Hej,
Jag har precis köpt ett litet hus som jag har tänkt att bo i permanent. Innan jag flyttar in vill jag ändra planlösningen för att kunna få plats med en tvättmaskin i det minimala badrummet. Jag tänker också slå ihop köket med matplatsen och göra hallen lite större så att jag får plats med en garderob.
Jag planerar att bo här resten av livet och vill därför försäkra mig om att jag inte gör något ogenomtänkt eller missar någon viktig detalj. Sovrumsdelen vill jag helst inte röra just nu.
Här är existerande och föreslagen planlösning. Alla konstruktiva synpunkter och förslag är välkomna.
Jag har precis köpt ett litet hus som jag har tänkt att bo i permanent. Innan jag flyttar in vill jag ändra planlösningen för att kunna få plats med en tvättmaskin i det minimala badrummet. Jag tänker också slå ihop köket med matplatsen och göra hallen lite större så att jag får plats med en garderob.
Jag planerar att bo här resten av livet och vill därför försäkra mig om att jag inte gör något ogenomtänkt eller missar någon viktig detalj. Sovrumsdelen vill jag helst inte röra just nu.
Här är existerande och föreslagen planlösning. Alla konstruktiva synpunkter och förslag är välkomna.
Tack för en bra synpunkt. Tanken var att köket kändes onödigt brett. Det blir ca 210 cm mellan spis och kyl/frys om jag låter väggen vara i stället för 150 cm om jag flyttar den. Är 150 cm för smalt?Cruzze skrev:
Hur skulle det bli om du kortar den inringade väggen och flyttar den närmare hörnet till altanen samt sätter en "L-vägg" som avslutning, mot hallen?
Jag skulle också fundera på att flytta badrumsväggen ännu längre mot köket, så att det blir 60 cm till skåp/diskbänk innan avslutningen mot hallen.
Såklart givet att inget är bärande och vatten/avlopp går att flytta.
Jag skulle också fundera på att flytta badrumsväggen ännu längre mot köket, så att det blir 60 cm till skåp/diskbänk innan avslutningen mot hallen.
Blir också trevligare att välkomnas av en vägg med tavla/byrå istället för att se kortsidan av skiljeväggen mellan kök och vardagsrum när man kommer in genom ytterdörenkashieda skrev:
Hur skulle det bli om du kortar den inringade väggen och flyttar den närmare hörnet till altanen samt sätter en "L-vägg" som avslutning, mot hallen?
Tack för bra förslag. Jag har gjort en L-vägg och det ser klart intressant ut. Vet inte om jag vill flytta badrumsväggen ännu mer då köksfönstret där. Vill helst inte flytta på det.kashieda skrev:
Köket känns väldigt utspritt och arbetstriangeln känns som om den blir halvkass hur du än ändrar väggen... Men beroende på mått mellan yttervägg /vrumsvägg så hade jag övervägt köksö.
Hade då flyttat upp badrumsväggen så att det är ca 65 cm kvar till fönstren (om det är omständligt att flytta/ta bort ett) och haft högskåp mot badrummet. Hade sedan haft en L-form, med bänk under fönstren och mot matplatsen. Sedan en köksö. Beroende på utrymme/bredd mått hade jag kanske bara kört med bänkskåp mot resterande köksinredning och sedan väggskåp mot väggen, så stt köksön blir cirka en meter djup.
Väggen mot vardagsrummet hade jag lämnat orörd.
En sådan planlösning ger en bättre arbetstriangel, en siktlinje från hallen rakt igenom huset och ett kök där man inte behöver gå igenom arbetsområdet för att komma till matplatsen.
Om du kan lägga in en inzoomad bild så att jag ser måtten på matplats/vrum/entre så kan jag skissa upp exakt hur jag menar
Tillägg: nu helt plötsligt var måtten tydligare när jag zoomade in 😂återkommer med skiss!
Hade då flyttat upp badrumsväggen så att det är ca 65 cm kvar till fönstren (om det är omständligt att flytta/ta bort ett) och haft högskåp mot badrummet. Hade sedan haft en L-form, med bänk under fönstren och mot matplatsen. Sedan en köksö. Beroende på utrymme/bredd mått hade jag kanske bara kört med bänkskåp mot resterande köksinredning och sedan väggskåp mot väggen, så stt köksön blir cirka en meter djup.
Väggen mot vardagsrummet hade jag lämnat orörd.
En sådan planlösning ger en bättre arbetstriangel, en siktlinje från hallen rakt igenom huset och ett kök där man inte behöver gå igenom arbetsområdet för att komma till matplatsen.
Om du kan lägga in en inzoomad bild så att jag ser måtten på matplats/vrum/entre så kan jag skissa upp exakt hur jag menar
Tillägg: nu helt plötsligt var måtten tydligare när jag zoomade in 😂återkommer med skiss!
Ja, det är källare, förutom under matplatsen. Den är tillbyggd och står på plintar.J Jarlsgård skrev:
Jag blev inspirerad av dina idéer och skissade lite själv. Tyckte det blev mycket bättre, men det blir flytt av både köksfönster och badrumsfönster i så fall.
Är det nåt som kräver bygglov kan kommunen ha synpunkter på tillgängligheten (spis o vask minst 80cm och max 120cm ifrån varandra sammansittande osv). Kan du göra allt utan bygglov kan du förstås göra som du vill.
Tack, det är värdefull information. Jag vet ännu inte om det kommer att kräva bygglov, men jag ska lägga det här på minnet.B Byggmarodören skrev:
Jag gillade den där, men det ser ut att bli väldigt svårt få in större möbler till vardagsrum/sovrum (om det inte är högt i tak o man kan lyfta dom över köksskåpen när man svänger runt)M Morganovic skrev: