5 164 läst ·
36 svar
5k läst
36 svar
Märkligt Parabol/Satelitproblem....
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 296 inlägg
Får du in något utan diseqc? Man kan ju prova att koppla in Hotbird där du har Astra 5' annars om det är något tjall med kommandona.
Medlem
· Stockholm
· 591 inlägg
Detta är i vart fall en möjlig tanke om det nu är så att just Hotbird skulle sända "analogt" och Astrasateliterna "digitalt"....I Martenw skrev:
Någon "parabolexpert" som kan bekräfta eller dementera detta?
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 296 inlägg
Nä, Hotbird sänder inte analogt utan använder DVB-S samt DVB-S2.
Medlem
· Stockholm
· 591 inlägg
Tråkigt nog har jag inte installerat paraboler och har varken verktyg eller erfarenhet att mixtra med kabeldragningen uppe på taket så låter den helst vara om inte alla andra möjligheter är testade. Verkar ju rätt otroligt att TV:n inte kan ställa in just position C när den klarar de andra och även position C fungerar med boxen.Ljus skrev:
Medlem
· Stockholm
· 591 inlägg
I Martenw skrev:
Innan ni börjar gissa om att satelliterna sänder analogt eller inte föreslår jag att ni tittar på den sida jag länkade till tidigare, här kommer en direktlänk till HotbirdAmatörsnickaren skrev:
https://www.lyngsat.com/Eutelsat-Hot-Bird-13E.html
Jag vet att mottagaren är väldigt kräsen på koaxkabeln mellan huvud och (analog) mottagare, jag provade i början av 00-talet en koaxkabel där ”skärmen” bestod av ca 10 kardeler som låg längs ”ena kanten”, började med 10m kabel, fick ingen signal förrän kabeln var ca 1dm lång, jag hade även en dubbelskärmad koax på ca 5m i serie med den testade kabeln.
Nu har jag inte använt parabol på ca 7år, men senast körde jag huvudena in i ett tvkort i datorn, tvkortet klarade av FM, analog VHF/UHF, DVB-T, DVB-S/S2 (tre anslutningar). Jag kunde tex splitta signalen från huvudena till både boxen och tvkortet, men kunde bara ha ena igång åt gången.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 296 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 591 inlägg
Får gå upp och kika hur lätt eller svårt det är att koppla förbi den men enklast verkar onekligen att sätt Hotbird på[SKPG]Zamora skrev:
Så din tanke är att det kan vara fel på den korta kabeln mellan Hotbird huvudet och switchen och att den nya mottagaren i TV:n är mer känslig än min äldre box (en Amiko Alien i mitt fall)?!Demmpa skrev:
Innan ni börjar gissa om att satelliterna sänder analogt eller inte föreslår jag att ni tittar på den sida jag länkade till tidigare, här kommer en direktlänk till Hotbird
[länk]
Jag vet att mottagaren är väldigt kräsen på koaxkabeln mellan huvud och (analog) mottagare, jag provade i början av 00-talet en koaxkabel där ”skärmen” bestod av ca 10 kardeler som låg längs ”ena kanten”, började med 10m kabel, fick ingen signal förrän kabeln var ca 1dm lång, jag hade även en dubbelskärmad koax på ca 5m i serie med den testade kabeln.
Nu har jag inte använt parabol på ca 7år, men senast körde jag huvudena in i ett tvkort i datorn, tvkortet klarade av FM, analog VHF/UHF, DVB-T, DVB-S/S2 (tre anslutningar). Jag kunde tex splitta signalen från huvudena till både boxen och tvkortet, men kunde bara ha ena igång åt gången.
Jag köpt en LG smart i fjor och hittade inte Astra 1 med Sverige som inställning bytte till Tyskland och massa kanaler kom fram, Fråga mig inte vilka men kan tänka mig att LG har lagt in någon smart landskod för vilka kanaler man bör titta på.
Medlem
· Stockholm
· 591 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 591 inlägg
Jag har noterat att min TV har en DVB-S2 mottagare medan de flesta kanalerna på Hotbird anges som DVB-S.
Är en S2 mottagare bakåtkompatibel med en DVB-S kanaler eller skulle detta i vart fall delvis kunna förklara varför jag inte får in några Hotbirdkanaler (enligt information jag fått är i vart fall några S2 och dessa kan man ju tycka jag skulle få in)?!
Uppdatering: Hittade just information om att DVB-S2 mottagare SKALL vara bakåtkompatibla så då var det inte heller någon möjlig förklaring tycks det som...
Är en S2 mottagare bakåtkompatibel med en DVB-S kanaler eller skulle detta i vart fall delvis kunna förklara varför jag inte får in några Hotbirdkanaler (enligt information jag fått är i vart fall några S2 och dessa kan man ju tycka jag skulle få in)?!
Uppdatering: Hittade just information om att DVB-S2 mottagare SKALL vara bakåtkompatibla så då var det inte heller någon möjlig förklaring tycks det som...
Redigerat:
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 167 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 167 inlägg
Kan ju börja med att säga att dina lnb är riktigt kassa. De är säkerligen runt 11-12 år? Samt 0,6db och presterade inte bra nya heller.
Testa att köpa ett smart titanium lnb och testa med. 99kr för ett singel och dessa är erkänt bra samt 0.1db.
Nu vet jag inte om det kommer hjälpa ditt problem men då kan du iallafall utesluta signalstyrka/kvalitet.
Testa att köpa ett smart titanium lnb och testa med. 99kr för ett singel och dessa är erkänt bra samt 0.1db.
Nu vet jag inte om det kommer hjälpa ditt problem men då kan du iallafall utesluta signalstyrka/kvalitet.
Medlem
· Stockholm
· 591 inlägg
Jag skulle direkt ta hit en parabolinstalltör och låta byta dem OM jag bara var rimligt säker på att det kommer att hjälpa.R RalleB skrev:Kan ju börja med att säga att dina lnb är riktigt kassa. De är säkerligen runt 11-12 år? Samt 0,6db och presterade inte bra nya heller.
Testa att köpa ett smart titanium lnb och testa med. 99kr för ett singel och dessa är erkänt bra samt 0.1db.
Nu vet jag inte om det kommer hjälpa ditt problem men då kan du iallafall utesluta signalstyrka/kvalitet.
Det du säger stämmer absolut men det känns ju lite skumt att om den gamla cheapoboxen från Amiko fungerar med dem och inte mottagaren i den nya TV:n....

