9 242 läst ·
19 svar
9k läst
19 svar
Marksänd digital TV - vad händer?
Sida 1 av 2
Startar en tråd för att reda ut vad som händer med marksänd digital TV framöver.
Så här har jag uppfattat det hela:
-Mpeg2 kommer att bytas ut mot Mpeg4 (båda kommer att användas under en övergångsperiod)
-Man undersöker möjligheterna att börja använda VHF bandet
Mpeg2 till Mpeg4 betyder att alla fristånde boxar som enbart klarar mpeg2 måste bytas ut.
Är det någon som vet vad det innebär för TV-apparater med inbyggd box, blir de värdelösa också eller kommer det att räcka med att byta CA modul?
Angånde VHF så undrar jag nu om man lurat alla att enbart skaffa UHF antenn?
Jag var precis på väg att köpa och funderar nu på om jag ska ha en kombinerad VHF/UHF antenn trots allt.
Jag har tittat på en Digiality DA-6000 (http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=12870.htm) att sätta på vinden då den klarar både VHF och UHF. Någon som har erfarenheter av denna?
Så här har jag uppfattat det hela:
-Mpeg2 kommer att bytas ut mot Mpeg4 (båda kommer att användas under en övergångsperiod)
-Man undersöker möjligheterna att börja använda VHF bandet
Mpeg2 till Mpeg4 betyder att alla fristånde boxar som enbart klarar mpeg2 måste bytas ut.
Är det någon som vet vad det innebär för TV-apparater med inbyggd box, blir de värdelösa också eller kommer det att räcka med att byta CA modul?
Angånde VHF så undrar jag nu om man lurat alla att enbart skaffa UHF antenn?
Jag var precis på väg att köpa och funderar nu på om jag ska ha en kombinerad VHF/UHF antenn trots allt.
Jag har tittat på en Digiality DA-6000 (http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=12870.htm) att sätta på vinden då den klarar både VHF och UHF. Någon som har erfarenheter av denna?
Det kommer i en del fall att räcka med att byta CA-modul. Det beror till en viss del på TV:n vad den orkar med att koda av.
En kombinerad UHF/VHF-antenn kan vara att föredra som läget är nu.
Personligen tycker jag att politikerna och teknikerna betett sig på ett vansinnigt sätt som inte från början kunnat rita ut var vi skulle hamna. Att ideligen behöva byta boxar, moduler och antenner är ju inte precis billigt och särskilt smidigt.
En kombinerad UHF/VHF-antenn kan vara att föredra som läget är nu.
Personligen tycker jag att politikerna och teknikerna betett sig på ett vansinnigt sätt som inte från början kunnat rita ut var vi skulle hamna. Att ideligen behöva byta boxar, moduler och antenner är ju inte precis billigt och särskilt smidigt.
Det var nog mest tidningarna som överdrev, som vanligt.
När man läste det finstilta så framgick det väl att det är en massa år innan man behöver köpa någon ny box.
Om man inte är intresserad av de nya kanalerna då. Men de verkade inte vara något att ha direkt.
När man läste det finstilta så framgick det väl att det är en massa år innan man behöver köpa någon ny box.
Om man inte är intresserad av de nya kanalerna då. Men de verkade inte vara något att ha direkt.
CA-modulen har inget med komprimeringstekniken (MPEG) att göra. Den sysslar bara med kodningssystemet (Viaccess för marksänt). En CA-modul har ju t ex ingen funktion vid tittning på de fria kanalerna. Det kommer alltså inte gå att uppgradera genom byte av CA-modul. Inte på någon apparat.
Sedan ligger det som sagt en bra bit fram i tiden. Låt säga att de första börjar sända MPEG4 om ett par år, och den tidpunkt när parallellsändningen upphör ligger många år bort. 2015 har nämnts. Och vem sitter med en mer än fem år gammal digitalmottagare idag ? När den tiden kommer lär det nog ändå vara dags att byta "den gamla" burken av helt andra skäl också.
Många funderar på att välja en TV utan inbyggd digitalmottagare idag med den märkliga motiveringen att den ändå kommer bli värdelös när "omläggningen" kommer. Om man nu (mot förmodan) ändå gillar sin då "gamla" TV, så är det ju bara att ansluta en yttre mottagare DÅ med MPEG4 till den. Man har ju ändå sluppit en yttre låda under åren fram till dess, om man idag väljer en med inbyggd digitalmottagare (för MPEG2).
Ingen panik, alltså....;-)
Sedan ligger det som sagt en bra bit fram i tiden. Låt säga att de första börjar sända MPEG4 om ett par år, och den tidpunkt när parallellsändningen upphör ligger många år bort. 2015 har nämnts. Och vem sitter med en mer än fem år gammal digitalmottagare idag ? När den tiden kommer lär det nog ändå vara dags att byta "den gamla" burken av helt andra skäl också.
Många funderar på att välja en TV utan inbyggd digitalmottagare idag med den märkliga motiveringen att den ändå kommer bli värdelös när "omläggningen" kommer. Om man nu (mot förmodan) ändå gillar sin då "gamla" TV, så är det ju bara att ansluta en yttre mottagare DÅ med MPEG4 till den. Man har ju ändå sluppit en yttre låda under åren fram till dess, om man idag väljer en med inbyggd digitalmottagare (för MPEG2).
Ingen panik, alltså....;-)
Dessutom lär det komma CA-moduler med inbyggd DVB-T mottagare för HDTV, som sätts i uttaget på TV-apparaten.
Sedan ansluts den med en "kort" HDMI-kabel att sätta i lämpligt uttag.
Idag finns ännu bara sådana för Mpeg2, se http://smit.manufacturer.globalsour.../DVB-T-receiver/1003358749/DVB-T-Receiver.htm.
Sedan ansluts den med en "kort" HDMI-kabel att sätta i lämpligt uttag.
Idag finns ännu bara sådana för Mpeg2, se http://smit.manufacturer.globalsour.../DVB-T-receiver/1003358749/DVB-T-Receiver.htm.
Ser inte riktigt att detta skulle vara en MPEG2-kompatibel mottagare, snarare en vanlig IrDeto CA-modul för uppkodning (descrambling) passande DVB-T receivers.HobbeT skrev:
Signalen i PCMCIA-slot'en (CI) som modulerna sätts i är ju inte HF-signal (antennsignalen) utan digital basbandssignal. För att ta emot MPEG4, VHF o.s.v. krävs en ny tuner och det ser jag inte kan sitta i denna modul. Borde vara en antennkontakt någonstans i så fall.
Dessutom - var kommer HDMI in i bilden ? Modulen har, förutom PCMCIA-kontakten, ISO7816-interface, vilket är benämningen på den standard smartcard kommunicerar med.
Ur en antennteknikers memoarer:
Det är väl egentligen ingen som är lurad av att bara köpa en UHF-antenn. Det var ju det som var i ropet då och ingen visste att det skulle bli mer tv här. Själv som tekniker har jag själv sagt till kunder att nu rensar vi upp och slänger bort det gamla och sätter nya grejer. Visst, förhoppningsvis får man komma tillbaks till dessa kunder och sätta upp en VHF-antenn med. Och med en förstående tanke på att jag ej lurat dom. Det var som sagt så det såg ut då.
Men vem vet, alla verkar jaga frekvenser i det marknbundna nätet nu. Även mobiloperatörerna är på jakt efter utrymme i dessa master. T.ex Google påstod härförleden att man kunde knycka "mellanslattar" i frekvensbandet. Frekvensutrymme mellan kanalerna som är gjorda för att inte kanalerna ska störa varandra. http://www.plsatantenn.se/just.html Datum 20080325
Att få in Mpeg4 i en befintlig Mpeg2 mottagare jobbas det frebrilt på. Elektronikbranchen presenterade en nyhet inom området 2007-01-12 med en sådan CA-modul. http://www.elektronikbranschen.se/index.php?categoryid=1&articleid=457
Dock vet jag inte hur pass lyckad just denna modell blev.
Vet att det finns andra leverantörer som i stundens hetta bygger, konstruerar och testar denna typ av produkt.
Dock blir ju problemet att mottaga Mpeg4-signaler på många mottagare som inte har en tuner som är konstruerad för VHF-bandet. Sagemboxarna har jag för inte alls har detta. Det låter heller inte troligt att kunna åtgärda detta med enbart en mjukvaru uppdatering. Så då blir det väl likväl till att byta de boxar som inte stödjer VHF. Det var väl i VHF-bandet som HD-kanalerna skulle landa in.
2008-03-27 Nyhet ifrån Teracom. 17 nya kanaler i marknätet. OBS! Dock inga HD-kanaler.
http://www.teracom.se/?page=5425&display=8630:14162
En annan infallsvinkel som jag läst i Rateko (Elektronikbranchens Facktidning) det här med att folk suckar och stönar över att behöva köpa boxar. Likaså kommentaren:- Då måste vi byta boxar igen för att hänga med. Men om man vänder på det hela.
Tanken är nu att det ska vara en sk övergångsperiod från 2008, då Mpeg4 klampar in i marknätet, fram till 2015. Under denna period byter nog var och annan ett par mobiltelefoner likaså hinner man nog förbruka 1-2 datorer under denna tid.
Hur många mobiltelefoner har just du bytat de senaste 5 åren???
Egentligen så kvittar det ju vad vi köper som har med teknik att göra. Man känner sig likväl blåst veckan efter då det kommer ut en ny modell av något slag. Välkommen till förbrukningsamhället.
Dock har vi ju fått igång en relativt bra elektronikåtervinning här i landet så det bådar något gott med det hela.... 
Det är väl egentligen ingen som är lurad av att bara köpa en UHF-antenn. Det var ju det som var i ropet då och ingen visste att det skulle bli mer tv här. Själv som tekniker har jag själv sagt till kunder att nu rensar vi upp och slänger bort det gamla och sätter nya grejer. Visst, förhoppningsvis får man komma tillbaks till dessa kunder och sätta upp en VHF-antenn med. Och med en förstående tanke på att jag ej lurat dom. Det var som sagt så det såg ut då.
Men vem vet, alla verkar jaga frekvenser i det marknbundna nätet nu. Även mobiloperatörerna är på jakt efter utrymme i dessa master. T.ex Google påstod härförleden att man kunde knycka "mellanslattar" i frekvensbandet. Frekvensutrymme mellan kanalerna som är gjorda för att inte kanalerna ska störa varandra. http://www.plsatantenn.se/just.html Datum 20080325
Att få in Mpeg4 i en befintlig Mpeg2 mottagare jobbas det frebrilt på. Elektronikbranchen presenterade en nyhet inom området 2007-01-12 med en sådan CA-modul. http://www.elektronikbranschen.se/index.php?categoryid=1&articleid=457
Dock vet jag inte hur pass lyckad just denna modell blev.
Vet att det finns andra leverantörer som i stundens hetta bygger, konstruerar och testar denna typ av produkt.
Dock blir ju problemet att mottaga Mpeg4-signaler på många mottagare som inte har en tuner som är konstruerad för VHF-bandet. Sagemboxarna har jag för inte alls har detta. Det låter heller inte troligt att kunna åtgärda detta med enbart en mjukvaru uppdatering. Så då blir det väl likväl till att byta de boxar som inte stödjer VHF. Det var väl i VHF-bandet som HD-kanalerna skulle landa in.
2008-03-27 Nyhet ifrån Teracom. 17 nya kanaler i marknätet. OBS! Dock inga HD-kanaler.
http://www.teracom.se/?page=5425&display=8630:14162
En annan infallsvinkel som jag läst i Rateko (Elektronikbranchens Facktidning) det här med att folk suckar och stönar över att behöva köpa boxar. Likaså kommentaren:- Då måste vi byta boxar igen för att hänga med. Men om man vänder på det hela.
Tanken är nu att det ska vara en sk övergångsperiod från 2008, då Mpeg4 klampar in i marknätet, fram till 2015. Under denna period byter nog var och annan ett par mobiltelefoner likaså hinner man nog förbruka 1-2 datorer under denna tid.
Hur många mobiltelefoner har just du bytat de senaste 5 åren???
Egentligen så kvittar det ju vad vi köper som har med teknik att göra. Man känner sig likväl blåst veckan efter då det kommer ut en ny modell av något slag. Välkommen till förbrukningsamhället.
Nja, inte digitalTV-tuner (eftersom den fortfarande använder mottagarens tuner, dvs mottagare), men i övrigt är jag med ! Detta var en lite annan modul än den förra länken. Den här känner jag också igen.
Fast jag hade nästan glömt den, det har varit rätt tyst om denna lösning sedan de började tala om VHF-kanalerna. Frågan är ju också var prislappen hamnar. Men varför inte ?
Den som äter lever får se....
Fast jag hade nästan glömt den, det har varit rätt tyst om denna lösning sedan de började tala om VHF-kanalerna. Frågan är ju också var prislappen hamnar. Men varför inte ?
Den som äter lever får se....
Jag är rätt tvärsäker på att det måste bli via modulen. Boxen är ju inte byggd för att hantera en så stor avkodad och dekomprimerad dataström som en hdtv signal är.
Kan det vara så att det medföljer ytterligare en liten fjärr?
Kan det vara så att det medföljer ytterligare en liten fjärr?
Nej, jag är också tveksam till att TV:ns inbyggda tuner, med filtreringar, bandbredder o.s.v. anpassade för MPEG2 skulle kunna fixa att plocka ner en MPEG4-signal.
Och med en extra fjärr så blir ju skillnaden mot att ha en yttre MPEG4-låda allt mindre.
Och med en extra fjärr så blir ju skillnaden mot att ha en yttre MPEG4-låda allt mindre.
Köp en antenn så att du får bra mottagning idag med de kanaler som finns, det är trots allt överkomlig kostnad att byta den ellerkomplettera den om några år om det skulle behövas.
När det sedan gäller MPEG4 och när det kommer i marknätet fullt utbyggt så är det nog enklast att köpa en box när det blir aktuellt. Och då väljer du kanske en box som fått nya "mediafunktioner" eller att du har annan "mediautrustning" hemma som kan kompletteras med TV-mottager som klarar MPEG4.
Köp inte något idag för att du ska vara förberedd vad som ska komma om några år, priserna sjunker så snabbt att du istället kan köpa nytt om 2-3 år istället för att lägga det dubbla just nu. Detta resonemanget stämde när vi valde plattTV för 2,5 år sedan, vår icke HD-Ready 37" kostade då 16.000:- och motsvarande HD-Ready kostade runt 25.000:-. Vi var och köpte ytterligare en 37" för några veckor sedan och gav då 8.000:- dock ej Full-HD, en besparing på 1000:- totalt och då har vi nu två 37".
När det sedan gäller MPEG4 och när det kommer i marknätet fullt utbyggt så är det nog enklast att köpa en box när det blir aktuellt. Och då väljer du kanske en box som fått nya "mediafunktioner" eller att du har annan "mediautrustning" hemma som kan kompletteras med TV-mottager som klarar MPEG4.
Köp inte något idag för att du ska vara förberedd vad som ska komma om några år, priserna sjunker så snabbt att du istället kan köpa nytt om 2-3 år istället för att lägga det dubbla just nu. Detta resonemanget stämde när vi valde plattTV för 2,5 år sedan, vår icke HD-Ready 37" kostade då 16.000:- och motsvarande HD-Ready kostade runt 25.000:-. Vi var och köpte ytterligare en 37" för några veckor sedan och gav då 8.000:- dock ej Full-HD, en besparing på 1000:- totalt och då har vi nu två 37".