56 859 läst ·
28 svar
57k läst
28 svar
Markskruv återkoppling.
En skruv med en U-gaffel avsedd för att lägga en regel i och som är ca 66mm i diameter och 865mm lång och som skruvas ner i halvdålig mark (varken bra eller direkt dålig mark) klarar ca 1,1 ton i tryck uppifrån.huggan skrev:
Vet inte vad en plint klarar av men det birde räcka till många olika användningsområden.
Sen finns det ju olika skruvar som klarar andra och betydligt mer laster.
Exempel skruven jag skrev om är den skruven som är absolut vanligast och bland de minsta skruvarna.
Ja precis, 1,1 ton är inte mycket när man pratar tex en altan. Vill du ha bärlinor på 3 m avstånd måste markskruven sättas med cc 1 m och detta om man inte ska ha tak eller isolering. Dock ändå en bra produkt.verktygsgurun skrev:En skruv med en U-gaffel avsedd för att lägga en regel i och som är ca 66mm i diameter och 865mm lång och som skruvas ner i halvdålig mark (varken bra eller direkt dålig mark) klarar ca 1,1 ton i tryck uppifrån.
Vet inte vad en plint klarar av men det birde räcka till många olika användningsområden.
Sen finns det ju olika skruvar som klarar andra och betydligt mer laster.
Exempel skruven jag skrev om är den skruven som är absolut vanligast och bland de minsta skruvarna.
Vi ska sätta upp ett staket tillsammans med grannen och jag pratade med ett markskruvsbolag igår. De vill ha 750 kr inkl. moms per skruv. Det blir alltså snabbt dyrt.
Ville inte starta en ny tråd, men saknar den egentliga återkopplingen här. Är TS fortfarande nöjd? Fick du flera olika priser eller har priserna gått upp väldigt på sista tiden?
Ville inte starta en ny tråd, men saknar den egentliga återkopplingen här. Är TS fortfarande nöjd? Fick du flera olika priser eller har priserna gått upp väldigt på sista tiden?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Intressant!K Kallebo skrev:
Vad var det för företag?
Jag vill ha ett par/ett fåtal markskruv monterade till en förstuga,
och inser att jag inte mäktar med det själv.
PM:a mig gärna om du inte vill skriva ut företagsnamnet här.
Kan det vara sluta gräv? Dom brukar köra 750 per skruv, samt att vissa kör etsbleringsavgift på 1500 också.K Kallebo skrev:Vi ska sätta upp ett staket tillsammans med grannen och jag pratade med ett markskruvsbolag igår. De vill ha 750 kr inkl. moms per skruv. Det blir alltså snabbt dyrt.
Ville inte starta en ny tråd, men saknar den egentliga återkopplingen här. Är TS fortfarande nöjd? Fick du flera olika priser eller har priserna gått upp väldigt på sista tiden?
Skulle rekomendera Julas markskruv som heter jordankare och kostar mellan 99-199 beroende på vilken dimension ni ska ha på staketet, funkar definitivt bra för ett staket. Ett bra pris om man ska göra jobbet själv iaf
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Skruva ner dom själv med hjälp av ett järnspett. Det tar 15-20 minuter per skruv och så behöver du inte gå till gymmet på två veckor efter.K Kallebo skrev:Vi ska sätta upp ett staket tillsammans med grannen och jag pratade med ett markskruvsbolag igår. De vill ha 750 kr inkl. moms per skruv. Det blir alltså snabbt dyrt.
Ville inte starta en ny tråd, men saknar den egentliga återkopplingen här. Är TS fortfarande nöjd? Fick du flera olika priser eller har priserna gått upp väldigt på sista tiden?
Vi har extremt jobbig mark som består av lerblandad grus full med stora stenar. Jag kan inte ens få ner ett spett..
Det var sluta gräv som givit offerten och de hade även en etableringskostnad på en dryg tusenlapp.. Den äts dock snabbt upp av plintkostnaden.
Att ta hit en grävare känns som ett mer prisvärt alternativ, men då kommer delar av gräsmattan bli förstörd..
Det var sluta gräv som givit offerten och de hade även en etableringskostnad på en dryg tusenlapp.. Den äts dock snabbt upp av plintkostnaden.
Att ta hit en grävare känns som ett mer prisvärt alternativ, men då kommer delar av gräsmattan bli förstörd..
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Aha, finns alltså i Halmstad, inte långt härifrån.
Tack Kallebo!
Tack Kallebo!
För två år sedan skruvade jag ner 4st Julaskruvar till en klätterställning.K Kallebo skrev:Vi har extremt jobbig mark som består av lerblandad grus full med stora stenar. Jag kan inte ens få ner ett spett..
Det var sluta gräv som givit offerten och de hade även en etableringskostnad på en dryg tusenlapp.. Den äts dock snabbt upp av plintkostnaden.
Att ta hit en grävare känns som ett mer prisvärt alternativ, men då kommer delar av gräsmattan bli förstörd..
Vi har också riktigt jobbig mark, sprängsten med 20cm jord på.
Köpte ett 90cm 36mm borr och förborrade med, var ändå jobbigt att få ner skruven, men de sitter bra nu.
Blir rätt dyrt (men kul) att köpa utrustning för att förborra hålen. Stötte du på någon större sten eller hade du tur och kunde sätta alla skruvar precis där du ville?Peter2400 skrev:
Synd att maskinen och borret kostar ett antal tusen tillsammans annars hade man kunnat testa, nu är det frågan om jag vågar chansa
Det är bara sten en bit ner, men många mindre stenar spräckte jag nog, borrade även ett hål rakt igenom en större sten, svårt att få igenom hela skruven där.K Kallebo skrev:
Men på något sätt hamnade alla skruvar rätt, klätterställningen var redan byggd, så det var tvunget att hamna rätt.
Om du bott närmre gbg så kunde du lånat min utrustning för en mindre summa.
Hej
Hus utmed Hanöbukten nära stranden. Bara sand, överallt. Också lite orolig för markskruv. Tänkte gräva plint till 100 m2 däck. Bygghandlaren tyckte det var galet. Vågar man på markskruv? Stavrex är deras förslag.
Vilken längd tror du behövs?
Tack för tips o råd.
Hus utmed Hanöbukten nära stranden. Bara sand, överallt. Också lite orolig för markskruv. Tänkte gräva plint till 100 m2 däck. Bygghandlaren tyckte det var galet. Vågar man på markskruv? Stavrex är deras förslag.
Vilken längd tror du behövs?
Tack för tips o råd.
Lite nyfiken, vilket alternativ? O hur blev det?G Ganska händig skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
