Claes Sörmland
Marklov har getts i efterhand för en marklovspliktig åtgärd och samtidigt gav byggnadsnämnden rätt att ta marken i bruk. För slutbesked ska vissa justeringar göras på fastigheten gällande marken.

Vad händer om justeringarna inte görs och slutbesked aldrig söks? Upphör marklovet då att gälla om fem år? Måste man då söka ett nytt marklov?

Bästa svaret

Ja lovet kommer upphöra och du måste söka ett nytt lov. Många kommuner har ingen koll på gamla ärenden så även om du skulle skicka in senare än 5 år så brukar det inte bli något problem.

Claes Sörmland
LaszloToth LaszloToth skrev:
Ja lovet kommer upphöra och du måste söka ett nytt lov. Många kommuner har ingen koll på gamla ärenden så även om du skulle skicka in senare än 5 år så brukar det inte bli något problem.
Tack! Känns skönt att höra att jag inte har fått PBLs process om bakfoten.

Söker du läxhjälp på Byggahus? ;)

• Haha
  • Gilla
BSOD och 2 till
  • Laddar…
Hur vanligt är det att det krävs start-/slutbesked för marklov?

Claes Sörmland
M -MH- skrev:
Söker du läxhjälp på Byggahus? ;)
Frågar åt en vän.

• Gilla
-MH-
  • Laddar…
Claes Sörmland
useless useless skrev:
Hur vanligt är det att det krävs start-/slutbesked för marklov?
Krävs inte det var gång?

Jag vet inte. Därför frågar jag... Min ganska omfattande ombyggnad av kyrkan behöver inget slutbesked, så därför undrar jag om det är vanligt att vissa kommuner är så rabiata att dom kräver det för att man fyller upp en slänt eller liknande.

harry73
useless useless skrev:
Min ganska omfattande ombyggnad av kyrkan behöver inget slutbesked, så därför undrar jag om det är vanligt att vissa kommuner är så rabiata att dom kräver det för att man fyller upp en slänt eller liknande.
Slutbeskedet man får i en kyrka är kanske inget en bygglovshandläggare vill ha

• Haha
  • Gilla
Bono_R och 2 till
  • Laddar…
harry73
Så inget slutbesked för marklov

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Krävs inte det var gång?
Jo, det gör det. Vid enklare åtgärder kan det däremot byggnadsnämnden välja att bevilja startbesked i bygglovet och inte separat. Dessa ärenden har inte krav på tekniskt samråd ej heller någon komtrollansvarig, utan endast en enkel kontrollplan. Oftas står det också i dessa lov/startbesked att ”åtgärden får tas i bruk av innan slutbesked meddelats”. Detta gör att många inte bryr sig om/glömmer bort att begära slutbesked. Vissa kommuner håller bra koll på detta och skickar påminnelse inom fem år, andra gör det inte utan det uppdagas vid en ny ansökan som rör samma fastighet. Det brukar då inte vara något problem att få det i efterhand, om man inte gjort stora avvikelser från beviljat bygglov.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Marklov har getts i efterhand för en marklovspliktig åtgärd och samtidigt gav byggnadsnämnden rätt att ta marken i bruk. För slutbesked ska vissa justeringar göras på fastigheten gällande marken.

Vad händer om justeringarna inte görs och slutbesked aldrig söks? Upphör marklovet då att gälla om fem år? Måste man då söka ett nytt marklov?
Marklov i efterhand skriver du, har någon sanktionsavgift tagits ut?

useless useless skrev:
Jag vet inte. Därför frågar jag... Min ganska omfattande ombyggnad av kyrkan behöver inget slutbesked, så därför undrar jag om det är vanligt att vissa kommuner är så rabiata att dom kräver det för att man fyller upp en slänt eller liknande.
När fick du bygglov för ombyggnaden? Hur har du fått informationen att slutbesked inte krävs?

Claes Sörmland
M MetteKson skrev:
Marklov i efterhand skriver du, har någon sanktionsavgift tagits ut?
Visst, en saftig en på byggnadsnämndens möte 1. På byggnadsnämndmöte 2 gavs marklovet i efterhand.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.