1 458 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Markprepp för ovanmarkspool...
Jag håller på att förbereda montage av en rund 3,6 m ovanmarkspool.
Blev dock osäker på huruvida mitt underlag och då sista avjämningen med 0/8.
Efter att gjort grovavjämning så har jag vibbat hela ytan (4x4 m). Har sedan lagt ett lager 0/8 på detta och vibbat ordentligt igen.
Tog sedan rör och jämnade av med rätskiva (procedur likt stenläggning). Problemet jag har är att på en del av ytan (ytterkant av ytan), hela längden 4 m och ca. 40 cm brett har jag ett lager 0/8 som är ca 3-4 cm tjock medans resterande yta har 0-2 cm.
Min fundering nu är. Kommer ytan med 3-4 cm 0/8 att sätta sig "mer" än övrigt? Eller bör jag packa ytan med 3-4 cm 0/8 ytterligare...?
På denna färdiga yta kommer jag lägga XPS300 skivor.
Blev dock osäker på huruvida mitt underlag och då sista avjämningen med 0/8.
Efter att gjort grovavjämning så har jag vibbat hela ytan (4x4 m). Har sedan lagt ett lager 0/8 på detta och vibbat ordentligt igen.
Tog sedan rör och jämnade av med rätskiva (procedur likt stenläggning). Problemet jag har är att på en del av ytan (ytterkant av ytan), hela längden 4 m och ca. 40 cm brett har jag ett lager 0/8 som är ca 3-4 cm tjock medans resterande yta har 0-2 cm.
Min fundering nu är. Kommer ytan med 3-4 cm 0/8 att sätta sig "mer" än övrigt? Eller bör jag packa ytan med 3-4 cm 0/8 ytterligare...?
På denna färdiga yta kommer jag lägga XPS300 skivor.
Jag ska sätta upp en rund ovanmark-pool med stål-sarg och funderar på isolering. Såg nån som skurit och limmat isolering till rund platta innanför sargen men jag tycker det borde funka att ställa sargen på isoleringen också, den väger betydligt mindre än poolen i övrigt. Lättare att undvika skarvar om man inte behöver skära till exakt passform innanför sargen.
Klicka här för att svara