S Shiraz skrev:
Låt säga att man spiller blåbär och torkar direkt, blir det fläck då med?
Ja, men bara om den är helt obehandlad!

S
Insåg just att det kommer bli fult direkt. Kompisar till barnen hälsar på som inte vet ställer ett glas på bänken och går iväg å så får man en fin ring.... Nä bättre lägga 10k till för silestone

BirgitS
Bra att läsa på om silestone också :)

S Shiraz skrev:
Hehe... Låter som du talar av erfarenhet :)
Nej det är nog bäst att skita i marmor och betala lite mer för syntetstenskivor.....
Jag tror nog det är bäst att inte chansa....
Bytte min marmorskiva mot granit. Perfekt

Måste säga att jag tycker ni överdriver lite hur känslig marmorn är.

Vår är behandlad med nåt kemiskt som täpper igen porerna. Kommer tyvärr inte ihåg vad det heter men det var gjort redan från Stenhuggaren och vi kan ha spillt både rödvin och blåbärssaft över natten utan att det blir några fläckar.

Därimot gör vatten och diskmedel (tvätta helst med grönsppa) att skivan tappar i lyster och blir mattare med tiden. Men det blir inga regelrätta fläckar.

Vi oljar dessutom in den med parafinolja nån gång om året och då återfår den lite av glansen.

vill man ha marmor tycker jag man ska ta det och se de utseendeändringar som sker som patina.

Vi har silestone i vårt kök både som skiva och som stänkskydd, det är grymt tåligt och väldigt lätt att hålla rent. Kan jag verkligen rekommendera, även om det inte direkt är gratis. Vill minnas att skivan gick på nästan 60 000 kr.

S
  • Gilla
Mr Finsk
  • Laddar…
S
Frugan var inte så sugen på fläckar så hon dissade marmor direkt:(
Får kolla på komposit istället
Någon som har tips på bra marmorlook alike?

Alla ljusa bänkskivor är mer eller mindre känsliga för att få fläckar.
Det är ganska självklart att vita eller väldigt ljusa material inte klarar att exponeras för vätskor som är "färgglada".
Det finns olika lösningar för att förebygga fläckar i stenmaterial.
AKEMI har några medel som är väldigt bra på att hålla borta fläckar.
https://www.matek.se/kemi/fargfordjupning/akemi-fargforstarkning-super/?group=prod_brd-s3/8
https://www.matek.se/kemi/impregnering/akemi-antiflack/?group=prod_brd-s3/8
Att de är livsmedelsgodkända är ju också ett ordentligt plus.
Marmor är nog tyvärr ett material som förr eller senare får fläckar av vin, kaffe o.s.v.

M
Vi har marmorskiva i köket och är allt annat än försiktiga. Vi har till och med haft diskställ där uppsamlingsplåten rostat på undersidan, var jätteorange och fint!

Städade rent med bikarbonat och ättika, sen var den som ny igen.
Försöker komma ihåg att impregnera skivan varje år med såpa. Minns inte hur länge det skulle ligga, men det brukar få vara en halvdag eller så.

Har även marmor runt spisen och där blir ju ibland fett, sås och annat bortglömt över natten, inga problem med det heller.

Har spillt svartvinbärssaft, hallon, kaffe och rödvin som har stått över natten, inte heller vart några problem. Ni vet - små barn, frukost och kvällsmat. Inte alla fläckar som åker med när man svabbar av bänken och håller koll på Tarzan och Banane samtidigt :)

Om man skulle få sånna där ringar som dem hade på bilden, så ska dem gå att slipa bort. Har själv aldrig gjort det utan bara läst om det när jag hade den lilla rostincidenten.

Vår skiva är dock matt och inte blänkande.

M
Nej ursäkta - inte ättika. Gjorde en bikarbonatspasta på bakpulver och vatten som fick ligga en stund.

M
Sen måste jag ju erkänna, den är inte perfekt om man synar den noga, men jag gillar den ändå!

Nu är den inte grovrengjord eller impregnerad på länge, se bild.

• Närbild på en oimpregnerad marmorbänkskiva som inte är grovrengjord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Jag tycker det ser bra ut. Dock nappar inte frugan på det så det blir silestone

• Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
M
Man får inte alltid som man vill :D

S
Jag sitter och räknar o räknar på kostnaden för att uppgradera. Det blir ju av vår buffert som vi nu naggar... Det känns inte bra alls... Dessutom blir belåningsgraden högre och högre.... Hmm det börjar bli för mycket pengar över huvud taget...

Ska prata homogenlaminat med frugan...

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.