Hej!

Jag vill gärna bygga ett attefallsgarage och har kuperad mark på fastigheten. För att kunna maximera garagets storlek/volym behöver jag jämna gräva/spränga/fylla samt göra ordning för en väg till attefallsgaraget.

Är det någon som har erfarenhet av att få marklov för att höja/sänka marknivån på prickad mark? Krävdes det mycket kommunikation med kommunen för att få till marklov, eller var ni tvungna till att bara ändra nivån med 50cm (som jag förstått att man inte behöver marklov för den marginella ändring)?

Jag har markerat med färg där väg och attefallsgarage ska stå.

• Karta över en kuperad fastighet med en markerad grön yta för ett planerat attefallsgarage och tillhörande väg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Undersökte detta för ett tag sedan, då kom jag fram till att det var svårt att få till attefall på prickad mark. Endast möjligt med friggebod. Men möjligt att jag kommer ihåg fel eller ett det kanske skiljer mellan kommuner.

50cm kan man höja/sänka utan marklov. Man utgår från basnivån på tomtkartan så har marken sjunkit borde man kunna höja mer! Detta gör även att man inte kan hamna i en situation där man höjer marken 50cm och sedan väntar 10 år för att höja 50cm till.

• Gilla
oskar8889
  • Laddar…
Håller tummarna för att kommunen kommer godkänna ett attefallsgarage. Jag har bara sökt på nätet och det verkar som att det ska gå. Var det kommunen som gav dig ett nej, och tyckte du skulle bygga en friggebod?

Kruxet är ju marken/fastigheten som är kuperad. Kommer snacka med någon markentreprenadfirma för att se om det går att få till en väg och plana ut ytan med max 50cm om inte kommunen går med på att ändra mer än 50cm.

AndreasLarsson89 AndreasLarsson89 skrev:
Undersökte detta för ett tag sedan, då kom jag fram till att det var svårt att få till attefall på prickad mark. Endast möjligt med friggebod. Men möjligt att jag kommer ihåg fel eller ett det kanske skiljer mellan kommuner.

50cm kan man höja/sänka utan marklov. Man utgår från basnivån på tomtkartan så har marken sjunkit borde man kunna höja mer! Detta gör även att man inte kan hamna i en situation där man höjer marken 50cm och sedan väntar 10 år för att höja 50cm till.

AndreasLarsson89 AndreasLarsson89 skrev:

Verkar som det kanske har ändrats sedan sist jag tittade. Så här står det nu!

Vid en attefallsåtgärd kan du bortse från detaljplanens bestämmelser (om den inte säger något om just attefallsåtgärder) och till exempel bygga på mark som inte får bebyggas, så kallad prickad mark

• Gilla
Emanue1
  • Laddar…
Jag var i kontakt med bygglovshandläggare här i Härnösand om just detta eftersom jag har prickad mark längst med huset, den sida som vätter ut mot gatan.

De nekar allt som rör bygglov på prickad mark. Däremot allt annat är OK. Jag fick inte bygga en carport längs med huset, 3,5 m djupt och 13 meter brett (längs med huset). Däremot så får jag sätta upp ett stort tält att förvara husvagn i och ha stående året runt...

• Gilla
AndreasLarsson89 och 1 till
  • Laddar…
Vår granne fick veta från kommunen att marklov kunde han få på prickmarken, men inte bygglov för stödmur för att hålla upp den höjda marken.

Tolkning av reglerna varierar från kommun till kommun, så enklast är nog att maila kommunen och fråga. Här har jag fått svar inom någon dag när jag har frågat något, men det varierar säkert också.

mrsnhp mrsnhp skrev:
Vår granne fick veta från kommunen att marklov kunde han få på prickmarken, men inte bygglov för stödmur för att hålla upp den höjda marken.

Tolkning av reglerna varierar från kommun till kommun, så enklast är nog att maila kommunen och fråga. Här har jag fått svar inom någon dag när jag har frågat något, men det varierar säkert också.
Exakt med detta står jag i just nu.
Har tagit bort en del mark intill huset som jag nu vill stödja upp.
Dilemmat....bygglov för att sätta dit en mur.

Men vinner striden genom detta:
Bygga min mur jag vill ha eftersom den börjar från husknuten och är 3 meter bred.
När den är byggd så placerar jag en stol där. Som jag sen flyttar någon annanstans.
Win-win

Undantag för plank och mur vid en- och tvåbostadshus
Det krävs inte bygglov för att med en mur eller ett plank anordna en skyddad uteplats vid ett en- eller tvåbostadshus. För att undantaget från lovplikt ska gälla måste vissa förutsättningar vara uppfyllda. Planket eller muren får inte vara högre än 1,8 meter. Planket eller muren ska placeras inom 3,6 meter från bostadshuset.

• Gilla
Emanue1
  • Laddar…
J Jewhan Linder skrev:
Exakt med detta står jag i just nu.
Har tagit bort en del mark intill huset som jag nu vill stödja upp.
Dilemmat....bygglov för att sätta dit en mur.

Men vinner striden genom detta:
Bygga min mur jag vill ha eftersom den börjar från husknuten och är 3 meter bred.
När den är byggd så placerar jag en stol där. Som jag sen flyttar någon annanstans.
Win-win

Undantag för plank och mur vid en- och tvåbostadshus
Det krävs inte bygglov för att med en mur eller ett plank anordna en skyddad uteplats vid ett en- eller tvåbostadshus. För att undantaget från lovplikt ska gälla måste vissa förutsättningar vara uppfyllda. Planket eller muren får inte vara högre än 1,8 meter. Planket eller muren ska placeras inom 3,6 meter från bostadshuset.
Finns det inte krav på avstånd från tomtgräns också?

Jag funderade på om grannen kan se till att muren sluttar lite, så att den kan kallas för en stenläggning istället för mur eftersom den ska vara helt motfylld. En annan granne har nämligen lagt sten i sin slänt mot vägen och gjutit betong mellan stenarna. Vet ej om dom har frågat kommunen först.

• Gilla
Emanue1
  • Laddar…
Prickmark har oftast någon av följande formuleringar:
- Marken får inte bebyggas
- Marken får inte förses med byggnadsverk
- Marken får inte förses med byggnad.

Att endast förändra marknivån är inget byggnadsverk, och borde därför inte hindra dig från att få marklov.

• Gilla
Bengtagr och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
E Robbbb skrev:
Hej!

Jag vill gärna bygga ett attefallsgarage och har kuperad mark på fastigheten. För att kunna maximera garagets storlek/volym behöver jag jämna gräva/spränga/fylla samt göra ordning för en väg till attefallsgaraget.

Är det någon som har erfarenhet av att få marklov för att höja/sänka marknivån på prickad mark? Krävdes det mycket kommunikation med kommunen för att få till marklov, eller var ni tvungna till att bara ändra nivån med 50cm (som jag förstått att man inte behöver marklov för den marginella ändring)?

Jag har markerat med färg där väg och attefallsgarage ska stå.
Att anlägga en parkeringsplats på fastigheten är en bygglovsbefriad åtgärd om det endast finns ett vanligt småhus där. Så du kan anlägga parkeringsplatsen och körvägen dit utan bygglov (marklov). Om det inte står att denna åtgärd kräver ett särskilt lov i detaljplanen.

Sen när parkeringsplatsen är anlagt så bygger du ditt attefallsgarage och det utgår då från befintlig marknivå, d v s den du justerade för att anlägga den bygglovsbefriade parkeringsplatsen. Men ta det i rätt ordning med de bygglovsbefriade åtgärderna, annars blir det lovpliktgt.

Läs detaljera här:

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ikt/bygglovbefriade-atgarder/parkeringsplats/

• Gilla
Mil Palmeras och 1 till
  • Laddar…
U
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Att anlägga en parkeringsplats på fastigheten är en bygglovsbefriad åtgärd om det endast finns ett vanligt småhus där. Så du kan anlägga parkeringsplatsen och körvägen dit utan bygglov (marklov). Om det inte står att denna åtgärd kräver ett särskilt lov i detaljplanen.

Sen när parkeringsplatsen är anlagt så bygger du ditt attefallsgarage och det utgår då från befintlig marknivå, d v s den du justerade för att anlägga den bygglovsbefriade parkeringsplatsen. Men ta det i rätt ordning med de bygglovsbefriade åtgärderna, annars blir det lovpliktgt.

Läs detaljera här:

[länk]
citerar från din länk

Parkeringsplatsen får inte strida mot den detaljplan som gäller för området. En parkeringsplats är ett byggnadsverk vilket innebär att de planbestämmelser som gäller för byggnadsverk ska följas. ”

Så även om parkeringen är lovbefriad generellt verkar det inte gälla på prickmark

• Gilla
Emanue1
  • Laddar…

Läs detaljera här:

[länk]

Jag är med på ditt resonemang....

Men..

Du kan inte skriva att man kan göra en parkeringsplats utan bygglov och skriva marklov inom parentes då detta är två skilda saker. Bygglov behöver man inte. Däremot om man behöver förändra markens höjd mer än 50 cm så behövs fortfarande ett marklov.
Som du själv sa. Du måste ta det i rätt ordning.
Däremot om det du ska göra på den ytan kräver bygglov då räcker det att man ansöker om bygglov för då tas även ytan med och då slipper du ansöka om marklov.

I detta fallet så är det prickad mark så bygglov kan han ej söka. Så tillbaka till ruta 1. Ska marken höjas/sänkas mer än 50 cm så behövs marklov.

Det står även gällande att anlägga en en parkeringsplats:

Andra tillstånd kan krävas
Även om en parkeringsplats inte kräver bygglov kan tillstånd, dispens eller anmälan enligt annan lagstiftning krävas.

• Gilla
Emanue1
  • Laddar…
Claes Sörmland
J Jewhan Linder skrev:
Jag är med på ditt resonemang....

Men..

Du kan inte skriva att man kan göra en parkeringsplats utan bygglov och skriva marklov inom parentes då detta är två skilda saker. Bygglov behöver man inte. Däremot om man behöver förändra markens höjd mer än 50 cm så behövs fortfarande ett marklov.
Som du själv sa. Du måste ta det i rätt ordning.
Däremot om det du ska göra på den ytan kräver bygglov då räcker det att man ansöker om bygglov för då tas även ytan med och då slipper du ansöka om marklov.

I detta fallet så är det prickad mark så bygglov kan han ej söka. Så tillbaka till ruta 1. Ska marken höjas/sänkas mer än 50 cm så behövs marklov.

Det står även gällande att anlägga en en parkeringsplats:

Andra tillstånd kan krävas
Även om en parkeringsplats inte kräver bygglov kan tillstånd, dispens eller anmälan enligt annan lagstiftning krävas.
Din tanke är således att lagen anger att man får "anordna, inrätta, uppföra, flytta eller väsentligt ändra" en parkeringsplats utan bygglov men inte om den ändrar markhöjden.

Det som ställer till det för mig när jag funderar på det är att bygglov inkluderar mängder med åtgärder som man också skulle kunna anse vara rena marklovsåtgärder. Det beror på att marklov uppfanns ganska sent av lagstiftaren, bygglov är mycket äldre lagstiftning och som från början inkluderade åtgärder vid byggnation som också marklov omfattar. D v s man söker marklov när man inte söker bygglov för en åtgärd.

Men anläggande av parkeringsplats är ju en åtgärd som omfattas av bygglov och inte av marklov enligt PBF. Annars skulle lagstiftaren ha skrivit att anläggande av parkeringsplatser kräver marklov och inte bygglov.

Vore kul att se om detta har prövats i domstol. Syftet med lagen är ju klart, att man lovfritt ska få anlägga en parkeringsplats.

EDIT: Hittade inga rättsfall på lagen.nu. Kör på TS så får vi se vad domstolsväsendet säger!

Redigerat:
  • Gilla
Emanue1
  • Laddar…
Din tanke är således att lagen anger att man får "anordna, inrätta, uppföra, flytta eller väsentligt ändra" en parkeringsplats men inte om den ändrar markhöjden.

Det som ställer till det för mig när jag funderar på det är att bygglov inkluderar mängder med åtgärder som man också skulle kunna anse vara rena marklovsåtgärder. Det beror på att marklov uppfanns ganska sent av lagstiftaren, bygglov är mycket äldre lagstiftning och har från början inkluderade delåtgärder vid byggnationen som också marklov omfattar. D v s man söker marklov när man inte söker bygglov för en åtgärd.

Vore kul att se om detta har prövats i domstol. Syftet med lagen är ju klart, att man lovfritt ska få anlägga en parkeringsplats.
Ibland skulle allt bara vara lite lättare..
Jag är mitt i detta med min egen tomt nämligen. Schakta bort för att asfaltera. Ett sätt att komma runt marklovet, jag har också mer än 50 cm jag behöver ta bort, är att utgå från markhöjden intill. Jag ska schakta ner och komma på samma nivå som asfalten intill, för att bredda min uppfart. I och med det så behöver jag inte marklov för det framgår att du kan höja/sänka till intillliggande höjd. Läste om det för någon timme sen, kan ta fram det senare igen. Nu väntar sängen efter en jobbnatt

• Gilla
Emanue1
  • Laddar…
antar dock att vi utsökt återkommer till att man max får ändra marknivån 0,5m. Där jag behöver spränga för att komma förbi huset kommer jag behöver komma ner ca en meter. Lika så där jag tänkt placera attefallsgaraget. Så marklov behövs nog ändå.

Läs detaljera här:

[länk]

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.