56 859 läst ·
28 svar
57k läst
28 svar
Markskruv återkoppling.
Sida 1 av 2
Lovade att återkomma med information angående markskruv i en annan tråd men nu hittar jag den inte.
Här kommer lite återkoppling iaf angående markskruv.
Kan börja med att säga att jag kommer aldrig mer slita med att gräva plintar! Fick i tisdags skruvat ner 62 markskruv på en tomt som ligger nära havet och var lite orolig att det inte skulle sitta så bra pga sjösand. Behövde inte vara det minsta orolig för j-vlar vad dessa satt hårt ! Helt orubbliga ! Trodde aldrig att en sån skruv kunde sitta något så fantastiskt hårt.
Hade två olika skruv en modell för bärlinor till ett trädäck och en modell för staket. Staketmodellen hade 95mm mellan gafflarna och hade längre gaffel.
De tog ca 5-6 timmar för två gubbar att skruva i dessa 62 skruven. Skruven till trädäcket satte de med laser för att få in höjden men då ett varv med skruven motsvarar 3cm i höjd går det inte att justera höjden in exakt utan man får justera in bärlinorna mer exakt vid montage av dessa.
Jag är grymt nöjd med resultatet kan jag meddela.
Här kommer lite återkoppling iaf angående markskruv.
Kan börja med att säga att jag kommer aldrig mer slita med att gräva plintar! Fick i tisdags skruvat ner 62 markskruv på en tomt som ligger nära havet och var lite orolig att det inte skulle sitta så bra pga sjösand. Behövde inte vara det minsta orolig för j-vlar vad dessa satt hårt ! Helt orubbliga ! Trodde aldrig att en sån skruv kunde sitta något så fantastiskt hårt.
Hade två olika skruv en modell för bärlinor till ett trädäck och en modell för staket. Staketmodellen hade 95mm mellan gafflarna och hade längre gaffel.
De tog ca 5-6 timmar för två gubbar att skruva i dessa 62 skruven. Skruven till trädäcket satte de med laser för att få in höjden men då ett varv med skruven motsvarar 3cm i höjd går det inte att justera höjden in exakt utan man får justera in bärlinorna mer exakt vid montage av dessa.
Jag är grymt nöjd med resultatet kan jag meddela.
Produkter som diskuteras: "Markskruv"
Markskruv Twister M12 GroundPlug
För altaner och andra platta konstruktioner
436 kr inkl moms
399 kr
Läs mer
Jag tror att de går att skruva ner själv men risken finns att man skruvar upp grus/material istället för att man skruvar ner skruven. Man bör nog lägga på lite tryck uppifrån när man skruvar ner dem.MathiasS skrev:
De spm gjorde det hade en stor borrhammare med ett långt borr och förborrade alla hål, sen skruvade de i dem lite för hand och skruvade de ner dem med en maskin som var grymt nerväxlad. Jag sprayade i marken innan var jag ville ha dem samt talade om i vilken riktning gaffeln skulle stå sen gjorde de resten. Betalade 400:- per skruv inkl montering innan ROT.
Skall ta lite bilder.
Ok. Man tycker ju att det borde gå att göra på liknande sätt själv - förborra och sedan lägga tyngd på + vrida med "förlängningsarm"
Googlar man markskruv finns det mycket bilder att titta på.
Tur att jag har 6 plintar ståendes till sista delen av altanen, annars hade jag nog blivit tvungen att prova ett par skruvar....
Googlar man markskruv finns det mycket bilder att titta på.
Tur att jag har 6 plintar ståendes till sista delen av altanen, annars hade jag nog blivit tvungen att prova ett par skruvar....
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hej, den "gamla" tråden är denna:
http://www.byggahus.se/forum/refere...renorer/231569-slutagrav-och-markskruvar.html
Jag kollade just och det finns ett stockholmsföretag som annonserar om markskruv på Blocket:
http://www.blocket.se/stockholm/Markskruven_som_ersatter_betongplint_47929788.htm
De tar 475 kr/st, men det framgår inte tydligt om de är inklusive montering.
En betongplint kostar 70 kr på Byggmax.
Tid är pengar, men hur lång tid tar det att gräva ner en plint?
Och ja, det vore kul med en bild innan däcket kommer på
http://www.byggahus.se/forum/refere...renorer/231569-slutagrav-och-markskruvar.html
Jag kollade just och det finns ett stockholmsföretag som annonserar om markskruv på Blocket:
http://www.blocket.se/stockholm/Markskruven_som_ersatter_betongplint_47929788.htm
De tar 475 kr/st, men det framgår inte tydligt om de är inklusive montering.
En betongplint kostar 70 kr på Byggmax.
Tid är pengar, men hur lång tid tar det att gräva ner en plint?
Och ja, det vore kul med en bild innan däcket kommer på
Dessa skruvar kan alltså ersätta plintar där man inte har risk för tjälskjutning och plattor på mark? Eller är det någon info som jag missat.
Detta är det enda som finns på hemsidan angående tjälskjutning, och det känns ju inte seriöst.
"Längden på skruven är förstås avgörande. Enligt våra monteringar och uträkningar av konstruktör så ska inget hända. Detta p.g.a. att skruven inte är så bred och tjälen inte får anlag på en så stor yta. Vi satte de första för 3 år sedan och de står fortfarande kvar i samma höjd."
Detta är det enda som finns på hemsidan angående tjälskjutning, och det känns ju inte seriöst.
"Längden på skruven är förstås avgörande. Enligt våra monteringar och uträkningar av konstruktör så ska inget hända. Detta p.g.a. att skruven inte är så bred och tjälen inte får anlag på en så stor yta. Vi satte de första för 3 år sedan och de står fortfarande kvar i samma höjd."
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Om man vill hålla på och skruva kan man väl borra sina plinthål.KnockOnWood skrev:Hej, den "gamla" tråden är denna:
[länk]
Jag kollade just och det finns ett stockholmsföretag som annonserar om markskruv på Blocket:
[länk]
De tar 475 kr/st, men det framgår inte tydligt om de är inklusive montering.
En betongplint kostar 70 kr på Byggmax.
Tid är pengar, men hur lång tid tar det att gräva ner en plint?
Och ja, det vore kul med en bild innan däcket kommer på![]()
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Fördelen om man som jag faktuerar sin arbetstid så blir totalkostnaden billigare med skruv än vanlig plint eller borrat hål och gjuten plint.
Det skall grävas, köras bort massor, köras fram makadam, köra in plintar återfylla eller stå och blanda betong mm mm. Sen är det bekvämt och man skall ju hålla ett helt arbetsliv också. I mitt fall behövde jag ha ner över 60 plintar så gräva hade jag ingen lust med. Skall jag ha enstaka plintar hemma hos mig själv kanske jag hade tagit vanliga färdiggjutna betongplintar. Men det får avgöras från fall till fall.
Det skall grävas, köras bort massor, köras fram makadam, köra in plintar återfylla eller stå och blanda betong mm mm. Sen är det bekvämt och man skall ju hålla ett helt arbetsliv också. I mitt fall behövde jag ha ner över 60 plintar så gräva hade jag ingen lust med. Skall jag ha enstaka plintar hemma hos mig själv kanske jag hade tagit vanliga färdiggjutna betongplintar. Men det får avgöras från fall till fall.
Hej!
Jag hade tänkt att göra ett tralldäck med hjälp av markskruvar....dock vet jag inte vilket mått som krävs mellan skruvarna på bärlinan. Jag hade tänkt använda mig av 45x145 imprignerat och 600cc mellan bärlinorna. Någon som vet eller kanske har något bra mått att återkomma med? Jag vill ju inte att det ska svikta när man går på det och samtidigt vill jag inte att det drar iväg med en massa pengar i onödan!
Tacksam för ett svar!
Jag hade tänkt att göra ett tralldäck med hjälp av markskruvar....dock vet jag inte vilket mått som krävs mellan skruvarna på bärlinan. Jag hade tänkt använda mig av 45x145 imprignerat och 600cc mellan bärlinorna. Någon som vet eller kanske har något bra mått att återkomma med? Jag vill ju inte att det ska svikta när man går på det och samtidigt vill jag inte att det drar iväg med en massa pengar i onödan!
Tacksam för ett svar!
