19 183 läst ·
15 svar
19k läst
15 svar
Markskruv eller jordborr och betongplint
Sida 1 av 2
Hej,
Ska bygga ca 60m2 trädäck i vår/sommar och är i valet mellan att köra med markskruv (700 el. 900mm lång från Jula) eller hyra jordborr och sätta betongplintar. Kommer sätta 95x95 stolpar i plintarna att fästa bärlinan i. Yttre plintraden kommer vara i en slänt.
Vill gärna spara tid, om möjligt, på detta moment men vill ju inte kompromissa med stabilitet. Då får det hellre ta lite längre tid.
Vad är erfarenhet här på forumet, är markskruv en stabil grundkonstruktion?
Är det lätt att få ner i jorden?
Är det lätt att få rakt, både så att skruven är i våg och i linje med övriga? Linje borde vara ganska lätt men betongplintar känns ju lättare att justera.
Är det 2m mellan skruvarna, precis som för plintar?
Ska bygga ca 60m2 trädäck i vår/sommar och är i valet mellan att köra med markskruv (700 el. 900mm lång från Jula) eller hyra jordborr och sätta betongplintar. Kommer sätta 95x95 stolpar i plintarna att fästa bärlinan i. Yttre plintraden kommer vara i en slänt.
Vill gärna spara tid, om möjligt, på detta moment men vill ju inte kompromissa med stabilitet. Då får det hellre ta lite längre tid.
Vad är erfarenhet här på forumet, är markskruv en stabil grundkonstruktion?
Är det lätt att få ner i jorden?
Är det lätt att få rakt, både så att skruven är i våg och i linje med övriga? Linje borde vara ganska lätt men betongplintar känns ju lättare att justera.
Är det 2m mellan skruvarna, precis som för plintar?
Produkter som diskuteras: "Markskruv"
Markskruv Twister M12 GroundPlug
För altaner och andra platta konstruktioner
436 kr inkl moms
399 kr
Läs mer
Är du 100 på vad du har i marken?
jag trodde jag var 100 men stötte på berg, sten och bumlingar.
sten får man bort med lite jobb, bumlingar fick vi ta grävarn och berg får man gjuta på.
men hur gör man med skruven? Visst kan man flytta runt lite men har man sten och bumlingar som utfyllnad så är det ju kört. Och man kan inte flytta runt hur mycket som helst heller.
jag trodde jag var 100 men stötte på berg, sten och bumlingar.
sten får man bort med lite jobb, bumlingar fick vi ta grävarn och berg får man gjuta på.
men hur gör man med skruven? Visst kan man flytta runt lite men har man sten och bumlingar som utfyllnad så är det ju kört. Och man kan inte flytta runt hur mycket som helst heller.
Markskruven funkar även om du har lite sten. Men är stenen av större storleken så går det inte. Visst kan man flytta runt lite men det är otroligt tidsödande och meckande om du hela tiden får göra det. En fördel med markskruven är att de är lätta att justera så man hamnar i våg. Om du vet att du har en del sten i marken så skulle jag valt plintar/gjutna egna.
Då han ändå ska sätta stolpe så spelar nivåskillnad ingen roll.Silver78 skrev:
Markskruven funkar även om du har lite sten. Men är stenen av större storleken så går det inte. Visst kan man flytta runt lite men det är otroligt tidsödande och meckande om du hela tiden får göra det. En fördel med markskruven är att de är lätta att justera så man hamnar i våg. Om du vet att du har en del sten i marken så skulle jag valt plintar/gjutna egna.
Är hyfsat säker på att det inte ligger några riktigt stora stenar där. Byggde nytt för ca 2 år sedan. Tomten lutade så det blev en hel del massor som flyttades. Inga stora stenar dök upp så jag känner mig relativt trygg i att det är ok. Vet också att berget är en bit ner från den geotekniska undersökningen.
Silver78 skrev:
Då borde ett långt betongborr funka hyfsat.Silver78 skrev:
Jag har julas. Det beror lite på vad du hade tänkt att ha för belastning på altanen. Om du ändå går i tankarna att hyra en jordborr för ändamålet så får du en stabilare lösning med plintar. Nu vet jag inte din marktyp. Men för mig gick det tungt och jag fick förborra. Balkskon är lite vek men om du använder en bit regel som passar däremellan som du skruvar fast i balkskon så har du regeln att använda som hävert och sen är bara att gå i cirklar för att få ned skruven.S Skåning82 skrev:
Har precis satt ett gäng, verkar stabila. Nu har jag sandjord så det var en dans på rosor att skruva ner. Förborrade ändå med ett 25mm borr för att den skulle gå rakt, vet inte om det behövdes egentligen i mitt fall.S Skåning82 skrev:
Prova södra Gotland där jag har mitt landställe. Med facit i hand hade jag sparat en sådär 2 dagar och gjort plintar istället. Inte en dans på rosor.JA”Snabbe” skrev:
Tanken är ju ett vanligt trädäck ca 60 cm högt. Inget tak planerat ännu men man vet aldrig framöver. Har kompisar som köpt ett lätt paviljongtak i trä som de satt upp, så det skulle kunna vara en grej redan nu. Skulle nog säga ganska normal belastning.Silver78 skrev:
Jag har julas. Det beror lite på vad du hade tänkt att ha för belastning på altanen. Om du ändå går i tankarna att hyra en jordborr för ändamålet så får du en stabilare lösning med plintar. Nu vet jag inte din marktyp. Men för mig gick det tungt och jag fick förborra. Balkskon är lite vek men om du använder en bit regel som passar däremellan som du skruvar fast i balkskon så har du regeln att använda som hävert och sen är bara att gå i cirklar för att få ned skruven.
Verkar variera i hur tungt det är att driva ner dem, beror såklart på marken. Kan köpa hem en skruv efter jobbet i morgon och köra ett test. Har lite sandblandad jord.
Är balkskon klen enbart för vridning när man skruvar? Kommer ju montera stolparna med ca 10mm glipa under så att de inte suger vatten. Då vill man ju inte att skon är så pass klen att den viker sig med tiden.
Nä. Den viker sig lite när man får ta i. Men skruvar man och har någon skruv i på vardera sidan i bjälken man använder som hävert så är det lugnt. Nedåt är grymt. Kör lite syll om du vill. Men det är ju inte betong som suger vatten åt trätS Skåning82 skrev:Tanken är ju ett vanligt trädäck ca 60 cm högt. Inget tak planerat ännu men man vet aldrig framöver. Har kompisar som köpt ett lätt paviljongtak i trä som de satt upp, så det skulle kunna vara en grej redan nu. Skulle nog säga ganska normal belastning.
Verkar variera i hur tungt det är att driva ner dem, beror såklart på marken. Kan köpa hem en skruv efter jobbet i morgon och köra ett test. Har lite sandblandad jord.
Är balkskon klen enbart för vridning när man skruvar? Kommer ju montera stolparna med ca 10mm glipa under så att de inte suger vatten. Då vill man ju inte att skon är så pass klen att den viker sig med tiden.