://www.thekitchn.com/what-a-marble-etch-actually-looks-like-205544
https://www.google.se/amp/amp.thekitchn.com/living-with-marble-countertops-one-year-later-203189
htt
Alla ljusa bänkskivor är mer eller mindre känsliga för att få fläckar.
Det är ganska självklart att vita eller väldigt ljusa material inte klarar att exponeras för vätskor som är "färgglada".
Det finns olika lösningar för att förebygga fläckar i stenmaterial.
AKEMI har några medel som är väldigt bra på att hålla borta fläckar.
https://www.matek.se/kemi/fargfordjupning/akemi-fargforstarkning-super/?group=prod_brd-s3/8
https://www.matek.se/kemi/impregnering/akemi-antiflack/?group=prod_brd-s3/8
Att de är livsmedelsgodkända är ju också ett ordentligt plus.
Marmor är nog tyvärr ett material som förr eller senare får fläckar av vin, kaffe o.s.v.
Det är ganska självklart att vita eller väldigt ljusa material inte klarar att exponeras för vätskor som är "färgglada".
Det finns olika lösningar för att förebygga fläckar i stenmaterial.
AKEMI har några medel som är väldigt bra på att hålla borta fläckar.
https://www.matek.se/kemi/fargfordjupning/akemi-fargforstarkning-super/?group=prod_brd-s3/8
https://www.matek.se/kemi/impregnering/akemi-antiflack/?group=prod_brd-s3/8
Att de är livsmedelsgodkända är ju också ett ordentligt plus.
Marmor är nog tyvärr ett material som förr eller senare får fläckar av vin, kaffe o.s.v.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Vi har marmorskiva i köket och är allt annat än försiktiga. Vi har till och med haft diskställ där uppsamlingsplåten rostat på undersidan, var jätteorange och fint!
Städade rent med bikarbonat och ättika, sen var den som ny igen.
Försöker komma ihåg att impregnera skivan varje år med såpa. Minns inte hur länge det skulle ligga, men det brukar få vara en halvdag eller så.
Har även marmor runt spisen och där blir ju ibland fett, sås och annat bortglömt över natten, inga problem med det heller.
Har spillt svartvinbärssaft, hallon, kaffe och rödvin som har stått över natten, inte heller vart några problem. Ni vet - små barn, frukost och kvällsmat. Inte alla fläckar som åker med när man svabbar av bänken och håller koll på Tarzan och Banane samtidigt
Om man skulle få sånna där ringar som dem hade på bilden, så ska dem gå att slipa bort. Har själv aldrig gjort det utan bara läst om det när jag hade den lilla rostincidenten.
Vår skiva är dock matt och inte blänkande.
Städade rent med bikarbonat och ättika, sen var den som ny igen.
Försöker komma ihåg att impregnera skivan varje år med såpa. Minns inte hur länge det skulle ligga, men det brukar få vara en halvdag eller så.
Har även marmor runt spisen och där blir ju ibland fett, sås och annat bortglömt över natten, inga problem med det heller.
Har spillt svartvinbärssaft, hallon, kaffe och rödvin som har stått över natten, inte heller vart några problem. Ni vet - små barn, frukost och kvällsmat. Inte alla fläckar som åker med när man svabbar av bänken och håller koll på Tarzan och Banane samtidigt
Om man skulle få sånna där ringar som dem hade på bilden, så ska dem gå att slipa bort. Har själv aldrig gjort det utan bara läst om det när jag hade den lilla rostincidenten.
Vår skiva är dock matt och inte blänkande.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Jag sitter och räknar o räknar på kostnaden för att uppgradera. Det blir ju av vår buffert som vi nu naggar... Det känns inte bra alls... Dessutom blir belåningsgraden högre och högre.... Hmm det börjar bli för mycket pengar över huvud taget...
Ska prata homogenlaminat med frugan...
Ska prata homogenlaminat med frugan...
