Får du in något utan diseqc? Man kan ju prova att koppla in Hotbird där du har Astra 5' annars om det är något tjall med kommandona.
 
  • Gilla
Ljus
  • Laddar…
I Martenw skrev:
Har noterat samma som ts, blev att använda den gamla boxen för mig. Bara hoppas den aldrig går sönder.

Tror att de nya boxarna bara tar digital signal , den gamla 'analog'.
Detta är i vart fall en möjlig tanke om det nu är så att just Hotbird skulle sända "analogt" och Astrasateliterna "digitalt"....

Någon "parabolexpert" som kan bekräfta eller dementera detta?
 
Tycker ändå att du ska prova för att utesluta så vi kommer vidare i felsökningen ;)
 
Nä, Hotbird sänder inte analogt utan använder DVB-S samt DVB-S2.
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Ljus Ljus skrev:
Tycker ändå att du ska prova för att utesluta så vi kommer vidare i felsökningen ;)
Tråkigt nog har jag inte installerat paraboler och har varken verktyg eller erfarenhet att mixtra med kabeldragningen uppe på taket så låter den helst vara om inte alla andra möjligheter är testade. Verkar ju rätt otroligt att TV:n inte kan ställa in just position C när den klarar de andra och även position C fungerar med boxen.
 
Aha diseqcen sitter uppe på taket. Då förstår jag att den föreslagna lösningen inte lockar i kvällsmörkret. Tycker det är märkligt att tv'n får in 3 av 4 satelliter :thinking:
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Får du in något utan diseqc? Man kan ju prova att koppla in Hotbird där du har Astra 5' annars om det är något tjall med kommandona.
Om jag inte anger någon diseqc lär jag ju få in vad switchen senast var inställd på och inget annat.
 
I Martenw skrev:
Tror att de nya boxarna bara tar digital signal , den gamla 'analog'.
Amatörsnickaren Amatörsnickaren skrev:
Detta är i vart fall en möjlig tanke om det nu är så att just Hotbird skulle sända "analogt" och Astrasateliterna "digitalt"....

Någon "parabolexpert" som kan bekräfta eller dementera detta?
Innan ni börjar gissa om att satelliterna sänder analogt eller inte föreslår jag att ni tittar på den sida jag länkade till tidigare, här kommer en direktlänk till Hotbird
https://www.lyngsat.com/Eutelsat-Hot-Bird-13E.html

Jag vet att mottagaren är väldigt kräsen på koaxkabeln mellan huvud och (analog) mottagare, jag provade i början av 00-talet en koaxkabel där ”skärmen” bestod av ca 10 kardeler som låg längs ”ena kanten”, började med 10m kabel, fick ingen signal förrän kabeln var ca 1dm lång, jag hade även en dubbelskärmad koax på ca 5m i serie med den testade kabeln.
Nu har jag inte använt parabol på ca 7år, men senast körde jag huvudena in i ett tvkort i datorn, tvkortet klarade av FM, analog VHF/UHF, DVB-T, DVB-S/S2 (tre anslutningar). Jag kunde tex splitta signalen från huvudena till både boxen och tvkortet, men kunde bara ha ena igång åt gången.
 
Amatörsnickaren Amatörsnickaren skrev:
Om jag inte anger någon diseqc lär jag ju få in vad switchen senast var inställd på och inget annat.
Ok, kanske var otydlig.Jag menade att du ska skarva ihop kabeln från Hotbird med kabeln som går ner och koppla förbi switchen helt.
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Ok, kanske var otydlig.Jag menade att du ska skarva ihop kabeln från Hotbird med kabeln som går ner och koppla förbi switchen helt.
Får gå upp och kika hur lätt eller svårt det är att koppla förbi den men enklast verkar onekligen att sätt Hotbird på
Demmpa Demmpa skrev:
Innan ni börjar gissa om att satelliterna sänder analogt eller inte föreslår jag att ni tittar på den sida jag länkade till tidigare, här kommer en direktlänk till Hotbird
[länk]

Jag vet att mottagaren är väldigt kräsen på koaxkabeln mellan huvud och (analog) mottagare, jag provade i början av 00-talet en koaxkabel där ”skärmen” bestod av ca 10 kardeler som låg längs ”ena kanten”, började med 10m kabel, fick ingen signal förrän kabeln var ca 1dm lång, jag hade även en dubbelskärmad koax på ca 5m i serie med den testade kabeln.
Nu har jag inte använt parabol på ca 7år, men senast körde jag huvudena in i ett tvkort i datorn, tvkortet klarade av FM, analog VHF/UHF, DVB-T, DVB-S/S2 (tre anslutningar). Jag kunde tex splitta signalen från huvudena till både boxen och tvkortet, men kunde bara ha ena igång åt gången.
Så din tanke är att det kan vara fel på den korta kabeln mellan Hotbird huvudet och switchen och att den nya mottagaren i TV:n är mer känslig än min äldre box (en Amiko Alien i mitt fall)?!
 
Jag köpt en LG smart i fjor och hittade inte Astra 1 med Sverige som inställning bytte till Tyskland och massa kanaler kom fram, Fråga mig inte vilka men kan tänka mig att LG har lagt in någon smart landskod för vilka kanaler man bör titta på.
 
Man my kompletera med bild på huvudena. Universal LNBs. Den med flera utgångar är för Canal Digital (Sirius?). Satellitparabol med fyra Universal LNBs monterade på en metallarm, mot en bakgård med växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Universal LNB med flera utgångar för satellitmottagning, täckt av rimfrost.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har noterat att min TV har en DVB-S2 mottagare medan de flesta kanalerna på Hotbird anges som DVB-S.

Är en S2 mottagare bakåtkompatibel med en DVB-S kanaler eller skulle detta i vart fall delvis kunna förklara varför jag inte får in några Hotbirdkanaler (enligt information jag fått är i vart fall några S2 och dessa kan man ju tycka jag skulle få in)?!

Uppdatering: Hittade just information om att DVB-S2 mottagare SKALL vara bakåtkompatibla så då var det inte heller någon möjlig förklaring tycks det som...
 
Redigerat:
R
Kan ju börja med att säga att dina lnb är riktigt kassa. De är säkerligen runt 11-12 år? Samt 0,6db och presterade inte bra nya heller.

Testa att köpa ett smart titanium lnb och testa med. 99kr för ett singel och dessa är erkänt bra samt 0.1db.
Nu vet jag inte om det kommer hjälpa ditt problem men då kan du iallafall utesluta signalstyrka/kvalitet.
 
R RalleB skrev:
Kan ju börja med att säga att dina lnb är riktigt kassa. De är säkerligen runt 11-12 år? Samt 0,6db och presterade inte bra nya heller.

Testa att köpa ett smart titanium lnb och testa med. 99kr för ett singel och dessa är erkänt bra samt 0.1db.
Nu vet jag inte om det kommer hjälpa ditt problem men då kan du iallafall utesluta signalstyrka/kvalitet.
Jag skulle direkt ta hit en parabolinstalltör och låta byta dem OM jag bara var rimligt säker på att det kommer att hjälpa.
Det du säger stämmer absolut men det känns ju lite skumt att om den gamla cheapoboxen från Amiko fungerar med dem och inte mottagaren i den nya TV:n....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.