En nergrävd kanal så som du tänker dej är inte inspekterbar. Således vet man inte om det börjar växa mögel i röret. Det kan ta tid innan man märker skillnad på luftkvaliten eftersom påväxten sker långsamt och gradvis.
En varm fuktig sommardag kan vi ha en temperatur på 28 grader och en RH på 80%. Kyler du luften till 20 grader så passerar man daggpunkten och du får kondens i kanalen. Lägg till lite pollen som fastnar i kondensvattnet så är det en fin grogrund för mögel och annat organiskt. q(;^;)p

Ska du använda en sådan kanal så använd den i så fall som förvärmning på vintern.
Vinsten blir inte så stor men det är ingen större fara för inneklimatet.

/Raptor

Inget talar för att mögel uppstår i så välventilerad (100 - 300 kubikmeter/dygn) och dränerad ledning. Temperaturen kan ev stiga till uppåt 10 - 12ºC som mest, men torde ligga lägre 10 månader per år.. Dräneringsbrunnar (2-3) med en area på 3 kvadrat-dm vardera kan näppeligen tillföra märkbar mängd radon. Då skulle radonhalten i marken vara så hög att problem märks på annat sätt också. Men jag skulle kolla radonhalten före köp om det är sådana risker i trakten. Jag skulle gärna vilja få erfarenheter av markslangar e d. Att få in + 10º-gradig luft vintertid, även om utetemperatur är - 20 - 30ºC ger både bra ekonomi och komfort. Även fördelar varma sommardagar. En jämn innetemperatur året runt trots bra ventilation är inte många förunnat. Någon som vet om det kommit bra slangar som klarar gnagare och rötter? Idealet är kanske 100 - 150 m dubbla, smala slangar med högt värmeöverföringsvärde och som går i svängar. Invändigt bör de helst vara konstruerade så luften virvlar runt. Tillsammans med hög hastighet och böjarna får nästan samma temperatur som den omgivande marken. Har någon sett en sådan slang?

Det är verkligen ingen bra ide att suga ventluften genom dräneringsbrunnar! Om det finns det det minsta radon i backen, kommer du att suga in det i huset. Googla radonbrunn! Läs vad boverket skriver!
Det är som att be om cancer!
Om man tror att mögel inte kan bildas bara för att det blåser eller om de är konstruerade så luften virvlar runt, ja då är man också ute och cyklar.
Nej, låt inte snålheten bedra visheten. Låt bara frisk och ren luft komma in i huset.

Jag måste kanske upprepa och förtydliga. Den friska, filtrerade friska luften går i täta slangar i jord på mer än 1,2 m djup. Slangarna har en konstant lutning och för att hålla dem på frostfritt djup växlar de höjd i vertikala rör, vilka dessutom fungerar som kondensfällor. Om lämpligt och om mängden kondensvatten blir stor, kan deras botten vara transparent – lämpligen med typ makadam i botten mot marken. Självklart sugs inte luften ur dessa kondensfällor, vilka även nås uppifrån för att kontrolleras och ev rensas. Denna lösning är klart värd att testas då den kan ha stora miljömässiga och ekonomiska fördelar – allrahelst i ett genomtänkt system där ventilation och värme läggs ihop. Välkommen med pusselbitar, t ex slangtyper, dimensionering och lämpliga nergrävningssätt.

Du får väl ett undertryck i dessa fällor?? Markradonet går genom makadamet och in i ventilationsluften.
Vad är det för skillnad mellan dina så kallade kondensfällor och en radonbrunn?

Oavsett vad så koppla en luftvärmepump till rören så har du det bästa av världar utan att behöva oroa dig.
Men gräv ner rören oavsett :)

Varför gräva? Är det inte bättre med en solpanell? Och köra den luften in i en FLVP?

Svårt att få sval luft sommartid genom en luftsolfångare ;)

Annars gillar jag idén :)

Att gräva ner rör till en luftvärmepump, låter som en förträfflig ide. Man kan låta rören mynna ut bakom utomhusdelen där det automatiskt bildas ett undertryck, men man får inte på något sätt hindra den stora mängd luft som passerar genom denna.

En solpanel, och även luftsolfångare är bra ideer, som också går att kombinera för att få ner energiförbrukningen.

Detta låter lite väl mycket som att vara i experimentstadiet och väldigt få har någon erfarenhet så det känns inte direkt som jag ska hoppa på detta.

Men tanken slår mig ändå. Ska ju gräva ner 2x200m jordvärmeslinga och då kanske man skulle passa på att lägga ner ett rör för luften. Ska forska vidare lite i detta. Är det någon som har exempel på folk som gjort detta? Kanske någon tidningsartikel eller liknande?

Hm, att gräva ner ca 20m rör i backen för att få förvärmning/kylning fungerar rätt bra,
det finns flera prov på detta

Jag har lagt i 20m 160mm avloppsrör med fall från huset, har inte kopplat in det ännu men har kopierat detta från några kompisar.
När jag pratade med den ena förra veckan var det -15 ute och -5 på till luften, det räcker som test för mej:)

Jag har ett 30m långt 160mm rör till Husqvarnas FTX sedan 19 år tillbaks, har fungerat helt felfritt. Vid inkalibreringen för 19 år sedan så kunde önskade flöden på till och frånluftsdon justeras in vid den lägsta hastigheten på fläktarna.

Visst funkar det, och när det blir varmare suger du in luften nån annanstans,
sen på sommaren får du förkylning gratis..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.