Fått sån fin hjälp tidigare med alla korkade frågor jag lyckas ställa, så ger det ett nytt försök med detta projekt😊
På denna yta kommer jag att anlägga ett växthus på ca 6kvm. Det är för hobbyodling sommar och vår, av aluminium med säkerhetsglas.
Skulle gärna vilja ha marksten eller tegel som golv i detta hus, och undrar hur jag ska gå tillväga? Som ni ser på bilderna är det just nu en gammal markduk efter vårt föregående växthus med jord och grus ovanpå.
Vore tacksam för hur jag ska gå tillväga, och vad jag ska ha för sorts lager (och i vilken ordning)?
(T.ex)?
Växthus
Marksten
Stenmjöl
Grus
Markduk
På denna yta kommer jag att anlägga ett växthus på ca 6kvm. Det är för hobbyodling sommar och vår, av aluminium med säkerhetsglas.
Skulle gärna vilja ha marksten eller tegel som golv i detta hus, och undrar hur jag ska gå tillväga? Som ni ser på bilderna är det just nu en gammal markduk efter vårt föregående växthus med jord och grus ovanpå.
Vore tacksam för hur jag ska gå tillväga, och vad jag ska ha för sorts lager (och i vilken ordning)?
(T.ex)?
Växthus
Marksten
Stenmjöl
Grus
Markduk
Bästa svaret
W
Walle_skåne
Verktygstokig
· Österlen
· 52 inlägg
Walle_skåne
Verktygstokig
- Österlen
- 52 inlägg
Beroende på nuvarande underlag skulle jag lagt bergkross 0/32 0/16 eller0/18, paddat två gånger och fått den plant, markduk med lite överskott så det inte blir för lite (hellre för mycket än för lite) stenmjöl 0/2 eller 0/4 paddat det två gånger och plana av, innan du lägger plattorna tar du en rak bräda (om du inte har tillgång till den utrustningen som man har när man jobbar med det) och ett vattenpass och drar av det på en och samma gång. Sedan lägger du plattorna. Använd gummiklubba att slå ner plattorna med om dom är ojämna. Tänk på att fogsand är viktigt att använda, finns på dom flesta bygghandlar och lokalföreningar.ELantagonism skrev:
Fått sån fin hjälp tidigare med alla korkade frågor jag lyckas ställa, så ger det ett nytt försök med detta projekt😊
(T.ex)?
Växthus
Marksten
Stenmjöl
Grus
Markduk
Lycka till!
Tack så mycket för utförligt svar!!W Walle_Norrland_Skåne skrev:Beroende på nuvarande underlag skulle jag lagt bergkross 0/32 0/16 eller0/18, paddat två gånger och fått den plant, markduk med lite överskott så det inte blir för lite (hellre för mycket än för lite) stenmjöl 0/2 eller 0/4 paddat det två gånger och plana av, innan du lägger plattorna tar du en rak bräda (om du inte har tillgång till den utrustningen som man har när man jobbar med det) och ett vattenpass och drar av det på en och samma gång. Sedan lägger du plattorna. Använd gummiklubba att slå ner plattorna med om dom är ojämna. Tänk på att fogsand är viktigt att använda, finns på dom flesta bygghandlar och lokalföreningar.
Lycka till!
Vad är meningen med den raka brädan och vattenpasset där i slutet, är det för att få
Till en jämn yta för markstenen?
Och angående lager: nedifrån och uppåt
Bergkross och padda
Markduk ovanpå grus
Stenmjölet och padda
Marksten
Stämmer det?
W
Walle_skåne
Verktygstokig
· Österlen
· 52 inlägg
Walle_skåne
Verktygstokig
- Österlen
- 52 inlägg
Ja det är för att få jämn yta till plattorna.ELantagonism skrev:
Ja det stämmer, bergkross och padda först och markduken ska vara ovanpå bergkross sedan stenmjöl och padda
Spontat låter det något överdrivet. Jag tog bort några cm grässvål, jämnade av underlaget och la stenplattor, sedan byggde jag ett växthus liknande det du nämner. Det fungerar bra. Man behöver inte gräva ner plast inför varenda litet bygge.
Blir det inte risk att växthuset rör sig/skadas då? Kommer visserligen gjuta sockeln i cementrör så det bör bli stabilt ändå🤔D Daniel 109 skrev:
Det beror ju lite på vad som finns under. Men dessa växthus är inte särskilt känsliga.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Isolerad golv till uterum/växthus
Utbyggnad och tillbyggnad -
Renoverar växthus: Var hittar jag bättre stöd till glaspartier?
Växthus -
Fog till tegelgolv i växthus
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Vad ska jag välja för trävirke till mitt växthus/orangerie
Växthus -
Har lagt marksten till växthus, men...
Växthus