Medlem
· Stockholm
· 591 inlägg
Jag har sedan tidigare en satelitbox för fria kanaler och en sk Europaparabol med fyra huvuden. Nyligen köpte jag en "smart TV" från LG som har inbyggd satellitmottagare och tänkte glatt kunna skippa den gamla boxen och få lite färre prylar och kablar i TV bänken.
Men tråkigt nog får jag med TV:n inte in NÅGRA kanaler alls från Hotbird (13E) vilken typiskt nog är den viktigaste av dem i vårt hushåll då min fru har Portugisiska som modersmål och därför ofta tittar på RTP International (Transponder 11334H/27500 på Hotbird). På övriga satelliter verkar TV:n hitta kanaler.
Jag har tittat på vilka DiSEqC positioner de olika sateliterna ligger på den gamla boxen och ställt in likadant (Hotbird ligger på C och man ser också en styrke/kvalitetsmätare i TV:n som tycks bekräfta att den i vart fall tar emot något med denna inställning, det gick till och med att testa med en viss transponder och när jag anger ovan där RTPi ligger visas god styrka & kvalitet).
Jag har provat sökning både med "network" och "blind" samt provat att blockera krypterade kanaler eller ta med dem och hur jag än gör dyker alltså INGA kanaler upp från just Hotbird...
När jag sätter tillbaka kabeln i den gamla boxen tar den fortfarande snällt emot RTPI....
LG support hade inget att föreslå och jag kan hålla med om att det verkar mycket otroligt att felet skulle ligga i TVn när den kan hantera de övriga satelliterna.
Är det någon poäng att ta hit en satellittinstallatör att titta på det när det fungerar med den gamla boxen?!
Någon som har förslag på vad som över huvud taget skulle kunna förklara detta för mig väldigt obegripliga fel?!
Men tråkigt nog får jag med TV:n inte in NÅGRA kanaler alls från Hotbird (13E) vilken typiskt nog är den viktigaste av dem i vårt hushåll då min fru har Portugisiska som modersmål och därför ofta tittar på RTP International (Transponder 11334H/27500 på Hotbird). På övriga satelliter verkar TV:n hitta kanaler.
Jag har tittat på vilka DiSEqC positioner de olika sateliterna ligger på den gamla boxen och ställt in likadant (Hotbird ligger på C och man ser också en styrke/kvalitetsmätare i TV:n som tycks bekräfta att den i vart fall tar emot något med denna inställning, det gick till och med att testa med en viss transponder och när jag anger ovan där RTPi ligger visas god styrka & kvalitet).
Jag har provat sökning både med "network" och "blind" samt provat att blockera krypterade kanaler eller ta med dem och hur jag än gör dyker alltså INGA kanaler upp från just Hotbird...
När jag sätter tillbaka kabeln i den gamla boxen tar den fortfarande snällt emot RTPI....
LG support hade inget att föreslå och jag kan hålla med om att det verkar mycket otroligt att felet skulle ligga i TVn när den kan hantera de övriga satelliterna.
Är det någon poäng att ta hit en satellittinstallatör att titta på det när det fungerar med den gamla boxen?!
Någon som har förslag på vad som över huvud taget skulle kunna förklara detta för mig väldigt obegripliga fel?!
Den gamla burk du har , är det en fri eller med kort och inte med några spärrar i , men har för mig att smarta TV inte kan ta emot , med mindre än ett spec , kort i den , så för att komma undan billigt blir det till att ha burken kvar och inte endast TV
Finns säkert någon TV-gubbe på forumet som har kommentarer till ditt problem
Finns säkert någon TV-gubbe på forumet som har kommentarer till ditt problem
Medlem
· Stockholm
· 591 inlägg
Tack för reflektionen @Liteavvarje men varken i den gamla eller i TVn har jag några "kort" för att avkoda kanaler. RTPi sänds okrypterat på Hotbird så borde inte vara något problem. TV:n kan ju också ta in andra fri satelitkanler (flera hundra faktiskt) via de andra huvudena på parabolen så då verkar det lite märkligt att just Hotbird skulle vara "spärrad" tycker jag...?!
Det enda jag stött på i vägen att "fri kanaler" inte kan ställas in är Canal Digitals egna boxar (har en sådan också så vet hur den fungerar) som BARA kan ta in deras egna sändningar samt fria kanaler på marknätet.
Det enda jag stött på i vägen att "fri kanaler" inte kan ställas in är Canal Digitals egna boxar (har en sådan också så vet hur den fungerar) som BARA kan ta in deras egna sändningar samt fria kanaler på marknätet.
Medlem
· Stockholm
· 591 inlägg
Inget svar på din fråga, här är en sammanställning av ”alla” olika satelliter med positioner, kanaler, om dom är krypterade eller inte, mm mm,
https://www.lyngsat.com/
https://www.lyngsat.com/
Medlem
· Västra Götaland
· 3 546 inlägg
Har noterat samma som ts, blev att använda den gamla boxen för mig. Bara hoppas den aldrig går sönder.
Tror att de nya boxarna bara tar digital signal , den gamla 'analog'.
Tror att de nya boxarna bara tar digital signal , den gamla 'analog'.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 546 inlägg
Jag tog bort disec och drog antennkabeln rakt in i nya boxen, gjorde sökning : nada tyvärr. Skriv gärna i tråden om du löser detta
Är du säker? Trodde att analoga PALsändningar upphörde när D2MAC kom igång i slutet på 90-talet. Parentesen med D2MAC upphörde väl i början på 2000-talet när DVB-S och MPEG infördes som standard.I Martenw skrev:
En transponder som sänder analogt klarar en kanal medans samma transponder klarar 6-10 kanaler om de sänder digitalt om jag minns rätt. Har svårt att se någon ekonomi i analogt förutsatt att jag minns rätt.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 546 inlägg
Ingen aning, ren gissning från min sida då en 10 år gammal Box funkar, medans den nya inte gör det. Kan ju också vara så enkelt att den nya kräver bättre signal för att funka, medans den gamla kan hanka sig fram.... )
Men fortfarande bara spekulation, upplys mig gärna om hur det hänger ihop ) Jag vill veta
Men fortfarande bara spekulation, upplys mig gärna om hur det hänger ihop ) Jag vill veta
Är länge sedan jag höll på med detta. Har visserligen en gammal tallrik på huset som jag slog liv i under sommaren. Men huvudena var så fulla med mossor och lavar att jag svängde förbi Kjell och köpte nya. Gick från usel mottagning till 100% med lite finriktning och de nya huvudena. Tyvärr har ett träd vuxit sig stort så hotbird ligger i skugga så där är jag ingen hjälp. Googla runt lite, förr fanns det några bra forum för satellitintresserade. De borde finnas kvar tänker jag.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 295 inlägg
@Amatörsnickaren: Tar den alltså emot tex Astra 19' om du kopplar förbi diseqc men inte Hotbird?
Medlem
· Stockholm
· 591 inlägg
Det verkar som TV:n hanterar diseqcen ok för de andra satelliterna och med den gamla boxen funkar det även för hotbird så tror inte det är felet.Ljus skrev:
Medlem
· Stockholm
· 591 inlägg