10 520 läst ·
31 svar
11k läst
31 svar
Marklov på prickad mark?
Sant. Då verkar det som om hela TS idé går i stöpet, om det finns hinder att placera byggnadsverk på marken. Parkeringsplatser är ju byggnadsverk. Och garage kräver ju en parkeringsplats och den kan inte vara en attefallsåtgärd. Om prickmark är definierad i detaljplanen på sedvanligt sätt: "mark får ej bebyggas".U Utsliten och utdömd skrev:citerar från din länk
”
Parkeringsplatsen får inte strida mot den detaljplan som gäller för området. En parkeringsplats är ett byggnadsverk vilket innebär att de planbestämmelser som gäller för byggnadsverk ska följas. ”
Så även om parkeringen är lovbefriad generellt verkar det inte gälla på prickmark
(Inser då att samtliga mina grannar har svartbyggen till parkeringsplatser, de ligger alla på "förgården" som är prickmark.)
Jag tror du har rätt att marklov krävs.E Robbbb skrev:
Särskilt eftersom som framkom ovan en bygglovsbefriad parkeringsplats tydligen inte får ligga på prickad mark i och med att parkeringsplatsen är ett byggnadsverk. D v s du behöver inte bara ett marklov för att ändra markhöjden utan även ett bygglov för byggnadsverket parkeringsplats om du vill ha en sån framför attefallsgaraget.
Det kanske är annorlunda mellan olika kommuner samt vilken årgång av PBL som gällt?
Jag har hela min väg till huset, ca 45 meter, samt större delen av biluppställningsplatsen på prickmark. Vi fick dock inte bygga en mur bredvid vägen för det var prickmark.
Vi behövde inget marklov för vägen då bygglov för hus och garage söktes och godkändes där även väg och biluppställningsplats var inskrivna. Vi dock lämna in en sektionsritning på vägen i längdled för att påvisa att det inte blev för stora nivåskillnader till grannarnas mark.
Detta var en ansökan som lämnades in 2009.
Jag har hela min väg till huset, ca 45 meter, samt större delen av biluppställningsplatsen på prickmark. Vi fick dock inte bygga en mur bredvid vägen för det var prickmark.
Vi behövde inget marklov för vägen då bygglov för hus och garage söktes och godkändes där även väg och biluppställningsplats var inskrivna. Vi dock lämna in en sektionsritning på vägen i längdled för att påvisa att det inte blev för stora nivåskillnader till grannarnas mark.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 775 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 775 inlägg
Ja det ska inte vara några problem att söka marklov på prickad mark.
De kommer titta på avrinning, höjdskillnader till intilliggande byggnader och fastigheter mm. när man söker marklov. Prickad mark reglerar endast byggnadsverk om inte annat står i DP.
De kommer titta på avrinning, höjdskillnader till intilliggande byggnader och fastigheter mm. när man söker marklov. Prickad mark reglerar endast byggnadsverk om inte annat står i DP.
Hittade de intressanta domarna nu. MÖD P 5924-12Bart skrev:
Det kanske är annorlunda mellan olika kommuner samt vilken årgång av PBL som gällt?
https://www.domstol.se/mark--och-mi...ch-miljooverdomstolens-avgoranden/2012/69460/
Nyckeln i MÖDs domskäl är:
"Mark- och miljööverdomstolen finner vidare att anordnande av parkeringsplatser inte är att betrakta som bebyggelse enligt ÄPBL, varför inte heller den punktprickade marken i detaljplanen, som omfattar hela planområdet, utgör ett förbud mot de aktuella parkeringsplatserna."
Detta bekräftas också i MÖD P 7292-12:
"Mark- och miljööverdomstolen har i en dom från den 6 november 2012 i mål nr P 5924-12 funnit att anordnande av parkeringsplatser inte är att betrakta som bebyggelse enligt ÄPBL och att punktprickad mark därför inte utgör ett hinder mot anordnande av parkeringsplatser."
Båda domarna gäller ÄPBL. Någon som kan förklara hur det fungerar i dessa tider av en ny PBL och prickad mark i äldre planer?
En parkeringsplats kan ses som en anläggning och därför behöva bygglov enl. Plan- och byggförordning (2011:338) 6 kap. 1–2 §§.Claes Sörmland skrev:
Jag tror du har rätt att marklov krävs.
Särskilt eftersom som framkom ovan en bygglovsbefriad parkeringsplats tydligen inte får ligga på prickad mark i och med att parkeringsplatsen är ett byggnadsverk. D v s du behöver inte bara ett marklov för att ändra markhöjden utan även ett bygglov för byggnadsverket parkeringsplats om du vill ha en sån framför attefallsgaraget.
Här finns mer info, scrolla ner ett så hittar ni info som rör parkeringar.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...nde/anmalningsplikt/bygglov-for-anlaggningar/
En parkeringsplats är ett byggnadsverk enligt Boverkets sida länkad ovan:U Utsliten och utdömd skrev:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ikt/bygglovbefriade-atgarder/parkeringsplats/
Se rubriken Parkeringsplatsen får inte vara planstridig
Parkeringsplatser kräver bygglov och inte marklov för att få anläggas:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...t/bygglov-for-anlaggningar/parkeringsplatser/
Ja, den delen är klarlagd. Men får parkeringsplatsen som ju är ett byggnadsverk i form av en anläggning ligga på mark som inte får bebyggas (prickmark) även enligt nya PBL? Enligt ÄPBL var det ju inga problem att lägga parkeringsplatser på prickmark enligt de två MÖD-domar som jag länkade till.M MetteKson skrev:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 775 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 775 inlägg
jo jag vet, jag citerade det högre upp i tråden när du kom med rekommendationen att bygga parkering för att lättare kunna bygga attefallaren. Men det gör det bara mer komplicerat!Claes Sörmland skrev:
TS vill bygga en attefallsbyggnad och söka marklov för en tillfart till byggnaden, samt byggnaden.
Det finns inget som reglerar marklov på prickmark vs inte prickmark. Det kommer göras samma bedömning om lämplighet till höjdändring i båda fallen. Och attefallsbyggnaden får stå på prickmark.
så lättast är att göra bygganmälan för attefallaren och ett marklov för tillfartsvägen, varför krångla till det med en parkering?!
Ofta har man en parkeringsplats framför ett garage.U Utsliten och utdömd skrev:
Det blir ju också en bedömningsfråga om vad du kallar för tillfarten i själva verket inte är en parkeringsplats.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 775 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 775 inlägg
med tanke på att TS har en parkering framför huset redan och säger att han vill ha VÄG till garage så var det det jag utgick ifrån.Claes Sörmland skrev:
Här är svaret från MÖD på detaljplan från ÄPBL med punktprickad mark och anlägga parkeringplats enligt nya PBL:
https://www.domstol.se/mark--och-mi...ch-miljooverdomstolens-avgoranden/2015/68366/
Punktprickningen ska tolkas enligt ÄPBL, så parkeringsplats hindras inte av det. (Sen finns det andra problem som ställer till målet.)
https://www.domstol.se/mark--och-mi...ch-miljooverdomstolens-avgoranden/2015/68366/
Punktprickningen ska tolkas enligt ÄPBL, så parkeringsplats hindras inte av det. (Sen finns det andra problem som ställer till målet.)
Jag såg en stor yta som var markerad med grön färg i trådstart. Mycket större än TS hus. Jag antog att det var ett attefallsgarage med tillhörande parkeringsplatser utanför som var planen.U Utsliten och utdömd skrev:
Är detaljplanen från tiden vid ÄPBL så kan parkeringsplatsen placeras på prickad mark visar det sig.
Marklov tycks svårt att komma runt här.
Ni är inne på rätt spår. En ”liten plan” där man kan parkera i väldigt nära anslutning till attefallsgaraget hade ju varit en ”lottovinst”.
Dock vill jag plana ut marken som delvis består av berg och gräsmatta, vilket medför att jag kan maximera höjden på attefallsgaraget och ev inreda en lägenhet/kontor. Passar bra i dessa tider då man blir ombedd att jobba hemifrån och ungarna, vilka snart är tonåringar. Med allt vad det innebär.
Mycket bra diskussioner och exempel. Främsta syftet med tråden var dock att jag gärna tog del av info från dem som hade lyckats får till samma situation med prickad mark man behöver söka marklov för och om det senare innebar att dem hade lyckats maximera volymen på attefallsbyggnaden.
Dock vill jag plana ut marken som delvis består av berg och gräsmatta, vilket medför att jag kan maximera höjden på attefallsgaraget och ev inreda en lägenhet/kontor. Passar bra i dessa tider då man blir ombedd att jobba hemifrån och ungarna, vilka snart är tonåringar. Med allt vad det innebär.
Mycket bra diskussioner och exempel. Främsta syftet med tråden var dock att jag gärna tog del av info från dem som hade lyckats får till samma situation med prickad mark man behöver söka marklov för och om det senare innebar att dem hade lyckats maximera volymen på attefallsbyggnaden.