9 242 läst ·
19 svar
9k läst
19 svar
Marksänd digital TV - vad händer?
MPEG4 kommer att börja sändas i marknätet redan 2009, så om man vill se dom "nya" kanalerna så bör man satsa på en mpeg4-mottagare, dom tillverkas redan i stor mängd eftersom en del länder tex norge varit förutseende nog att gå direkt på mpeg4 och skippa mpeg2.
Alla dom befintliga kanalerna som sänds idag kommer man troligen att kunna se med mpeg2 i minst fem år till, då har nog dom flesta hunnit byta ut sina boxar av andra skäl. Har man en tv med inbygg mpeg2-mottagare så är det ju inte värre än att köpa en mpeg4-box och koppla in via HDMI.
Sådana boxar kommer man givetvis att få gratis när man tecknar sig för abbonemang på dom nya kanalerna.
Alla dom befintliga kanalerna som sänds idag kommer man troligen att kunna se med mpeg2 i minst fem år till, då har nog dom flesta hunnit byta ut sina boxar av andra skäl. Har man en tv med inbygg mpeg2-mottagare så är det ju inte värre än att köpa en mpeg4-box och koppla in via HDMI.
Sådana boxar kommer man givetvis att få gratis när man tecknar sig för abbonemang på dom nya kanalerna.
info från robert
http://www.boxer.se/?page=1344
Måste alla byta ut sina boxar nu när man förbereder teknikskifte till MPEG-4?
För den som är nöjd med dagens utbud kommer de befintliga mottagarna att fortsätta fungera under flera år framåt. De som vill se denya kanalerna som fick tillstånd att från nästa år börja sända i MPEG4 behöver byta ut sin mottagare till en MPEG-4-mottagare. I god tid innan kanalerna börjar sända, kommer Boxer att börja sälja MPEG4-mottagare.
Vad gör man om man nyss köpt en platt-TV med inbyggd MPEG2-mottagare?
För inbyggda mottagare med en CA-slot finns konverteringsprodukter som gör att de kommer att kunna ta emot MPEG4-sändningar.
http://www.boxer.se/?page=1344
Måste alla byta ut sina boxar nu när man förbereder teknikskifte till MPEG-4?
För den som är nöjd med dagens utbud kommer de befintliga mottagarna att fortsätta fungera under flera år framåt. De som vill se denya kanalerna som fick tillstånd att från nästa år börja sända i MPEG4 behöver byta ut sin mottagare till en MPEG-4-mottagare. I god tid innan kanalerna börjar sända, kommer Boxer att börja sälja MPEG4-mottagare.
Vad gör man om man nyss köpt en platt-TV med inbyggd MPEG2-mottagare?
För inbyggda mottagare med en CA-slot finns konverteringsprodukter som gör att de kommer att kunna ta emot MPEG4-sändningar.
Min box är från -99, snart 10 år maoIngper skrev:Sedan ligger det som sagt en bra bit fram i tiden. Låt säga att de första börjar sända MPEG4 om ett par år, och den tidpunkt när parallellsändningen upphör ligger många år bort. 2015 har nämnts. Och vem sitter med en mer än fem år gammal digitalmottagare idag ? När den tiden kommer lär det nog ändå vara dags att byta "den gamla" burken av helt andra skäl också.
Btw så har Sony några modeller med mpeg4 redan idag och alla modeller de släpper i år kommer oxå ha det (första släppet i maj, W4000, sen kommer resten i höst)
Klicka här för att svara