Mikael_L
Arnodt skrev:
Servisledningen till vårt fasadskåp med elmätare har kombinerad nolla och jord, så kallad PEN.
Det är som sagt, en 3x10 mm2 + 10 mm2 PEN(mantelfläta). Så vi har TN-C system till fasadskåpet.
Men 4x6 + 6 mm2 mellan första centralen och till garaget då?

Mikael_L,

Jag vet inte om elkabeln mellan första elcentralen och garagets elcentral är 6 eller 10 mm2, som redan tidigare har nämnts. Jag har för mig, när jag tittade, att ledararna var flertrådiga och inte enkeltrådiga. Vore de enkeltrådiga, kan man ju enkelt mäta diametern med skjutmåttet, och se vilken tvärsnittsarea de har. Och allt tvivel huruvida de är 6 eller 10 mm2 skulle falla bort. Någon ev märkning på den korta elkabelstumpen, ca 0,5 m) som är synlig i garaget kan inte ses.

Redigerat:
Arnodt skrev:
GK100,

sedan är det troligen av betydelse om PEN-ledaren är av koppar eller av aluminium för kravet att minst 10 mm2 PEN-ledare.
Våra ledningar i hus och garage är alla av koppar. Om en PEN-ledare är av aluminium krävs troligen ännu grövre PEN-ledare är 10 mm2?
Där kommer en annan regel in av liknande skäl dvs mekaniska. Aluminium är tex känsligt för brott och även lite kinkigare med oxid osv därför är generella minsta area för kablar där 16 mm2. Räknar du in den lite sämre ledningsförmågan ligger det då likvärdigt 10 mm2 koppar.

Dock är de billigare och lättare så vid grövre kablar är de vanligast och ersätter ofta koppar vid större dimensioner än Cu 16 mm2.

Mikael_L
Arnodt skrev:
Mikael_L,

Jag vet inte om elkabeln mellan första elcentralen och garagets elcentral är 6 eller 10 mm2, som redan tidigare har nämnts. Jag har för mig, när jag tittade, att ledararna var flertrådiga och inte enkeltrådiga. Vore de enkeltrådiga, kan man ju enkelt mäta diametern med skjutmåttet, och se vilken tvärsnittsarea de har. Och allt tvivel huruvida de är 6 eller 10 mm2 skulle falla bort. Någon ev märkning på den korta elkabelstumpen, ca 0,5 m) som är synlig i garaget kan inte ses.
OK, men det är åtminstone 4 ledare plus en koncentrisk ledare som agerar skyddsjord (skärm, typ)?

edit:
Du har ju redan skrivit så i ditt första inlägg, så jag behöver ju inte fråga igen. :o

Men då ska den blå ledaren och skyddsjorden (kopparflätan, som får gul/grön PVC-slang påträdd eller ev lindas med gul/grön tape) anslutas till samma skena som inkommade PEN i matande central.

Då är det sen från denna punkt ett TN-S-system med separat nolla och skyddsjord, dvs även kabeln till garaget är TN-S.
Då får aldrig mer PE och N kopplas ihop efter denna punkt. Men det föreligger inte heller något generellt krav på minst 10mm2 på någon PEN-ledare, då PEN inte längre kommer finnas.

I garaget ska det alltså inte vara någon kontakt mellan PE och N-skena, nollskruven ska avlägsnas. Och genom JFB går nollan och faserna, medan PE går direkt obruten till PE-skenan.
OBS, PE går oavbrutet. :)

Redigerat:
tommib
Lurigt. FKKJ finns ju men är väl inte så vanlig? Dessutom verkar den bara förekomma i grövre dimensioner. N1XV och liknande har ju inte en koncentrisk ledare.

Mikael_L
FKKJ finns i dimensioner ner till 2,5mm2 men är rätt ovanliga, oftast brukar man dra EKKJ upp till och med 10 mm2 för att sedan gå över till FKKJ när man når 16 mm2. Att man inte använder FKKJ på dom klenare kablarna har berott på att EKKJ har varit billigare än motsvarande FKKJ

Omvänt kan man ju försöka hitta 16 mm2 EKKJ det är främst hanterbarheten som skapat den olika efterfrågan kring EK eller FK i kablar vid de olika areorna. Liknande har en avveckling skett av prima sorter koppar för kablar där en EK 6-10 mm2 nutid hårdvalsad icke efterbehandlad tråd med olika legeringar knappast är hanterbara i mindre utrymmen.

tommib
Jo, det är pga allt ovan som jag skrev att det var lurigt. TS har angett att det är en kabel med koncentrisk ledare samt fyra innerledare modell FK (tror hen). Det blir för mig en FKKJ (eller AKKJ, men det kan nog uteslutas direkt). Med tanke på installationen i ett normalt hus och att det är gjort 2007 så har jag lite svårt att förstå varför man skulle valt FKKJ givet att dimensionen är 6 eller 10 kvmm. I de klenare dimensionerna är EKKJ biligare och N1XV/RV-K mer lätthanterliga. I de grövre dimensionerna, >16kvmm, kan FKKJ vara ett alternativ men varför skulle man dragit en så grov kabel där?

Det kan naturligtvis vara så att någon hade en billig stump över men det är ändå lite lurigt (tycker jag).

Sen är ju allt detta en rent akademisk diskussion. Det blir jättebra med RK6 för att koppla i den lilla centralen och som tidigare sagts kommer en 25A JFB fungera utmärkt om huvudsäkringarna är D2-gänga.

Redigerat:
Mikael_L,

så är det, nämligen att skärmen på elkabeln till garage-elcentralen är tvinnad och en gröngul slang har trätts även den, och förbundits med PE-skenan i garage-elcentralen.
Men, jag tror att nollskruven finns kvar. Dvs den skruv som gör elektrisk förbindelse mellan nolla och jord. Det står till och med på elcentralen "Drag till nollskruven ordentligt". Det står så på den för att den agerade tidigare den enda elcentral i boningshuset. Elektrikern kan ha slarvat där. det händer faktiskt att yrkesmän missar saker ibland.
El drogs nog in i boningshuset(sommarstuga) gissningsvis ca 1970.

Redigerat:
Mikael_L
Arnodt skrev:
Mikael_L,

så är det, nämligen att skärmen på elkabeln till garage-elcentralen är tvinnad och en gröngul slang har trätts även den, och förbundits med PE-skenan i garage-elcentralen.
Men, jag tror att nollskruven finns kvar. Dvs den skruv som gör elektrisk förbindelse mellan nolla och jord. Det står till och med på elcentralen "Drag till nollskruven ordentligt". Det står så på den för att den agerade tidigare den enda elcentral i boningshuset.
Elektrikern kan ha slarvat där. det händer faktiskt att yrkesmän missar saker ibland.
Ja egentligen skulle nollskruven bort.

Men innan man rör något sådant måste man kolla i matande ände för säkerhets skull att både PE och N är ordentligt anslutna. Annars blir det otrevligt.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Jag får tacka forumsmedlemmarna för en mycket intressant (och lärorik) diskussion. Jag studerade elteknik i slutet av 1970-talet, så jag vet litet om el, men nya regler känner jag inte till. Jag skall kolla upp ordentligt hur det ser ut i garage-elcentralen och i elcentralen i boningshuset.

Redigerat:
GK100,
du nämner att det skulle vara kopparns mekaniska hållfasthet, som skulle vara anledning till att kravet, som infördes för ca 20 år sedan, att en PEN-ledare inte får vara klenare än 10 mm2. Jag funderarde över detta under tiden gåslevern smältes efter nyårsfesten. Men mekaniska hållfastheten för koppar för en flertrådig ledare är väl större än för en enkeltrådig, vid samma totala tvärsnittsarea.
Alltså, om nu strömmen genom PEN-ledaren vid 3-fas-snedlast inte skulle ha någon betydelse för hur grov en PEN-ledare skall vara. Vid krav om minsta PEN-ledare borde då även rimligen anges om enkeltrådig eller flertrådig ledare avses, tycker jag. Alltså om det nu enbart skulle vara den mekanisk hållfastheten, som skulle vara anledningen till minimum 10 mm2 koppar PEN-ledare.

Nollskruven kan mycket väl sitta kvar men den kanske är utskruvad så den inte gör kontakt.
Att koppla med 10 kvadrat i den lilla centralen brukar bli brottningsmatch, får man använda 6 så gör man.

Protte

Mikael_L
Arnodt skrev:
GK100,
du nämner att det skulle vara kopparns mekaniska hållfasthet, som skulle vara anledning till att kravet, som infördes för ca 20 år sedan, att en PEN-ledare inte får vara klenare än 10 mm2.
Jag tror inte det rör kopparns mekaniska hållfasthet, inte endast i alla fall. Utan förbandets hållfasthet, att det blir trygg elektrisk kontakt, även över tid.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.